شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 20014
تاریخ انتشار: 1401/07/25 09:57
به‌دنبال اعتراض دولت به اعمال تغییرات مجلس در لایحه افزایش حقوق

لایحه افزایش حقوق به کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت

رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری را به کمیسیون برنامه‌وبودجه بازگرداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری را به کمیسیون برنامهوبودجه بازگرداند.

 

در ادامه جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

پس از اظهارنظر مخالفان و موافقان لایحه، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامهوبودجه در دفاع از لایحه دولت گفت: با اتفاقاتی که پس از تصویب بودجه ۱۴۰۱ رخ داد و قیمتهای جهانی در اسفند سال گذشته و بعد از نوروز افزایش یافت و همچنین با توجه به جنگ اوکراین و روسیه که به وقوع پیوست، نرخ کالاها افزایش یافت. با توجه به افزایش ۵۸ و ۳۸ درصدی حقوق کارگران طبق قانون کار، لازم بود برای بازنشستگان و کارمندان کشوری و لشکری ترمیم حقوق در ماههای باقیمانده سال انجام شود.

رئیس سازمان برنامهوبودجه افزود: البته تحقق منابع لایحه بودجه در حدود ۷۰ درصد است، درخواست داریم مجلس شورای اسلامی جلسه غیرعلنی تشکیل دهند تا درباره منابع و مصارف بودجه توضیحاتی ارائه دهیم تا عزیزان در جریان این موضوع قرار بگیرند که دولت چگونه با توجه به بدهیهای سربار شده گذشته، کشور را اداره میکند.

وی ادامه داد: امسال فقط ۱۵ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق است که تسویه میکنیم؛ یعنی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان امسال تسویه اوراق وجود دارد که قبلا مصرف شده است. با وجود همه این مشکلات و فشاری که در موضوع منابع وجود دارد، جلسات زیادی در دولت برگزار شد تا ترمیم حقوق کارمندان کشوری و لشکری در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: از نمایندگان میخواهم سقف در نظر گرفته شده در لایحه بودجه را به هیچ عنوان افزایش ندهند. البته هر تغییری لازم است در متن اعمال کنید، اما هیچ تغییری در سقف ایجاد نکنید.

رئیس سازمان برنامهوبودجه تاکید کرد: آنچه در کمیسیون ارائه دادند، با این موضوع فرق میکند و کلمات بهگونهای مطرحشده که سقف لایحه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که از سوی دولت شدنی نیست.

از نمایندگان میخواهم سقف لایحه دولت را در نظر بگیرید تا باری از دوش شاغلان و بازنشستگان برداریم.

فقط ۳ هزار میلیارد تومان با دولت اختلافنظر داریم

 در ادامه حمیدرضا حاجیبابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دفاع از گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره این لایحه گفت: آقای میرکاظمی در این زمینه ابهاماتی دارد، که باید برطرف شود.

 ایشان ابهام داشت که سقف بالا رفته است، اما مجلس به میزان پولی که دولت کمک کرده، سقف را افزایش داده و فقط ۳ هزار میلیارد تومان اختلافنظر داریم که ۲ هزار میلیارد برای کمیته امداد و هزار میلیارد برای ایثارگران است.

وی ادامه داد: این مجلس، ۳۸ هزار میلیارد تومان در قالب لایحه بودجه برای رتبهبندی اختصاص داده است.

سازمان برنامه به ۸۰ هزار نفر از معلمان پیمانی میگوید که باید امتحان دهید تا پولتان را بدهیم و ما میخواهیم بگوییم پول معلمان را بدهید، بدون اینکه امتحانی گرفته شود. این مصوبه هیچ بار مالی ندارد.

در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دوفوریتی متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با ۲۰۰ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

قالیباف اعتراضدولت را وارد دانست

 در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تغییرات لایحه دولت در کمیسیون برنامهوبودجه گفت: در کمیسیون برنامهوبودجه مقرر شد نام این لایحه بهعنوان «لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱» تغییر کند تا ترمیمی در حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شود، بنابراین نام لایحه تغییر کرد.

وی افزود: دیروز جلسهای در این زمینه داشتیم. اختلافنظر درباره اصلاحات کمیسیون در لایحه دولت وجود دارد طبق آییننامه داخلی مجلس نباید سقف لایحه بیش از پیشبینی دولت افزایش یابد، زیرا با اصول قانون اساسی مغایرت دارد. قالیباف گفت: در حل مشکلات بازنشستگان لشکری و کشوری، چه افرادی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشور هستند و چه آنهایی که مشمول قانون نظام پرداخت هماهنگ کارکنان دولت میشوند. دولت و مجلس مصمم هستند به کارکنان دولت کمک کنند، اما باید با ظرفیتهای دولت هماهنگ باشد.

 وی تاکید کرد: به علت اینکه در گزارش کمیسیون برنامهوبودجه ابهام وجود دارد، طبق ماده ۱۵۳ این لایحه را به کمیسیون بازمیگردانیم تا کمیسیون، گزارش خود را نهایی کند و در صحن بررسی شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9kdv