دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 39138
تاریخ انتشار: 1402/01/28 10:25
وعده‌هایی که محقق نمی‌شود

‎جاده‌های مرگ در هرمزگان

سال‌هاست که سوانح جاده‌ای سبب مرگ شهروندان بسیاری در محورهای مواصلاتی هرمزگان به‌ویژه در غرب استان شده است اما مسئولان هیچ اقدام عملی محسوسی در این خصوص صورت نداده و نمی‌دهند تا اینکه جاده کهورستان به لار و جاده بندرلنگه به پارسیان در ردیف حادثه‌خیزترین جاده‌های کشور قرار گرفت.
‎جاده‌های مرگ در هرمزگان

در یک ماه اخیر افزایش سفرها به هرمزگان بار دیگر ضعف زیرساختهای تردد جادهای در استان را برجسته کرده و مرگ عادی شده از سوانح جادهای هرروز خانوادهای را داغدار سوگ عزیزانش ساخته است؛ سوانحی بس دلخراش که با دستور و فرمان و شعار مسئولان متوقف نمیشود.پیشتر کیفیت راه، تردد سوخت بران در جادههای استان، عبور ناوگان حملونقل بینالمللی از جادههای نامتناسب، خرابی دوربینهای نظارتی، جانمایی ناصحیح ایست و بازرسیها، برنامهریزی نامناسب برای جابهجایی کارگران صنایع، عدم تناسب تعداد مأموران پلیسراه با حجم تردد و... در گزارشهای متعدد از سوی رسانههای مورد کنکاش قرارگرفته است اما هنوز تغییر محسوسی در خصوص بهبود شرایط دیده نمیشود. با توجه به وقوع دو تصادف مرگبار در محورهای بندرلنگه و میناب به فاصله ۴۸ ساعت و جان باختن۱۰ نفر در این دو حادثه به سراغ مسئولان استانی رفتیم تا زوایای مختلف سوانح جادهای در هرمزگان بهویژه غرب استان را موردبررسی قرار دهیم.

تایید ضعف زیرساخت محور بندرلنگه-پارسیان

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان در گفتوگو با موج، عرض نامناسب محور بندرلنگه به پارسیان را تایید کرد و گفت: درگذشته یک سری از اقدامات شامل نصب علائم، خطکشی راه، تعمیر و مرمت ابنیه فنی راه و... از سوی اداره راهداری و حملونقل جادهای انجامشده است اما هماکنون با توجه به افزایش ترافیک در این محور و همچنین سرعت خودروها شاهد تخریب علائم ترافیک جادهای و کمرنگ شدن خطکشی راهها هستیم.

وی بابیان اینکه در راستای بهبود وضعیت جادههای غرب هرمزگان علاوه بر عملیات بهسازی محور بندرلنگه به پارسیان و افزایش عرض جاده، باید مشخصات هندسی و ابنیه فنی راهها هم اصلاح شود، خاطرنشان کرد: در اقدام کوتاهمدت میتوانیم با استفاده ماشینآلات راهداری موجود در شهرستان عملیات لانهسازی را آغاز کنیم و همچنین عملیات تعریض پل و نصب علائم و تابلوهای ترافیکی هشداردهنده را انجام خواهیم داد.

شرفی اضافه کرد: همچنین با وزارت راه و شهرسازی در حال مکاتبه هستیم تا در فاز اول از خروجی شهر بندر خمیر تا دوراهی چارک تأمین اعتبار صورت گیرد.

مشکلات راههای هرمزگان بیپایان است

وی بابیان اینکه مشکلات راههای استان هرمزگان نامتناهی است، تصریح کرد: با تمام توان همکاران ما در محور مواصلاتی بندرلنگه به پارسیان اقداماتی را انجام دادهاند اما متأسفانه این اقدامات تاکنون پاسخگوی ترافیک سنگین و سرعتبالا رانندگان نبوده است و باید در نظر داشت که محور مواصلاتی بندرلنگه به پارسیان ۲۲۱ کیلومتر است که تنها ۲۰کیلومتر آن دو بانده است و برای احداث و مرمت هر یک کیلومتر از جاده به اعتباراتی حدود پنج تا ده میلیارد از سوی دولت نیاز داریم.

