یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 109838
تاریخ انتشار: 1403/02/19 07:24

چطور می‌توان حقوق معوقه را مطالبه کرد؟

آمارها نشان می‌دهند که یکی از مهمترین چالش‌های کارگران با کارفرمایان خود، درباره پرداخت حقوق است. تمامی افرادی که در جایگاه کارگر و کارمند در شرکت یا سازمان خاصی استخدام می‌شوند، به امید دریافت حقوق، دستورات کارفرما را اجرا می‌کنند؛ در غیر این صورت هیچ شخصی به خاطر منافع کارفرما حاضر به انجام کار نیست.
چطور می‌توان حقوق معوقه را مطالبه کرد؟

اگر کارفرما حقوق کارگر خود را سر وقت پرداخت کند، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید؛ اما موضوع زمانی مشکل‌ساز می‌شود که حقوق کارگر در زمان مشخص خود پرداخت نشود. متاسفانه برخی از کارگران حتی چند ماه حقوق خود را دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل هم نمی‌توانند مخارج زندگی خود را تامین کنند.

از طرفی بسیاری از کارفرمایان هم به مطالبات نیروی کار در خصوص حقوق و دستمزد توجهی نشان نمی‌دهند؛ در حالی که کار کاملا غیر قانونی انجام داده‌اند و کارگران می‌توانند برای شکایت از آن‌ها اقدام کنند. اما اگر می‌خواهید بدانید که نحوه دریافت حقوق معوقه از کارفرما چیست، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

حقوق معوقه چیست و آیا کارفرما می‌تواند از پرداخت حقوق، اجتناب کند؟

زمانی که قرارداد کار بین کارفرما و کارگر تنظیم میشود، تمامی وظایف و قوانین مربوط به کارفرما و کارگر در آن وجود دارد. بر اساس قانون کارگر باید به تعهدات محول شده خود عمل کند و در مقابل هم کارفرما حقوق و مزایای آن را پرداخت کند.

از طرفی در قرارداد، مبلغ هزینه و زمان دقیق پرداخت حقوق ماهانه برای کارگر هم مشخص می‌شود. همچنین حتی شیوه پرداخت حقوق هم در قرارداد کار باید ذکر شود. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای تنظیم قرارداد به صورت اصولی، از مشاوره بیمه تامین اجتماعی کمک بگیرید.

حالا اگر به هر دلیلی کارفرما حقوق کارمند را پرداخت نکرد، این مبلغ به عنوان حقوق معوقه آن شناخته می‌شود. فرقی ندارد که قرارداد کار فرد چگونه باشد؛ چرا که در هر حال باید حقوق و دستمزد آن به طور کامل و در موعد مقرر شده پرداخت شود.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا کارفرما می‌تواند حقوق معوقه را پرداخت نکند؟ در پاسخ باید بگوییم که پرداخت حقوق و دستمزد کارگر، جزو وظایف اصلی و مهم کارفرما است و هیچ کارفرمایی نمی‌تواند از پرداخت آن شانه خالی کند و در غیر این صورت، مرکتب تخلف شده است.

نحوه مطالبه حقوق معوقه

برای بسیاری از کارگران این سوال پیش می‌آید که چگونه باید حقوق معوقه را دریافت کنیم. در وهله اول بهتر است که با کارفرمای خود مذاکره کنید و این موضوع را در بین خود حل کنید؛ اما اگر حتی با سازش و صحبت‌های مسالمت‌آمیز هم مطالبه حقوق معوقه کارگر بی‌نتیجه بود، باید از راه قانونی برای این کار اقدام کنید.

مرجع رسمی و قانونی برای رسیدگی به مشکلات بین کارگر و کارفرما، اداره کار است؛ از همین رو شما باید مدارک لازم برای طرح شکایت از کارفرما را آماده کنید و به اداره کار ببرید. البته توجه کنید که قبل از اقدام برای شکایت از کارفرما، از مشاوره بیمه تامین اجتماعی آنلاین قانون کار درباره قوانین و مراحل انجام این کار مشورت بگیرید تا روند مطالبه حقوق و دستمزد به نفع شما تمام شود.

