جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 91489
تاریخ انتشار: 1402/05/16 06:35
تفاهم ساخت نیروگاه برق صنایع و معادن به کجا رسید؟

چالش بی‌برقی صنایع ادامه دارد

بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی وزارت نیرو و وزارت صمت، از نخستین ماه‌های سال برنامه تامین برق صنایع کشور در تابستان در دستور کار قرار گرفت.
چالش بی‌برقی صنایع ادامه دارد

در ادامه به دنبال برگزاری جلسات متعدد کارشناسی بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو، دستورالعملی برای تامین برق تابستان صنایع با تکیه‌بر تجربه سال گذشته، در ۳ گروه تدوین و ابلاغ شد. بااین‌همه صنایع امسال هم روزهای گرم سال را با سهمیه‌بندی و قطع برق مواجه بودند. از سوی دیگر برنامه تامین برق پایدار صنایع با احداث نیروگاه‌های برق صنایع و معادن هم همچنان به نتیجه نرسیده اما سخنگوی صنعت برق معتقد است امسال ۱۵ درصد انرژی برق بیشتری به صنایع تحویل‌شده است.

حمایت مجلس از تامین برق صنایع

نکته قابل‌توجه از این برنامه، واکنش مثبت بسیاری از نمایندگان مجلس و نمایندگان صنایع کشور نسبت به آن است. در این راستا، مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در کشور ما توسعه صنعت از توسعه انرژی جلوتر است، اظهار کرد: به دلیل عدم توسعه بخش انرژی در حوزه برق و گاز طی سال‌های دولت قبل هم‌اکنون ما با ناترازی انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و این مسئله برای کشور خسارت‌بار است. رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در تشریح راهکارهای حل این مشکل گفت: برای حل این مسئله دو راهکار پیش رو داریم، مسیر اول افزایش ظرفیت نیروگاهی است و مسیر دوم اجرای برنامه‌های مدیریت تقاضا به‌حساب می‌آید. وی افزود: در یک سال و نیم گذشته آنچه ظرفیت در توسعه ظرفیت نیروگاهی بوده به میدان آمده و معادل کل دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیروگاه ساخته‌شده است. طاهری با اشاره به راهکارهای مدیریت تقاضا تاکید کرد: باید به نحوی برنامه مدیریت تقاضا پیاده شود تا کمترین آسیب به تولید کشور وارد شود. وی ادامه داد: برنامه تامین برق صنایع که توسط وزارت نیرو و وزارت صمت نهایی شد ۵۸۰ هزار واحد صنعتی و صنفی صنعتی را از تامین برق پایدار برخوردار می‌کند که ۹۲ درصد از صنایع کشور را شامل می‌شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به جزییات برنامه تامین برق صنایع گفت: با تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت، برنامه مدیریت تقاضا به نحوی اجرا خواهد شد که کمترین آسیب متوجه تولید کشور شود و شاهد رشد این حوزه باشیم. علاوه بر اعضای کمیسیون صنایع، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی کشور با اشاره به مسئله تامین پایدار برق صنایع گفت: به دلیل اهمال در ساخت نیروگاه و عدم مدیریت تقاضای برق در هشت سال گذشته با ناترازی برق در تیر و مرداد دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و باید برای مدیریت آن برنامه‌ داشته‌ باشیم.

پرداخت پاداش صرفه‌جویی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه دولت برای مدیریت تامین برق در فصل تابستان گفت: برنامه دولت در بخش خانگی پرداخت پاداش صرفه‌جویی است و همچنین ۵۸۰ هزار مشترک صنعتی و صنفی صنعتی را نیز از برنامه مدیریت مصرف برق معاف کرده و برق آنها را تامین می‌کند. وی افزود: تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت صمت برای تامین برق صنایع به‌منظور افزایش تولید در سال ۱۴۰۰ منعقد شد که این هم‌افزایی به کاهش مشکلات صنایع ختم خواهد شد و آثار سوء ناترازی برق به حداقل می‌رسد. بیگی‌نژاد تاکید کرد: دولت اکنون همه ظرفیت ممکن را برای کاهش مشکلات ناترازی برق به کار بسته و گزارش‌های وزارت نیرو به کمیسیون انرژی بیانگر آن است که برنامه دقیقی برای مدیریت تأمین برق در دستور کار است. این نماینده مجلس گفت: هماهنگی در راس امور برای پوشش ناترازی برق می‌تواند مشکلات بخش خصوصی را در این حوزه به حداقل برساند.

