جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 5817
تاریخ انتشار: 1400/08/24 13:06

تکمیل مترو شهر جدید پرند در گرو تخصیص اعتبار

شهر جدید پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است. این شهر درحال‌حاضر حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت داشته و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت‌وآمد هستند. با این وضعیت، تکمیل پروژه احداث و بهره‌برداری از خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، قطعا می‌تواند دغدغه‌های حمل‌ونقلی بخش قابل‌توجهی از شهروندان را رفع کند.

به‌گزارش ایسنا، مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند در سال ۱۳۸۴ از سوی وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.

بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مرداد سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 

بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به‌دلیل کمبود اعتبارات، کامل نشده است.

این در حالی است که با تامین حداقل ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی یا حتی غیرنقدی، امکان بهره‌برداری از خط مترو شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد. مراحل تکمیل پست‌های برق میانی، ساختمان ایستگاه پرند، زیرسازی و روسازی مسیر با اعتبارات تخصیصی موجود در حال اجراست اما بهره‌برداری ایمن از فاز نخست این خط، نیازمند اراده و عزم جزم متولیان اصلی طرح است تا بتوان با یک برنامه‌ریزی جدید آن را به پایان رساند.

از مسیر حدود ۲۰ کیلومتری راه‌آهن بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریل‌گذاری ۲ کیلومتر باقیمانده و بیشتر کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث ۴ پل، ابنیه مربوط به ایستگاه‌ها و پست‌های برق و... به پایان رسیده است. در واقع با یک گوشه چشم به پروژه‌ای که بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی تاکنون در آن انجام‌شده، می‌توان از ارزش‌افزوده این سرمایه معطل مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qodp4