چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 33144
تاریخ انتشار: 1401/10/26 08:35
نبرد نافرجام سرما و گاز ادامه دارد

شمالی‌ها در تیررس افت فشار

کاهش بی‌سابقه دما تامین گاز را وارد نقطه حساس کرده، به‌ گونه‌ای که شاهد افت فشار گاز در برخی استان‌ها هستیم و مسئولان همچنان توپ را به زمین مردم انداخته صرفه‌جویی را تنها راهکارجلوگیری از قطع گاز می‌دانند.
شمالی‌ها در تیررس افت فشار

شرایط جوی به افزایش مصرف گاز منجر شده و مجموع مصرف گاز در بخشهای تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی را نشان میدهد. همچنین با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، بهطوری که هماکنون دمای هوا در بیش از ۴۶۰ شهر در ۲۷ استان کشور زیر صفر است، ضمن آنکه در بعضی شهرستانها دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه نیز رسیده است. آنطور که مسئولان اعلام کردند تا روز شنبه ۲۴ دی، هیچگونه قطعی گاز در کشور اتفاق نیفتاده اما نگرانیهایی در این ارتباط وجود دارد و در استانهای شمالشرقی کشور نیز شاهد کاهش فشار گاز بودهایم.

براساس اخبار منتشر شده، در روزهای گذشته فشار گاز در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان با افت قابل توجهی همراه بوده، هرچند که وزیر نفت تاکید دارد؛ گازخانگی هیچ استانی قطع نشده و شبکه پایدار بوده. است. اوجی در عین حال از مردم میخواهد تا بامصرف بهینه وزارت نفت را در تامین گاز مصرفی کشور یاری کنند. این اخبار در حالی مطرح است که مقدار برداشت گاز ترش به رکورد روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب از میدانهای مشترک و مستقل گازی و گاز همراه واحدهای انجیال رسیده است، حدود ۱۸ میلیون مترمکعب از شوریجه بیدر شمالشرق کشور مربوط به میدان خانگیران دریافت میشود و این دریافت بهدلیل این است که همزمان حدود ۲۰ حلقه چاه از پیش آماده شده و اکنون در سقف تولید گاز قرار داریم و در چند سال گذشته تاکنون چنین رکوردی وجود نداشته است.

 اکنون روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب تنها از پارس جنوبی و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از تاسیسات شرکت نفت مناطق مرکزی برداشت میشود، برای جبران و تامین پایدار گاز در مناطق نفتخیز جنوب، از کارخانه انجیال ۱۰۰۰ حدود ۹ میلیون مترمکعب گاز تامین شده است و چاههای تازهای که از میدان آغار عملیاتی شدند کمک کردند تا پایداری متفاوتی ارائه شود.

قطع گاز صادراتی ترکمنستان

میانگین دمای نزدیک به ۲۰ استان کشور منهای ۱۰ درجه است و این سرما کم سابقه تا اواخر هفته آینده ادامه داشته باشد. این درحالی است که به گفته وزیر نفت مصرف گاز در کشور به ۶۸۵ میلیون متر مکعب رسیده و این مزان مصرف، منجر به افت قابل توجه فشار گاز در استانهای شمال شرقی کشور شده است. به علاوه اینکه واردات گاز از ترکمنستان نیز دچار مشکل شده است مشکل کمبود گاز کشور را جدی کرده است.

صمتدر همین حال مجید چگنی معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکید بر  اینکه تاسیسات گازرسانی در کشور با حداکثر ظرفیت بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند گفت: با وجود افت فشار گاز در استانهای گلستان و مازندران و استانهای شمال شرقی، هنوز هیچ قطعی گازی در این استانها مشاهده نشده است. این اظهارات درحالی عنوان میشود که برخی دیگر از خبرها حکایت از بروز مشکلا جدی برای شهروندان استانهای یاد شده دارد.

انتقال گاز زمان میبرد

صمتمحمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی با اشاره به سرمای بیسابقه در ۱۰ سال گذشته، گفت: امسال هم شدت سرما زیاد است و هم مدت و دوره سرما که از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته آینده هم ادامه دارد و در عین حال فراگیر است.

وی ادامه داد: سرما حتی در استانهای جنوبی هم زیاد بوده است و به همین دلیل نمیتوانستیم گاز استانهای جنوبی را به بخشهای دیگر مورد نظرمان بفرستیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه از پنجشنبه، ۲۲ دی در شمال شرق کشور وضع بحرانی داشتیم و سعی شد به همه نقاط توزیع گاز داشته باشیم، افزود: مصرف ۶۸۰ میلیون مترمکعب گاز برای کل کشور در ۱۰ روز مقدار بالایی است و انتقال گاز از جنوب به شمال کشور نیازمند زمان است. به گفته این مقام مسئول مصرف ۱۲۵ میلیون متر مکعبی به معنای ۱۴ درصد از گاز کل کشور است که درخور توجه است.

سخن پایانی

طول شبکه گازرسانی در سراسر کشور و راهبری این خطوط از استان تهران ۴۳۸ هزار کیلومتر است. در این بین توجه به میزان مصرف اهمیت ویژهای دارد، استفاده از پوشش مناسب، استفاده از پردههای ضخیم، استفاده از شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (۱۸تا ۲۱درجه) و پوشش مناسب موتورخانهها و تعمیرات لازم در آنها به عنوان بخشی از راههای مصرف بهینه گاز توصیه میشود.

این طور که به نظر میرسد در شرایط فعلی نیازمند تدبیر جدی از سوی دولت و همکاری مردم هستیم تا زمستان سرد را پشت سر گذاشته و برنامههای جدی از شیوههای نوین گرمایشی در ساختمانهای دولتی و مسکونی، دوجداره کردن پنجرهها، عایقسازی دیوارها تا فرهنگسازی صورت بگیرد. چرا که طی یک هفته مصرف گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسید، در صورتی که مصرف بخش خانگی باید ۵۶۰ میلیون متر مکعب باشد و این مسئله به معنای ناترازی گاز و مرز هشدار در کشور است. همچنین در صورتی که تهرانیها دمای خانه خود را کمی کاهش دهند میتوان به مداومت گاز رسانی به شمال کشور امید داشت و هم میهنان ما با افت فشار گاز و قطعی گاز دست و پنجه نرم نمیکنند.

اما این تمام ماجرا نیست چرا که روز شنبه نه تنها ادارات و مدارس استانهای شمالی تعطیل شد بلکه ادارات تهران هم برای کاهش مصرف گاز و جبران ناترازی گاز به تعطیلی کشاند، همچنین بسیاری از جایگاههای سوخت CNG هم در استانهای شمالی تعطیل و برخی از استانها در بخش خانگی افت فشار گاز و قطعی مقطعی گاز را تجربه کردند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wzwa6