شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 104338
تاریخ انتشار: 1402/11/23 07:37
توسعه صنایع پایین‌دست فولاد در استان‌ها، تبدیل به برنامه شد

رونق تولید، راهبرد وزارت صمت

رئیس هیات عامل ایمیدرو در سفر به استان خراسان جنوبی که با هدف پایش وضعیت طرح‌های معدن و صنایع معدنی انجام شده است؛ از چندین طرح دیدن کرد. دهه فجر فرصتی است برای آغاز به‌کار پروژه‌های معدنی.
رونق تولید، راهبرد وزارت صمت

رئیس هیات عامل ایمیدرو در سفر به استان خراسان جنوبی که با هدف پایش وضعیت طرح‌های معدن و صنایع معدنی انجام شده است؛ از چندین طرح دیدن کرد. دهه فجر فرصتی است برای آغاز به‌کار پروژه‌های معدنی. در این فرصت عملیات اجرایی کارخانه طلای خونیک آغاز شد. در همین حال از کارخانه فلوتاسیون مس- طلا «شادان خراسان جنوبی» نیز دیدن به عمل آمد.وزارت صمت و ایمیدرو؛ به دنبال فعال کردن بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی است و در این راستا ایمیدرو برای تحقق این مهم؛ کاهش تصدی گری را موردتوجه قرارداده است.

فعال کردن بخش خصوصی؛ سیاست صمت و ایمیدرو است

صمت به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیات عامل ایمیدرو در سفر به استان خراسان‌جنوبی در نشست با جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی گفت: ایمیدرو پذیرای پیشنهادات استان برای توسعه بخش معدن و صنایع است.

وی گفت: توسعه صنایع پایین‌دست؛ رویکردی است که در اولویت برنامه‌های ایمیدرو قرار دارد. اکنون توسعه زنجیره فولاد از الزامات بخش معدن و صنایع معدنی است و در این زمینه این موضوع تبدیل به برنامه شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قطعی گاز و برق صنایع به دلیل فصل زمستان را از مشکلات این حوزه خواند که نیاز به تدبیر دارد و در ادامه گفت: صنعت؛ نخستین بخش در کشور است که در فصل زمستان با مشکل قطعی مواجه می‌شود و این موضوع موجب شد تا سال گذشته خسارت ناشی از محدودیت‌های برق و گاز صنایع را شاهد باشیم.

موثقی‌نیا با بیان اینکه وزارت صمت و ایمیدرو و با هدف تامین انرژی پایدار؛ در حال مذاکره با وزارت نفت برای ایجاد میدان گازی است، افزود: ایجاد میدان گازی و توسعه آن توسط صنایع؛ راهکاری است که می‌تواند مشکلات ناشی از تامین انرژی را برطرف کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور؛ عنوان کرد: خط انتقال آب دریای عمان سال آینده به زاهدان می‌رسد و در ادامه طی ۲ سال آتی به خراسان جنوبی خواهد رسید.

تقدیر استاندار خراسان‌جنوبی از اقدامات توسعه‌ای ایمیدرو

استاندار خراسان‌جنوبی اعلام کرد: بحث جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی یکی از خواسته‌های فعالان استان بوده است که امروز با اقدامات سازمان‌های توسعه‌ای همچون ایمیدرو؛ شاهد رونق طرح‌های فرآوری مواد معدنی استان هستیم که قابل‌تقدیر است. جواد قناعت در آیین آغاز عملیات اجرایی کارخانه طلای خونیک که با حضور محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار شد، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم شاهد حرکت و جهش تولید در بخش‌های مختلف هستیم.

وی اظهارکرد: امروز استان‌های کشور به کارگاه سازندگی تبدیل‌شده است و افتتاح این طرح بزرگ در استان محروم خراسان‌جنوبی نشان از این حرکت دارد.

