سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 19980
تاریخ انتشار: 1401/07/23 06:14

استاندارد‌سازی براساس ذائقه واردکنندگان

صدرالدین نیاورانی، نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران

رعایت چارچوبهای استاندارد در روند تولید کالاهایی که بهطورمستقیم با سلامت انسانها در رابطه هستند، یکی از قوانین و قواعد اصلی است که باید از سوی تولیدکنندگان، کشاورزان و صنعتگران رعایت شود.

محصولات کشاورزی و دامی حیطه وسیعی از تولیدات را شامل میشود و بهدلیل وجود نیازهای جدی به این کالاها در کشورهای همسایه و منطقه، صادرات این کالاها میتواند نقش مهمی در ارزآوری ایران داشته باشد، اما در چند مدت اخیر اتفاقات متعددی سبب شده تا صادرات محصولات کشاورزی ایران کاهش یابد؛ کمبود ناوگان مناسب حملونقل را میتوان یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات محصولات کشاورزی بهویژه میوهوترهبار ایران معرفی کرد، چرا که بهسبب کمبود ناوگان حملونقل، محصولات کشاورزی در بسترهای نامناسبی حمل میشوند و در شرایطی بهمقصد میرسند که از کیفیت آنها کاسته شده است. همین مسئله یکی از اصلیترین دلایل دور ریخته شدن محصولات کشاورزی صادرشده از ایران در کشور مقصد بهشمار میرود. علاوه بر موضوع نقایص ناوگان حملونقل برای صادرات، یکی از مواردی که سبب شده تا شبهات زیادی بر سر تجارت محصولات کشاورزی ایران شکل گیرد، مسئله استاندارد بودن سموم و آفتکشهای استفادهشده در تولیدات است. مشکلات از جایی بیشتر شد که چند ماه گذشته برخی کشورهای همسایه کالاها و تولیدات کشاورزی ایرانی را برگشت دادند. در رابطه با کیفیت سموم و آفتکشهای مصرفی در فعالیتهای کشاورزی در سالهای گذشته بهدلیل تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران، بسیاری از فعالیتهای تجاری اعم از واردات و صادرات ایران دچار مشکل شد. بههمین علت، تاجران ایرانی شرایط مناسبی برای واردات سم و آفتکش از کشورهای اروپایی نداشته و به ناچار مجبور به خرید کردن از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند چین شدند. بدیهی است، برخی مولفههای استاندارد سموم کشورهای آسیای جنوبشرقی با سموم کشورهای اروپایی تفاوت داشته باشد، اما این بهمعنای خطرناک بودن سموم وارداتی یا سمی بودن محصولات کشاورزی ایران نیست، چرا که باوجود درجه 2 بودن کیفیت سموم وارداتی، این کالاها از تاییدیههای رسمی جهانی برخوردار بوده و هستند.

تحریمها منجر به ایجاد مشکلات فراوانی در واردات برای رفع نیازهای کشور شد، اما با این شرایط تلاش کردیم تا واردات ناسالم و بیکیفیتی را برای تولید نداشته باشیم. امیدواریم در ادامه با رفع شدن تحریمها و بهبود روابط بینالمللی، بتوانیم کالاها را با کیفیت مناسبتر و از کشورهای پیشرفتهتری وارد کنیم. آفتکشهای وارداتی همگی دارای تاییدیههای لازم هستند، بنابراین چه محصولات کشاورزی و زراعی صادراتی و چه مصرفی در داخل کشور آسیبرسان یا سمی هستند و باید از صادرات یا عرضه آنها در بازار جلوگیری کرد. بحث برگشت دادهشدن محصولات ایران از کشورهای همسایه ایران مانند روسیه و گرجستان یکی از اخباری بود که در نیمه دوم سال گذشته باعث ایجاد التهابات و نگرانیهای جدی در بازار شد. در ماجرای برگشت دادهشدن محصولات کشاورزی ایرانی، ایراد اصلی صادرات این نوع کالاها، عدمتطبیق معیارهای استاندارد بود. کشورهای واردکننده محصولات، فهرستی از معیارهای استانداردی دارند و امنیت و سلامت کالاها را براساس این موارد تعیین میکنند.

بهدلیل عدماطلاع روسیه و سایر کشورهای همسایه از سموم مصرفی کشاورزان ما و همچنین تطابق نداشتن فهرست سموم مجاز این کشور با تولیدات ایران، برخی مشکلات سیستماتیک بهوجود آمد، در نهایت نیز این ناآشنا بودن منجر به برگشت خوردن کالاهای صادراتی ایران شد. مجدد این بازگشت محصولات بهمعنای سمی و ناایمن بودن تولیدات داخلی نیست و نباید نگرانی درباره آن وجود داشته باشد. در این مدت نیز دولت تلاش کرد تا چنین ایرادات سیستماتیک را مرتفع کند تا تطبیق پروتکلهای ایران و روسیه به بهترین شکل انجام شود، همچنین اگر در ادامه اتفاق مشابهی رخ دهد، مجدد به تطبیق معیارها خواهیم پرداخت. بهطورکلی چالشهای اینچنینی با تقویت روابط دیپلماتیک بین کشورها برطرف خواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekd9v