از طرفی اگر نگران هزینه‌های بالای مشاوره هستید، وبسایت‌های حقوقی مختلفی مانند کارمنتو به صورت غیر حضوری و با تعرفه مشاوره کمتر به شما در این زمینه کمک می‌کنند.

 

چه مراحلی برای شکایت از کارفرما بابت حقوق معوقه باید طی شود؟

با توجه به این که مطالبه حقوق و مزایای معوقه جزو حقوق اصلی کارگران است، باید درباره مراحل انجام شکایت از کارفرما برای حقوق معوقه هم اطلاعات کاملی داشته باشید تا با آگاهی بیشتر برای این کار اقدام کنید. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • برای آن که شعبه بیمه‌گذار شرکت خود را پیدا کنید، به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و شعبه مربوط به کارفرمای خود را پیدا کنید.
  • در اداره کار، نامه مربوط به شعبه بیمه‌گذار را دریافت کنید و آن را به شعبه بیمه خود ببرید تا سوابق شما را صادر کنند.
  • لیست سوابق بیمه خود را به اداره کار تحویل دهید و برای تنظیم دادخواست شکایت اقدام کنید. در فرمی که به عنوان دادخواست ارائه می‌شود، اطلاعات مهم هویتی و دلیل شکایت وجود دارد که باید با اطلاع قبلی آن‌ها را تکمیل کنید.
  • بعد از ثبت دادخواست شکایت، زمان و مکان جلسه سازش به شما و کارفرما ابلاغ می‌شود و در دو طرف باید در این جلسه حضور پیدا کنند و دلایل و مدارک خود را ارائه کنند.
  • اگر یکی از دو طرف در جلسه شرکت نکرد یا به حکم داده شده اعتراض داشت، جلسه حل اختلاف دو هفته بعد از جلسه سازش برگذار می‌شود.
  • در این جلسه تمامی مدارک نهایی بررسی می‌شود و در نهایت مراجع مربوطه رای را صادر می‌کنند.

تمامی مراحل ذکر شده برای مطالبه حقوق و مزایای معوقه، شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید؛ در غیر این صورت کارفرما می‌تواند خیلی سریع تخلف خود را توجیه کنید و در نهایت رای به نفع آن صادر شود.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از این اتفاق، از مشاوره تامین اجتماعی و قانون کار کمک بگیرید. در حال حاضر با توجه به اینترنتی‌شدن بیشتر خدمات عمومی و دولتی، امکان دریافت مشاوره غیر حضوری وجود دارد؛ اما باید گروه حقوقی معتبر و متخصص در زمینه قانون کار را انتخاب کنید.

اگر به دنبال یکی از بهترین وبسایت‌های حقوقی هستید، کارمنتو را به شما معرفی می‌کنیم. این وبسایت ارائه‌کننده خدمات حقوقی مختلف در 11 حوزه و 31 زیر حوزه مختلف است و قطعا به حل مشکل شما کمک می‌کند.

همچنین ارتباط با مشاوران کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی از طریق VOIP است و محدودیت زمان و مکان هم ندارد. بنابراین حتی در دورترین نقطه کشور و در تمامی روزهای هفته، در کمتر از چند دقیقه با پشتیبان خود ارتباط برقرار کنید.

 

سخن پایانی

قطعا مطالبه حقوق معوقه کارگر، جزو مهمترین مسائلی است که این روزها افراد در محل کار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین در این مطلب درباره نحوه دریافت حقوق عقب افتاده کارگر اطلاعات مهمی را ارائه کردیم.

اما اگر می‌خواهید تمامی قوانین و تبصره‌های مربوط به بیمه و قانون کار از جمله پرداخت حقوق و دستمزد را بدانید، وبسایت کارمنتو با استفاده از پلتفرم ویژه کاربر و مشاور این امکان را فراهم می‌کند. همچنین دقت کنید شما می‌توانید کف پول الکترونیکی خود را شارژ کنید و با وجود آن، تماس تلفنی خود را برقرار کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nlvzg