جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 17168
تاریخ انتشار: 1401/03/10 00:46
همکاری نهادهای دولتی برای حفظ ثبات در بازار

برنامه‌های حمایت از مرغداران اعلام شد

بازار مرغ در روزهای اخیر التهابات فراوانی را تجربه کرد؛ از کاهش نرخ رسمی مرغ در بازار در پی کاهش تقاضا گرفته تا اخبار اعلام شده مبنی بر آزادسازی صادرات این کالا به‌شرط نبود نیاز داخلی.

 

اما داغ‌ترین این اخبار مربوط به ویدئوی منتشر شده از انهدام حجم زیادی از جوجه‌های یک‌روزه در فضای مجازی است. در پی انتشار این ویدئو، طی روزهای گذشته کمپین جوجه‌کشی در حال شکل‌گرفتن بود که سناریوی این کمپین با اقدام به‌موقع و هماهنگ وزارت جهاد کشاورزی و دادستانی ناتمام ماند. برخی معتقدند این دست فضاسازی‌ها به‌منظور تحقق اهدافی چون افزایش نرخ نهایی مرغ اجرا شده است. پس از آن نیز دولت طرح‌های خود را برای حمایت از مرغداران و جلوگیری از کمبود این کالا در بازار اعلام کرد.

جوجه‌ریزی را ادامه دهید

حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به مدیران‌عامل اتحادیه‌های استان‌ها ضمن تشریح اقدامات دولت برای حمایت از مرغداران از تولیدکنندگان خواست نسبت به تداوم جوجه‌ریزی اقدام کنند. به گزارش مهر، در متن این نامه آمده است: باتوجه به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور و حذف ارز ترجیحی و ضرورت همکاری و همگامی تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی برای کمک به اجرای مطلوب‌تر این طرح و کاهش اثرات آن بر بازار تولید و مصرف و نیز متعاقب تمهیدات اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان برای بهبود شرایط تولید و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، اقداماتی در حال اجراست. این اقدامات شامل آزادسازی صادرات مرغ با حذف تعرفه‌های صادراتی با محوریت زنجیره‌ها و اتحادیه‌های ملی و استانی، فراهم کردن زمینه تولید قراردادی از طریق شرکت پشتیبانی با مباشرت اتحادیه‌ها به‌منظور تضمین تامین نهاده و خرید محصول با نرخ مصوب، برنامه کاهش جوجه‌ریزی از طریق صادرات تخم‌مرغ نطفه‌دار، جوجه یکروزه و ارسال تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار مازاد به سردخانه‌ها، فراهم کردن شرایط ویژه حمایتی برای پرورش سویه آرین و تامین آرین کارت با سود ۴ درصد و خرید مرغ منجمد با ۱۲ درصد نرخ بالاتر از سایر سویه‌ها و اولویت برای صادرات محصولات سویه آرین است.

۷ اقدام دولت برای حمایت از مرغداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ادامه این نامه بیان کرد: آمادگی شرکت پشتیبانی برای خرید مرغ تمام سویه‌ها در صورت جذب نشدن در بازار با نرخ مصوب، بهبود تعرفه‌های بیمه‌ای و کاهش هزینه‌های پرداختی سهم مرغدار به‌منظور جبران خسارات ناشی از تلفات احتمالی و در نهایت ایجاد شرایط آسان دریافت تسهیلات به‌منظور کمک به نقدینگی مرغداران با نرخ سود ۱۰ درصد برای مرغداران زیر ۳۰ هزار قطعه و ۱۲ درصد برای مرغداران بین ۳۰ تا ۵۰ هزار قطعه و ۱۴ درصد برای مرغداران بالای ۵۰ هزار قطعه از دیگر اقدامات آتی دولت در راستای حمایت از مرغداران به‌شمار می‌رود.

 اسدالله‌نژاد افزود: جامعه تولیدکنندگان مرغ گوشتی در راستای خدمت‌رسانی به مردم و تامین مرغ موردنیاز کشور همیشه بیشترین تلاش خود را بکار گرفته‌اند تا نیاز مردم را با کمترین حاشیه سود فراهم کنند. علاوه بر آن، نظر به اینکه در ماه‌های آتی با گرمی هوا و کاهش وزن‌گیری مرغ، به جوجه‌ریزی بیشتری نیاز است، از کلیه مرغداران محترم درخواست می‌شود نسبت به تداوم جوجه‌ریزی جدیت لازم را به‌عمل آورند. همچنین براساس مذاکراتی که با مقامات عالی وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته، همگی به اتفاق قول هر گونه حمایت از تولیدکنندگان به‌منظور حفظ شرایط تولید را داده‌اند.

