شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 103709
تاریخ انتشار: 1402/11/10 07:25
فعالان صنعت طیور گلستان چشم انتظار توجه دولتمردان

خطر نابودی در کمین مرغداران گلستانی

چندی پیش خبری مبنی بر اینکه استان گلستان موفق به کسب رتبه اول جوجه‌ریزی کشور شده است در رسانه ها منتشر شد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بیش از ۱۲ میلیون جوجه‌ریزی در اردیبهشت امسال در واحدهای مرغ گوشتی استان گلستان انجام شده است.
خطر نابودی در کمین مرغداران گلستانی

چندی پیش خبری مبنی بر اینکه استان گلستان  موفق به کسب رتبه اول جوجه‌ریزی کشور شده است در رسانه ها منتشر شد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بیش از ۱۲ میلیون جوجه‌ریزی در اردیبهشت امسال در واحدهای مرغ گوشتی استان گلستان انجام شده است. صنعت پرورش مرغ این استان شمالی در جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در ۱۰ روز نخست مرداد امسال، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

محمد برزعلی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در ۱۰ روز نخست مرداد سال ۱۴۰۲، چهار میلیون و ۷۳۵ هزار قطعه در واحدهای پرورش مرغ گوشتی گلستان معادل ۱۰.۷ درصد ظرفیت کشور جوجه‌ریزی شد.

به گفته وی در تیرماه امسال هم ۱۴ میلیون و ۸۵۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی این استان انجام شد که معادل ۱۱.۲۶ درصد از جوجه‌ریزی واحدهای پرورشی کشور بود.

برزعلی ادامه داد: برنامه‌ریزی جهادکشاورزی گلستان، افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی جوجه‌ریزی ماهانه واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان تا پایان سال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه استان از نظر جوجه‌ریزی رتبه اول را در کشور به‌دست آورده است، افزود: این اتفاق مهم در صنعت طیور با تلاش دست‌اندرکاران تولید در ۳۴۹ واحد مرغداری گوشتی استان انجام شده است.

وی بیشترین تولید مرغ در امسال را ۸۸۵ تن در یک روز عنوان کرد و گفت: علاوه بر این رقم، بیشترین تولید در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ در ۲۸ اسفندماه ۹۸۰ تن بوده است.

این مقام مسئول استان گلستان را تامین‌کننده گوشت مرغ مورد مصرف ۱۴ استان کشور دانست و خاطرنشان کرد: طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با اجرای پرورش قراردادی به رکورد بیش از ۱۵ میلیون جوجه‌ریزی برسیم و اگر این هدف محقق شود تحولی عظیم در صنعت طیور کشور خواهد بود.

وی حمایت از سرمایه‌گذاری صنعت طیور را از کارآمدترین راهکارهای افزایش تولید و تامین گوشت سفید مورد نیاز شهروندان برشمرد و تصریح کرد: با افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و اجرای برنامه‌های مدنظر «گلستان» به عنوان قطب تولید مرغ در سطح منطقه مطرح شده و قطعا نقش بسزایی را در اقتصاد و اشتغال استان ایفا خواهد کرد. گفتنی‌است، استان گلستان از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور بوده و از دیرباز در میزان تولید و کسب جایگاه نخست کشوری با استان مازندران در رقابت است.

تولید روزانه ۶۰۰ تن مرغ گرم در گلستان

برزعلی گفت: به طور میانگین حدود ۶۰۰ تن مرغ گرم در واحدهای زیربار پرورش مرغ گوشتی استان، تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گفته وی این میزان تولید، علاوه بر تامین نیاز روزانه گوشت مرغ استان، به شهرهای دیگر به ویژه تهران حمل می‌شود.گلستان ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور دارد که هفت کشتارگاه طیور آن دارای خط کشتار ۲ (اتوماتیک) و رتبه A است.

گسترش طرح پرورش قراردادی مرغ گوشتی

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: برنامه‌ریزی شده تا با استفاده از ظرفیت صنعت طیور استان، طرح پرورش قراردادی مرغ گوشتی افزایش داده شود.

وی ادامه داد: طرح مزبور از ابتدای امسال در استان با ظرفیت ۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها به اجرا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پرورش قراردادی مرغ گوشتی تا سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان در دست اجراست.

برزعلی گفت: تامین سرمایه در گردش موردنیاز پرورش دهندگان، حمایت از واحدهای تولید خوراک طیور در منطقه، تامین جوجه‌‌ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی و وجود دامپزشکی با نیروی انسانی متخصص و پایش مستمر بیماری‌ها، از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای طرح پرورش قراردادی مرغ گوشتی برای استفاده از ظرفیت صنعت طیور استان و پایداری تولید و تامین بخشی از نیاز کشور است.

