پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 8092
تاریخ انتشار: 1400/09/22 12:30
طرح تعزیراتی شب یلدا آغاز شد

افزایش قیمت میوه و آجیل یلدا

با نزدیک شدن به شب یلدا برخی خانواده‌ها به‌دنبال خرید آجیل و شیرینی هستند؛ بر همین اساس از روز گذشته طرح نظارتی تعزیرات شب یلدا آغاز شده است، با این وجود نرخ میوه و شیرینی و آجیل شب یلدا با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی از اجرای طرح نظارتی یلدا از ۲۰ آذر تا اول دی امسال با همکاری دستگاه‌های نظارتی خبر داد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، محسن عسکری گفت: باتوجه به در پیش بودن شب یلدا و افزایش تقاضا ازسوی مصرف‌کنندگان برای خرید میوه، خشکبار و شیرینی و ضرورت نظارت بر بازار کالاهای مزبور و همچنین براساس مصوبات شورای تحول سازمان، طرح نظارتی یلدا از ۲۰ آذر آغاز شده و تا اول دی با همکاری دستگاه‌های نظارتی ادامه دارد. مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی افزود: براساس بخشنامه ابلاغ‌شده ازسوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان، موضوع نظارت بر بازار کالاهای اساسی در دستور کار گشت‌های مشترک قرار گرفته و با هماهنگی سایر دستگاه‌های نظارتی استان، نسبت به بازدیدها میدانی از اصناف مذکور و برخورد سریع و قانونی با تخلفات احتمالی علی‌الخصوص گرانفروشی، اقدام می‌شود.

عسکری تصریح کرد: هموطنان می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه اینترنتی T۱۳۵.ir یا شماره تماس ۱۳۵ سازمان تعزیرات و شماره تماس ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش و پیگیری کنند.

افزایش نرخ میوه‌های یلدایی

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که نرخ میوه‌ها در بازار با نزدیک شدن به شب یلدا روند افزایشی در پیش گرفته، به‌طوری که نرخ هر کیلوگرم انار به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. نرخ هر کیلوگرم انار در هفته‌های گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نرخ هر کیلوگرم خرمالو در مراکز خرده‌فروشی ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم کیوی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است. نرخ هر کیلوگرم سیب درختی نیز ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان و پرتقال ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.افزایش نرخ میوه در آستانه یلدا در حالی خبرساز شده که پیش از این اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت عرضه و نرخ میوه‌های شب یلدا از جمله هندوانه، خرمالو و انار گفته بود: هیچ مشکلی در تامین و عرضه این محصولات وجود ندارد. وی با بیان اینکه بخشی از این مسئله به مدیریت مردم برمی‌گردد، افزود: در گذشته مردم در خرید این محصولات افراط می‌کردند و همین منجر به نابسامانی بازار و مشکل در توزیع می‌شد، اما الان اقتصادی خرید می‌کنند؛ به‌عنوان مثال به‌جای خرید ٢٠ کیلوگرم انار یا ۴ تا هندوانه به اندازه نیازشان خرید می‌کنند که این منجر به ایجاد آرامش در بازار می‌شود. کارگر با تاکید بر اینکه هندوانه سمبل شب یلداست و نیازی به خرید مقدار فراوانی از آن وجود ندارد، گفت: انار، خرمالو و هندوانه که در شب یلدا مصرف می‌شود قابل ذخیره‌سازی است. خوشبختانه الان هم نیاز پیش‌بینی و ذخیره‌سازی انجام شده و مشکلی در این حوزه نداریم. این فعال بخش خصوصی نرخ هر کیلوگرم هندوانه خطی را در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین ٣۵٠٠ تا ٧٠٠٠ تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلوگرم هندوانه ساکاتا نیز قیمتی در همین حدود دارد.وی نرخ انار و خرمالو را در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به شرح زیر اعلام کرده بود: نرخ هر کیلوگرم خرمالوی شمال بین ٨ تا ١۴ هزار تومان، خرمالوی شهریار ٢٠ تا ٢۵ هزار تومان و خرمالوی کن بین ٢٢ تا ٣٢ هزار تومان است و هر کیلوگرم انار دماوند با نرخی بین ٢٠ تا ٣٣ هزار تومان، انار ساوه بین ١٢ تا ١٨ هزار تومان و انار شیراز ١٨ تا ٢۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