تشریح اقدامات در محور بندرلنگه – پارسیان

مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان ضمن اشاره به اینکه بهسازی محور بندرلنگه – پارسیان یکی از مهمترین اقدامات امسال این اداره کل است، اضافه کرد: عملیات باند دوم این محور در حال انجام است و همچنین در چندین مقطع از این محور عملیات روکش آسفالت را انجام دادیم.

وی در مورد پروژهی پل چارک نیز به موج گفت: احداث پل چارک بهصورت نیمهکاره رهاشده بود اما ما توانستیم این پروژه مهم را به اتمام برسانیم و همچنین عملیات اجرایی پل ارمک در بخش شیبکوه واقع در شهرستان بندرلنگه سال ۱۴۰۱ آغاز و هماکنون با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال انجام است.

وی میزان هزینهی صورت گرفته برای بهبود این محور را قریب به ۲۹۰ میلیارد عنوان کرد و اظهار کرد: بااینحال تا زمانی که سرعت رانندگان بالا و عرض جادهها کم باشد با کوچکترین انحراف راننده حادثهای دلخراش رخ خواهد داد.

یکی از پرحادثهترین جادههای کشور

مهدی نیکبخت فرمانده پلیسراه استان هرمزگان نیز در همین رابطه به موج گفت: جاده بندرلنگه به پارسیان محورهای قدیمی کشور و از جادههای ترانزیتی و مسافری به شمار میآید که درحالحاضر به یکی از پرحادثهترین جادههای کشور نیز تبدیلشده است.

وی اضافه کرد: شهرستان بندرلنگه در کریدور اصلی جنوب به غرب و شرق کشور قرار دارد با اجرای این مسیر بزرگراهی بنا بود چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از جاده ایمن بهرهمند شوند.

نیکبخت بیان کرد: به علت کمعرض بودن محور مواصلاتی بندرلنگه به پارسیان با پلیس ناجا مکاتباتی انجام دادیم و اعلام کردیم که این محور به دلیل عبور خودروهای مسافری که قصد عزیمت به کیش رادارند و کامیونهای حامل گاز، ترافیک سنگینی دارد و تصادفات مرگ باری را تجربه میکند تا برای آن چارهاندیشی شود.

خطر بالقوه عبور روزانه تریلرهای حملگاز

فرمانده پلیسراه استان هرمزگان عنوان کرد: ۲۰ کیلومتر از محور بندرلنگه به پارسیان دوبانده و ۲۰۰ کیلومتر از این میسر نیز دوطرفه است و با توجه به وضعیت پیشآمده با اداره کل راهداری و حملونقل جادهای و همچنین وزیر راه و شهرسازی مکاتبه انجام دادیم و اعلام کردیم که این محور علاوه بر عرض کم، به دلیل تردد تریلرها با مشکلات عدیدهای مواجه است و روزانه ۱۷۰ دستگاه تریلر حمل گازی از پالایشگاه عسلویه به سمت شرق استان در حال تردد هستند و در این شرایط خطر بزرگی جان مردم را تهدید میکند.

وعده وزیر و استاندار

سرهنگ نیکبخت در پایان جاده کهورستان به لار و جاده بندرلنگه به پارسیان را از حادثهخیزترین جادههای کشور خواند و اذعان داشت: در پی مکاتبات صورت گرفته وزیر راه و شهرسازی و استانداری قول مشارکت و همکاری در راستای حل این مشکل را دادند اما متأسفانه تأخیر در اجرایی شدن این وعدهها باعث شد تا در ایام نوروز در مسیر بندرلنگه به چارک با حوادث جادهای ناگواری مواجه شویم.

سخن پایانی

بااینحال در شرایط فعلی غیر از اعتراض مسالمتآمیز و بیان گلایهها هیچ راهحلی مقابل مردم هرمزگان قرار ندارد و انتظار میرود تا تصمیم گیران و تصمیم سازان انتقادهای بهحق مردم را شنوا باشند و با اتخاذ راهکارهای عملی حل مشکلات را پیگیری کنند چراکه بیشک گناه جان باختن هر فرد در این محورهای ناایمن در کارنامهی دنیوی و اخروی تمامی آنان ثبت خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nrevo