وی تاکید کرد: عملیاتی شدن برنامه پرورش قراردادی مرغ گوشتی در استان گلستان با مشارکت بخش خصوصی و هماهنگی امور اقتصادی استان است.کشاورزی قراردادی از جمله اولویت‌های بخش اقتصادی کشور است که به اعتقاد کارشناسان، ضامن حمایت از تولید کنندگان، امنیت تولید، تنظیم بازار، حذف واسطه‌ها و افزایش کیفی محصولات را به همراه دارد.

وی استفاده بیشتر از ظرفیت واحدهای پرورش مرغ گوشتی، افزایش بهره‌وری در واحدهای پرورش مرغ گوشتی، حمایت در بازگشت کشتارگاه طیور نیمه‌فعال و راکد، سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مرغ اجداد، استقرار مزارع مرغ مادر، ایجاد غرفه جدید صنعت مرغ استان در شهر تهران و پیگیری تامین تسهیلات بانکی برای تامین برق پایدار و سامانه گرمایشی واحدهای مرغداری با همکاری دستگاه‌های مرتبط و بانک‌های عامل را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های در دست پیگیری، اجرا جهادکشاورزی استان برشمرد.دوره پرورش مرغ گوشتی در استان گلستان ۴۵ روزه است.

استان گلستان از مناطق مهم پرورش طیور به دلیل داشتن اقلیم مناسب در کشور به شمار می‌رود که اکنون با هزار و ۶۰ واحد پرورش مرغ، ۱۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی را در ماه دارد که دامپزشکی از مرحله پرورش تا عرضه محصول تولیدی در بازار نظارت بهداشتی می‌کند.

انتظار تامین ۵۰ درصد مرغ بازار کشور از گلستان

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: از گلستان انتظار ۵۰ درصد تولید مرغ بازار ایران را دارند اما این صنعت در خطر نابودی قرار دارد.به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حمید سلیمانی در نشست اعضای اتاق بازرگانی گرگان با محسن زنگنه نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از گلستان انتظار ۵۰ درصد تولید مرغ بازار ایران را دارند و ما هم به آنها قول تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ را دادیم اما در مقابل می‌خواهیم که جوجه ریزی را در اختیار ما بگذارند، قیمت‌ها ثابت باشد، امکان تراکم ریزی داشته باشیم، نژاد آرین حذف شود و صادرات باز باشد تا بتوانیم این میزان تولید را محقق کنیم.

وی گفت: با در نظر گرفتن همه مراحل تولید، نرخ مرغ درب کشتارگاه با احتساب ۱۰ درصد سود، ۷۵ هزار تومان تمام می‌شود و نرخ برای مصرف‌کننده حدودا هر کیلوگرم ۷۸ هزار تومان خواهد بود اما تعاونی مرغداران و وزیر طی جلسه‌ای نرخ مرغ زنده را ۵۲ هزار تومان تعیین کردند.

وی گفت: از ما می‌خواهند مرغ را کیلویی ۶۸ هزار تومان به میدان بهمن عرضه کنیم این در حالی است که نرخ تمام شده شامل کرایه و افت هم می‌شود.

سلیمانی گفت: اخیرا ۳۰ درصد کرایه حمل بار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه صنعت مرغ در خطر است، گفت: از دولتمردان تقاضا داریم که این صنعت را دریابند و بیش از این به فکر مرغداران باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: ۴۳ تعاونی گلستان صادرات محور بوده و اقلام خود را به ۱۸ کشور صادر می‌کنند.

۴۳ تعاونی گلستان صادرات محور هستند

به گزارش بازار، حسین خواجه مظفری در نشست با گروه خبری فجر گلستان که به مناسبت دهه فجر در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان تشکیل شده است، اظهار کرد: تعهد اشتغال استان گلستان در سال گذشته بیش از ۳۱ هزار شغل بوده اما برای امسال ابن تعهد برای بیش از ۲۵ هزار نفر تعیین شد که اکنون در حال راستی آزمایی هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۳۸.۱ درصد در پاییز سال گذشته به ۴۰.۴ درصد ارتقا و نرخ بیکاری استان از۹.۵ درصد به ۹.۲ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در سامانه جست‌وجوی شغل، گلستان جزو چند استان برتر بوده و تا امروز پنج هزار و ۴۰۳ کارجو و ۹۱۹ کارفرما ثبت نام کرده‌اند و خوشبختانه هزار و ۲۷۶ نفر بکارگیری شده‌اند.

رئیس کمیته کارگری و کارآفرینی در گروه خبری فجر گلستان بیان کرد: سال گذشته از ۳۱ هزار شغل ایجاد شده بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ بیمه شده قطعی داشته‌ایم.

به گفته وی، در دهه فجر امسال ۱۰ طرح تعاونی در استان افتتاح می‌شود.

خواجه مظفری گفت: ۴۳ تعاونی گلستان صادرات محور بوده و اقلام خود را به ۱۸ کشور صادر می‌کنند که رقم آن در سال گذشته ۲۲ میلیون دلار بوده و در امسال نیز تا کنون این رقم به ۱۳.۶ میلیون دلار رسیده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gwrd9