افزایش نرخ آجیل محسوس است

مصطفی احمدی، یکی از فعالان بازار آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا گران نشده است! این در حالی است که با مشاهده قیمت‌ها در بازار و همچنین برخی سایت‌های اینترنتی مانند ایمالز، دیجی کالا و با سلام، به این نتیجه می‌رسید که افزایش نرخ آجیل شب یلدا محسوس است. براساس برخی خبرها و مشاهدات میدانی نرخ روز برخی از آجیل‌های پرمصرف به این شرح است: پسته احمدآقایی خام هر کیلو ۳۴۲ هزار تومان، پسته اکبری ۲۹۸ هزار تومان، پسته فندقی هر‌ کیلو ۲۸۵ هزار تومان، مغز فندق بوداده هر کیلوگرم ۲۵۰ هزار و هر کیلو مغز بادام درختی ایرانی ۲۱۰ هزار تومان.

شیرینی شب یلدا گران نمی‌شود! 

رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ساری نیز با تاکید بر اینکه شیرینی شب یلدا هیچ ‌گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت، گفت: هیچ کمبودی در زمینه شیرینی برای شب یلدا نداریم. سید ابراهیم حسینی اظهار کرد: همکاران ما آمادگی کامل برای ارائه شیرینی‌های متنوع به مردم را دارند و شیرینی به‌وفور در بازار وجود دارد. وی افزود: نرخ شیرینی برای شب یلدا هیچ‌ افزایشی نخواهد داشت و قیمت‌ها مطابق نرخ شب عید است.وی خاطرنشان کرد: از لحاظ مواد اولیه شیرینی از روغن گرفته تا شکر نیز هیچ کمبودی وجود ندارد.حسینی تصریح کرد: نرخ هر کیلو شیرینی و شکلات شب یلدا به‌طور متوسط بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. وی یادآور شد: در حال ‌حاضر مشکل، گرانی یا کمبود شیرینی در بازار شب یلدا نیست؛ قدرت خرید مردم به نسبت سالیان گذشته کاهش پیدا کرده است. حسینی در پایان گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی، کم‌فروشی و بی‌کیفیتی شیرینی، آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت یا اتحادیه قنادان ساری گزارش دهند.

قیمت عمده‌فروشی یلدایی‌ها

در همین حال رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به وفور میوه در شب یلدا اعلام کرد: نرخ انار و هندوانه عمده‌فروشی شب یلدا برای جلوگیری از دلال‌بازی و هرگونه تخلف در استان تهران اعلام شد. مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون بین ۸ تا ۱۰ هزار تن انار و هندوانه شب یلدا برای استان تهران تامین و دپو شده تا با عرضه فراوان این محصولات، جلوی افزایش بی‌رویه و غیرمنصفانه نرخ گرفته شود. رئیس اتحادیه بارفروشان اظهار کرد: برای هر کیلوگرم هندوانه نیاگارا سفید گرد و ساکاتا نرخ ۵ تا ۶ هزار تومان و انار ساوه نرخ ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان تعیین شده است. وی تصریح کرد: برای هر کیلوگرم هندوانه پاییزه درجه یک جاسک و میناب تحت عنوان هندوانه مشکی بیضی نرخ ۵ تا ۸ هزار تومان، انار دماوند نرخ ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، انار کاشمر نرخ ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان، انار کوهستان شیراز نرخ ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان در عمده‌فروشی تعیین شده است. دارایی‌نژاد با اشاره به تولید خوب پرتقال در استان مازندران گفت: براساس این قیمت‌گذاری نرخ هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال درجه یک بین ۸ تا ۱۳ هزار تومان، نارنگی بین ۸ تا ۱۷ هزار تومان، سیب زرد بین ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان، سیب قرمز بین ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، خرمالو شمال بین ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان، خرمالو شهریار بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، خرمالو کن بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان و لیموشیرین بین ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3w9od4