چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 86986
تاریخ انتشار: 1402/03/20 04:56
حمایت ایدرو از طرح توسعه یک مجتمع تولیدی

خط تولید لوله‌گستر اسفراین نوسازی می‌شود

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در بازدید از خطوط تولید مجتمع صنعتی لوله گستر اسفراین از طرح توسعه و نوسازی خطوط تولید این مجتمع حمایت کرد.
خط تولید لوله‌گستر اسفراین نوسازی می‌شود

به گزارش ایدرو نیوز، علی نبوی در نشست با مدیران مجتمع صنعتی اسفراین از تلاش ایدرو برای استفاده از توان حداکثری ظرفیت شرکتها و واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: توجیهپذیری طرحهای جدید و بازگشت سرمایه از مهمترین موارد در بحث طرحهای توسعهای است که بایست بدان توجه شود.نبوی همچنین مهمترین دغدغه تولیدکنندگان را سرمایه در گردش بیان کرد که در راستای حل این مشکل باید اقدامات جدی صورت بگیرد. صمت در این گزارش به ظرفیتهای این مجتمع تولیدی پرداخته است.

نوسازی با هدف ماندگاری در بازار رقابت

در بازدید از خطوط تولید مجتمع صنعتی لوله گستر اسفراین از طرح توسعه و نوسازی خطوط تولید این مجتمع، مدیرعامل و مدیران مجتمع صنعتی اسفراین گزارش مفصلی از مهمترین اقدامات شرکت، میزان تولیدات، نوسازی خطوط تولید، نصب خطوط تولید جدید، موجودی انبار، رشد ۳۰ درصدی تولیدات در ۳سال اخیر، خرید مواد اولیه و هزینههای نوسازی دستگاهها برای ماندن در بازار رقابت مطرح کردند.همچنین در نشست حاشیه این دیدار، مدیربرنامهریزی و انبار شرکت لولهگستر اسفراین گفت: تولیدات شرکت لوله گستر در ۳ سال اخیر ۳۰ درصد افزایش داشته است. به گفته احمد فیضی هزینههای مورد نیاز برای نوسازی و بازسازی تمامی خطوط تولید مجتمع ۱۰ میلیون یورو است. لولهگستر اسفراین نخستین تولیدکننده لولههای بدون درز مورد استفاده در صنایع نفت و گاز در کشور است.کارخانه لوله گستر اسفراین، در سال ۱۳۸۴، با زیربنای ۱۲۴هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۲۱۰ هکتار در این شهر، احداث شد. این مجموعه با دارا بودن 27هزار و 800 تن ماشینآلات صنعتی و بر مبنای فناوریها و استانداردهای روز دنیا در سال ۱۳۸۵ آغاز به کار کرد. لوله گستر اسفراین به عنوان یکی از کارخانههای برتر کشور در لیست محدود تولیدکنندگان لولههای فولادی مانیسمان از جمله لولههای جداری – مغزی، فعالیت میکند. تولیدات این کارخانه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرند.

لوله مانیسمان اسفراین

کارخانه لوله گستر اسفراین لوله مانیسمان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تولید میکند. شرکت لوله گستر اسفراین، در زمینه تولید لوله مانیسمان فعالیت دارد و به عنوان نخستین کارخانه تولید لوله بدون درز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران شناخته میشود. لولههای مانیسمان یا لولههای بدون درز، نسبت به انواع لوله درزدار، استحکام و تحمل فشار بالاتری دارند. به همین دلیل برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا کاربرد بالایی دارند. از انواع لوله مانیسمان به عنوان لولههای تحت فشار در صنایع انتقال نفت و گاز، مخازن بویلرها و کمپرسورها بکار میرود.  کارخانه مانیسمان اسفراین، بر مبنای استاندارد API ۵CT انواع لوله بدون درز را در اندازههای متنوع برای استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تولید میکند. انواع لوله مانیسمان به عنوان لوله معمولی و جداری شناخته شده و تحمل فشار بالایی دارند. از اینرو برای استفاده در فرآیند بهرهبرداری نفت و گاز طبیعی، مناسب به شمار میروند. انواع لوله مانیسمان اسفراین تحت نورد سرد یا گرم تولید شده و با گریدهای لوله مانسمان J۵۵، لوله مانیسمان K۵۵، لوله نورد P۱۱۰، لوله N۸۰ لوله L۸۰-۱ تولید و روانه بازار میشوند. لوله مانیسمان J۵۵ معمولاً برای چاههای کم عمق و نسبتا کمفشار استفاده میشود. لوله با گرید K۵۵ مشابه J۵۵ است، با این تفاوت که حداقل استحکام کششی K۵۵ بیشتر است. برخلاف لولههای یاد شده که طی فرآیند نورد سرد تولید میشوند، لوله P۱۱۰، لوله N۸۰ و لوله L۸۰-۱ از فرآیند نورد گرم حاصل میگردند. لوله P۱۱۰، استحکامی بالا داشته و در چاههای عمیق با فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