 لزوم هماهنگی ارکان دولت

صمتهمچنین، اقبال شاکری، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه تامین برق صنایع تاکید کرد: هماهنگی ساختارهای دولت به کاهش مشکلات ناشی از تامین برق در فصل گرم ختم می‌شود و این مسئله درنهایت زمینه تحقق شعار سال یعنی رشد تولید را مهیا خواهد کرد. شاکری افزود: تامین برق صنایع در سایه هماهنگی ارکان دولت و کار جهادی صنعت برق قطعا رشد تولید را تضمین خواهد کرد.

ابلاغ یک استراتژی برای تامین برق

استراتژی ساخت نیروگاه برق صنایع و معادن در راستای اجرای مفاد تفاهمنامه امضاشده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو، در مهر سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. بر اساس پیوست این تفاهمنامه؛ ظرفیت احداث نیروگاه‌های برق نسبت به برنامه اولیه ۱۰ هزار مگاوات، افزایش یافت و ایمیدرو اعلام کرد طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته؛ ظرفیت در دست احداث نیروگاه‌ها به حدود ۶۲۰۰ مگاوات رسیده است. به گفته سازمان ایمیدرو، برنامه احداث نیروگاه برق صنایع و معادن به بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده و در این برنامه‌ریزی ۳۸ شرکت صنعتی و معدنی نیز مشارکت داشته‌اند. توسعه زیرساخت‌ها، متمرکز بر تامین برق پایدار برای صنایع و معادن، هدف اصلی اجرای این پروژه ملی اعلام‌شده است که ایمیدرو راهبری آن را در راستای تامین برق صنایع و معادن و کاهش فشار به شبکه سراسری برق، بر عهده دارد. هرچند همان‌طور که اشاره شد باوجود تمام اقدامات صورت گرفته چالش کمبود برق همچنان دامن صنایع را رها نمی‌کند.

تامین انرژی بیشتر برای تولید

مشکلات تامین برق صنایع و حمایت مجلس از تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت برای تامین برق صنایع در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی صنعت برق چندی پیش از تامین انرژی برق صنایع بیشتر از سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ۱۵ درصد انرژی بیشتر به صنایع تحویل‌شده است.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه برنامه احداث نیروگاه‌های برق صنایع و معادن ‌به بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید، گفت: امسال نسبت به سال گذشته انرژی برق بیشتری به صنایع تحویل شد تا تولید بیشتری داشته باشند. وی افزود: صنایع فولادی ۵۰ درصد از مصرف برق صنایع بزرگ را به خود اختصاص می‌دهند و بیش از ۲۰ درصد انرژی بیشتری تحویل گرفتند. همچنین صنایع سیمان نیز ۱۰ درصد و سایر صنایع مثل مس و آلومینیوم ۱۲ درصد انرژی بیشتر نسبت به سال گذشته تحویل گرفتند. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: همکاری خوبی صنایع با صنعت برق داشتند به‌طوری‌که در ۹۲ درصد صنایع هیچ محدودیتی اعمال نشد. رجبی‌مشهدی گفت: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی نیم روز محدودیت دارند که می‌توانند در ۶ و نیم روز دیگر جبران کنند و برای صنایع بزرگ هم برنامه خوبی تدارک دیده شده است.

سخن پایانی

بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته بین وزارت نیرو و صمت قرار بود برق مورد نیاز همه واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنفی- صنعتی به‌ویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک که بیش از ۹۰ درصد کل واحدهای صنعتی و تولیدی کشور (حدود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی) را شامل می‌شود، بدون هیچ محدودیتی تامین شود. برق موردنیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در ۶.۵ روز هفته به‌طور کامل تامین شود و لازم است صرفا نصف روز در هفته، از ساعت ۱۱ تا ۲۳، در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند. برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود ۳۰۰ واحد صنعتی) نیز مطابق برنامه مدیریت مصرف باید تامین می‌شد. همچنین مقرر بود انرژی مورد نیاز صنایع مهم مانند سیمان نیز متناسب با نیاز تولید آنها در این دوره و در طول شبانه‌روز تامین ‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qxlma