حذف ارز ترجیحی برای واردات جوجه یک‌روزه

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: مراکز عمده‌فروشی محصول را با هر نرخی که خریدار داشته باشد عرضه و درصد مشخص خود را دریافت می‌کنند و چندان برای آنها ضرر پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان اهمیت ندارد. به گزارش ایلنا، محمد یوسفی خبر از ریزش نرخ جوجه یک‌روزه داد و افزود: نرخ هر جوجه یک‌روزه به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. عرضه جوجه با این نرخ باعث می‌شود تولیدکننده متحمل زیان شود؛ از این ‌رو مرغ‌های مادر خود را به کشتارگاه‌ها می‌فرستد و تولید را کاهش می‌دهد. با کاهش تولید جوجه یک‌روزه نرخ آن بالا می‌رود و به دانه‌ای ۱۵ هزار تومان نیز ‌خواهد رسید و در این شرایط میزان تولید نیز تقلیل پیدا می‌کند. وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات جوجه یک‌روزه، تاکید کرد: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار هنوز نرخ جوجه یک‌روزه را اعلام نکرده و تولیدکنندگان بلاتکلیف هستند. باید تاکید کرد مصرف‌کنندگان در برابر قیمت‌های تعیین‌شده ازسوی ستاد تنظیم بازار برای مرغ‌های آماده به مصرف مقاومت می‌کنند. نرخ مرغ در میدان بهمن باید کیلویی ۵۷ هزار تومان باشد اما در برخی روزها به کیلویی ۴۰ هزار تومان می‌رسد. این فعال اقتصادی با بیان اینکه در میدان بهمن نرخ مرغ آماده به مصرف به نرخ مرغ زنده نزدیک شده، گفت: بازارگاه نهاده‌ها را با ارز نیمایی بارگذاری می‌کند و این ضرر و زیان را مرغدار نمی‌تواند تحمل کند؛ از این‌رو واحدهای تولیدی در میزان حجم جوجه‌ریزی خود تجدیدنظر می‌کنند.

حجم تولید جوجه کاهش نیافته است

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با انتقاد از عملکرد و میزان خرید شرکت پشتیبانی امور دام، تصریح کرد: اگر خرید برای ذخیره‌سازی به میزان کافی و با نرخ مناسب صورت می‌گرفت، نرخ مرغ حداقل به نرخ تنظیم بازار می‌رسد. یوسفی با بیان اینکه مرغ تولیدکنندگان در مرغداری‌ها می‌ماند و خریداری ندارد، گفت: مراکز عمده‌فروشی محصول را با هر نرخی که خریدار داشته باشد عرضه می‌کنند و درصد مشخص خود را دریافت می‌کنند و چندان برای آنها ضرر پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان اهمیت ندارد. اینجا این پرسش مطرح است که چرا باید در این شرایط تولیدکنندگان متحمل ضرر و زیان شوند. وی با بیان اینکه حجم تولید جوجه یک‌روزه کاهش پیدا نکرده، افزود: معاونت امور دام برای برون‌رفت از معضلات فعلی باید برنامه‌ریزی کند. وقتی تولیدکننده جوجه یک‌روزه زیان می‌دهد و حتی پول کارتن و حمل را دریافت نمی‌کند، بدون تردید میزان تولید را کاهش می‌دهد. با کاهش تولید، نرخ جوجه یک‌روزه بالا می‌رود و در نتیجه تولید مرغ گوشتی نیز تقلیل پیدا می‌کند. در ادامه نیز پیش‌بینی می‌شود تولید مرغ گوشتی متوقف نشود و تولیدکنندگان به فعالیت خود با تمام کسری‌ها ادامه دهند. وی با بیان اینکه سخن گفتن از صادرات در صنعت تولید مرغ و تخم‌مرغ به موفقیت ختم نمی‌شود، تصریح کرد: قوانین خلق‌الساعه باعث می‌شود صادرات روندی پیوسته نداشته باشد؛ از این‌رو بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند در این زمینه ورود نکنند.

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان

حسین دماوندی‌نژاد، تسهیلات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای محصولاتی مانند تخم‌مرغ و مرغ را اعلام کرد. به گزارش فارس، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: تسهیلات حمایتی در 3 بخش حذف تعرفه‌ها، ارائه نهاده‌های مدت‌دار و عقد قرارداد برای خرید مازاد تولید انجام می‌شود. دماوندی‌نژاد گفت: کمیته تخصصی برای تعیین نرخ خرید تخم‌مرغ تشکیل شده که به‌طور هفتگی نرخ را تعیین و بر اساس آن شرکت پشتیبانی امور دام تخم‌مرغ مازاد را خریداری می‌کند. به‌گفته دماوندی‌نژاد این کمیته تخصصی از چهارشنبه هفته گذشته تشکیل شده است. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقداماتی که برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: برای تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و گله‌های اجداد، نهاده‌های مدت‌دار به تولیدکنندگان تخصیص داده خواهد شد. وی همچنین خاطرنشان کرد: تعرفه صادراتی مرغ حذف شده و تولیدکنندگان می‌توانند در صورتی که نیاز کشور تامین شده باشد، این کالا را به کشورهای همسایه صادر کنند.

سخن پایانی

کاهش نرخ مرغ در بازار، در چند وقت اخیر به تخم‌مرغ نیز سرایت کرده و هر کیلوگرم تخم‌مرغ 8 هزار تومان زیر نرخ مصوب خرید و فروش می‌شود. رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار از خرید مازاد تخم‌مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد و گفت: خرید حمایتی تخم‌مرغ ابتدای هفته دوم خرداد امسال در ۸ استان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول کلید خورده است. به‌گفته وی، نرخ تخم‌مرغ مازاد توسط کمیته‌ای متشکل از نماینده اتحادیه و مسئولان بخش کشاورزی به‌طور هفتگی تعیین و اعلام می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wolqx