واحدها و خطوط تولیدی

شرکت لوله گستر اسفراین از تکنولوژیهای روز دنیا در خطوط تولید خود استفاده میکند و این مجموعه تولیدی دارای ۵ خط تولید شامل خط نورد (پیلگر)، خط عملیات حرارتی، خط کوپلینگ (اتصالات)، خط کیسینگ (Casing) و خط تیوبینگ (Tubing) است. در خط نورد پیلگر شرکت لوله گستر، شمشها و بیلتهای گرد فولادی به عنوان ماده اولیه وارد شده و تبدیل به لوله مانیسمان میشوند. به طور کلی جنس این بیلتها، فولادهای ساده کربنی و کم آلیاژ است. ظرفیت اسمی خطوط نورد این کارخانه ۱۲۰ هزار تن در سال ثبت شده است. در فرآیند تولید لوله مانیسمان، ابتدا بیلت تا دمای ۱۳۵۰ درجه سانتیگراد حرارت دیده و سپس پوسته زدایی میشود. در گام بعد، همزمان با عبور ماندرل از مرکز بیلت و سوراخکردن آن، قطعه از بین دو غلتک نوردی با زاویه انحراف ۴-۶ درجه نسبت به محور آن، عبور میکند. در همین حین، بیلت به پوستهای توخالی و ضخیم تبدیل میشود.سپس، پوسته ضخیم، به دو دستگاه پیلگر منتقل شده و طی نورد مجدد، ضخامت و قطر آن کنترل میگردد. در نهایت لوله خام، پس از عبور از مراحل تابگیری و کنترل ابعاد، آماده انتقال به انبار خواهد بود. انواع لوله مانیسمان لوله گستر اسفراین تحت استانداردهای API، ASTM، BS و DIN تولید میشوند. قطر لولههای فولادی تولید شده در خط نورد کارخانه، در محدوده ۱۷۷.۸ تا ۴۰۶.۴ میلیمتر و ضخامت آنها در بازه ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر قرار گرفته است. خط عملیات حرارتی کارخانه لوله اسفراین، جهت بهبود خواص مکانیکی لولهها و سفارشیسازی آنها در حال کار است. کوره سخت کاری، خط کوئنچ و کوره تمپر تجهیزات مهم خط عملیات حرارتی به شمار میروند. ظرفیت این خط ۱۰۰ هزار تن در سال ثبت شده است. در نهایت پس از کنترل ابعاد و تابگیری، لولههایی با قطر ۱۱۴.۳ تا ۴۰۶.۴ میلیمتر و طول ۷ تا ۱۵ متر تولید میشود. این کارخانه دارای دو خط تکمیلی کیسینگ و تیوبینگ است. در خط تیوبینگ کارخانه، مطابق با استاندارد دو نوع لوله رزوه دار تولید میشود ماشین کاری رزوههای لولههای این خط در اندازه ۴۸.۳ تا ۱۷۷.۸ میلیمتر با طول ۷ تا ۱۵ متر، توسط دو دستگاه رزوه زنی دوبل در دو سر لولهها انجام میشود. ظرفیت تولید این خط ۵۰ هزار تن در سال ثبت شده است.

 لولههای تیوبینگ جهت عبور هوای ابزار دقیق یا سیالات مورد اندازهگیری، استفاده میشوند. در خط کیسینگ، رزوهزنی لولههایی با اندازه قطر ۱۱۴.۳ تا ۴۰۶.۴ میلیمتر و در محدوده طولی ۷ تا ۱۵ میلیمتر توسط دستگاههای CNC انجام میشود. سپس بر یک سر این لولهها، کوپلینگ مخصوص آن بسته میشود. لولههای کیسینگ، توسط رزوه انتهایی به هم متصل میشوند. این لولههای فولادی برای قرارگیری در چاه کاربرد دارند.

خط کوپلینگ (اتصالات)

در سراسر جهان تعداد کمی از خطوط کوپلینگ به صورت کاملا خودکار فعالیت میکنند که یکی از آنها در شهر اسفراین قرار گرفته است. این خط با ظرفیت اسمی ۲۵۰ هزار قطعه در سال، چهار اره برش لوله و دو دستگاه شات بلاست دارد.

بازرسی و تست قطعات در کارخانه

تمامی تولیدات لوله گستر اسفراین در واحد کنترل کیفیت، بازرسی میشوند. بررسی عیوب قطعات تولید شده در کارخانه اسفراین به روشهای مختلف انجام میگیرد. سختی، عیوب طولی و عرضی در سطوح داخلی و خارجی، ضخامت و ابعاد تمامی قطعات به روشهای غیرمخرب مورد بررسی قرار میگیرند. تستهای مخربی چون تست کشش، سختی، ضربه و متالوگرافی نیز جهت تضمین کیفیت انجام میشوند.

سخن پایانی

علاوه بر موارد یاد شده موضوع قیمت با توجه به ابعاد مورد استفاده این نوع تولیدات،از اهمیت ويژهای برخوردار است. قیمت لوله مانیسمان لوله گستر اسفراین، به دلیل بالاتر بودن استحکام، فرآیند تولید خاص و تجهیزات ویژه، نسبت به لوله درزدار بیشتر است. مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند که هر کدام باید با توجه به نیاز مصرفکننده مورد استفاده قرار گیرد. براساس اطلاعات منتشر شده قیمت لوله مانیسمان تولید شده توسط کارخانه لوله گستر اسفراین، به ابعاد، کیفیت و نرخ ماده ورودی به کارخانه بستگی دارد. نرخ لوله اسفراین همانند دیگر مقاطع فولادی، وابسته به عوامل متعددی چون آلیاژ مورد استفاده در تولید، نرخ ارز و نرخ ماده ورودی به کارخانه نوسان دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nxl7k