دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 14644
تاریخ انتشار: 1401/01/28 02:58

بازگشت رونق به بازار طلا

آیت محمدولی -رئیس اتحادیه طلا

طولانی شدن جنگ بین روسیه و اوکراین بر بازار جهانی طلا موثر است، به‌طوری که این روزها اونس جهانی طلا روندی صعودی در پیش گرفته و به‌گفته کارشناسان مهم‌ترین عامل این صعود، طولانی شدن جنگ بین روسیه و اوکراین است، آن‌گونه که در پایان روز شنبه نرخ هر اونس به ۱۹۷۰ دلار نیز رسید.

در بازار داخل نیز نرخ طلا هم تابع نوسانات خارجی و هم افزایش نرخ ارز روند صعودی دارد.

در نگاهی کلی‌تر باید گفت این روزها به‌خاطر اتفاقاتی که در صحنه بین‌الملل بین ۲ کشور روسیه و اوکراین افتاده، کل اقتصاد دنیا تحت‌تاثیر قرار گرفته است، 

 به گونه‌ای که روی اونس جهانی طلا نیز اثر گذاشته و آن را دچار نوسانات افزایشی کرده است.

از سوی دیگر شاخص دلار امریکا نیز راه را برای صعود طلا هموار کرده است و در روزهای گذشته به نوسان خود ادامه داده و به بالاترین ارزش خود در هفته‌های اخیر رسیده است.

 این موضوع نیز تاثیری مستقیم بر نرخ کالا در بازار‌های داخلی داشته است.

علاوه بر موارد مطرح‌شده، با طولانی شدن مذاکرات وین و فرسایشی شدن آن، همچنین توقف کنونی مذاکرات، انتظار می‌رود نرخ طلا دوباره با نوسانات افزایشی همراه شود.

در این فرآیند، نوسانات نرخ اونس جهانی به انضمام نوسانات نرخ ارز منجر به نوسان و روند افزایشی نرخ طلا و سکه در بازار داخلی شده است. 

البته تقاضا هم به‌عنوان عامل سوم در این نوسانات دخیل است. باتوجه به کاهش سطح دادوستدها در ماه مبارک رمضان، بازار رکود در معاملات و افزایش نرخ را همزمان تجربه می‌کند.

 بعد از ایام نوروز که دوباره فعالیت‌های اقتصادی شروع شد، نرخ طلا و سکه تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز و تقاضا قرار گرفت. 

ولی با شروع ماه مبارک رمضان، رکود به بازار بازگشت.انتظار می‌رود با پایان ماه مبارک رمضان فعالیت‌های اقتصادی بازار سکه و طلا افزایش داشته باشد.

 قبل از این ماه به‌خاطر بسیاری از مراسمات مذهبی و همچنین برگزاری مراسم ازدواج و در پیش بودن ایام نوروز رونق بر بازار سکه و ارز حاکم شد و قابل پیش‌بینی بود با شروع ماه مبارک رمضان رکود به بازار مسلط شود و تحت‌تاثیر این ماه بسیاری از معاملات کاهش پیدا‌کند.

از آنجایی که مذاکرات برجامی اکنون متوقف شده بازار ارز هر روز نوسان جهشی را تجربه می‌کند.

 به‌طوری که نرخ ارز در بازار داخل از کانال ۲۸ هزار تومان نیز در حال عبور است.

این افزایش نرخ ارز، تاثیر مستقیم بر نرخ طلای داخلی داشته و در شرایط رکود نیز باعث افزایش نرخ طلا شده است و انتظار می‌رود اگر بازار ارز همچنان صعود را تجربه کند، بازار طلا نیز به ناچار مسیر صعود در پیش بگیرد.

 از آنجا که امید داریم مذاکرات برجامی به نتیجه برسد و چشم‌انداز مثبتی نیز به آزاد‌سازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران وجود دارد، این روند برای بازار طلا و سکه بسیار مثبت خواهد بود.

 پیش‌بینی می‌شود در صورت حصول توافق، بازار طلا و سکه روزهای پررونق اما آرامی را از نظر نوسان قیمتی تجربه خواهد کرد.

همچنین نوسانات اونس جهانی بر نرخ داخلی طلا اثرگذار بوده و موجب شده انتظارات خوبی در داد و ستد و خرید طلا نداشته باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3woomd