اشتغالزایی ۴۰۰ نفری با احداث کارخانه طلای خونیک

صمتطی مراسمی با حضور جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی و محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو آیین کلنگ‌زنی کارخانه فرآوری طلای خونیک در استان خراسان‌جنوبی برگزار شد.

عملیات اجرایی کارخانه فرآوری طلای خونیک با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ کیلوگرم و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان آغاز شد. با بهره‌برداری کامل از این طرح، ظرفیت ایجاد اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم فراهم می‌شود.

رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح گفت: طبق قرارداد منعقدشده با سرمایه‌گذار ظرفیت این کارخانه ۲۰۰ کیلوگرم در سال پیش‌بینی‌شده بود که طبق اعلام و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذار تا ۴۰۰ کیلوگرم افزایش‌یافته است.

محمدرضا موثقی‌نیا اعلام کرد: با راه‌اندازی طلای خونیک و همچنین میزان تولید طلای هیرد؛ تولید طلا در این محدوده از خراسان جنوبی به سالانه ۸۰۰ کیلوگرم خواهد رسید.

وی بابیان اینکه راه‌اندازی این طرح نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه منطقه خواهد داشت، تاکید کرد: طرح‌ها و پروژه‌هایی همچون طلای خونیک؛ زمینه ثروت‌زایی را فراهم می‌کند.

موثقی‌نیا گفت: در استان خراسان‌جنوبی ۸ پیمانکار معدنی در مراحل اکتشاف تا بهره‌برداری و فرآوری مواد معدنی فعال هستند و ما به‌عنوان وزارت صمت خودمان را موظف می‌دانیم که ضمن سرلوحه قراردادن توسعه معدن و صنایع معدنی؛ نگاه ویژه به استان‌های کم‌برخوردار داشته باشیم.

وی بابیان اینکه با راهبری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و در راستای رونق تولید؛ در جهت رونق و احیای معادن تلاش می‌کنیم، گفت: باید بتوانیم این ثروت نهفته در خاک کشور را به مسیر و جریان رفاه مردم برسانیم و این رویه را یک وظیفه می‌دانیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: هشت معدن این استان در مراحل مختلف زنجیره معدنکاری فعال است و این معادن توسط مردم و بخش خصوصی مدیریت می‌شود.

وی گفت: در حوزه معدن و صنایع معدنی از بعد از انقلاب اسلامی تاکنون؛ ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است و انتظار می‌رود با توجه به ذخایر کشور تا سال‌های آینده این عدد به‌مراتب افزایش یابد.

موثقی‌نیا عنوان کرد: ایمیدرو تامین زیرساخت‌های معادن را از ماموریت‌های اصلی خود می‌داند و تعریف طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی در نقاط مختلف کشور؛ گواه این موضوع است.

وی افزود: معدن از موضوعات موردتوجه مسئولان عالی کشور است و طبق منویات رهبر معظم انقلاب؛ باید در حوزه معدن و صنایع معدنی تلاش بسیار گسترده‌تری در حوزه معادن و صنایع معدنی شود.

 عملیات اجرایی کارخانه فلوتاسیون مس- طلا

به مناسبت دهه فجر و با حضور جواد قناعت استاندار خراسان‌جنوبی و محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو عملیات اجرایی کارخانه فلوتاسیون مس- طلا در شادان خراسان جنوبی، آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۳۰ هزار میلیارد ریال است. تولید سالانه این پروژه بیش از ۲۰ هزار تن کنسانتره مس و ۷۰۵ کیلوگرم طلا محتوی اعلام‌شده است. دوره ساخت پروژه ۲ سال و کانسنگ ورودی سالانه کارخانه ۲.۵ میلیون تن است.

در ادامه سفر رئیس هیات عامل ایمیدرو به استان خراسان جنوبی؛ وی از معدن و کارخانه طلای هیرد نیز دیدن کرد و اقدامات و برنامه‌های این مجموعه را موردبررسی قرارداد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nlnpk