سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 12225
تاریخ انتشار: 1400/12/07 14:45

استخر و تجهیزات ساخت و نگه¬داری استخر

در دنیای امروز با گرم‌شدن کرة زمین، صنعت­های زیادی نیاز به آب و خنک ماندن دارند. صنعتگران برای بسیاری از فعالیت­های خود به استفاده از استخر روی آورده­اند.

 تا چند سال پیش بیشترین کاربرد استخر تنها برای تفریح و استفاده انسان­ها بود که به‌صورت سرپوشیده و فضاهای بسته قابل‌استفاده بود. اما چندین سال است که از استخر برای فعالیت­هایی مانند پرورش ماهی هم استفاده می­شود. افزایش کاربردهای استخر به دلیل پیشرفت علم و افزایش توانمندی انسان­ها در استفاده از تکنولوژی است. برخلاف گذشته که استخر در بعضی از مناطق و در فصول گرم سال تنها قابل‌استفاده بود، امروزه در تمامی فصول حتی فصول سرد هم می­توان با خیال راحت از استخر استفاده کرد. حتی در مناطقی که همیشه هوای سرد دارند هم قابل‌استفاده هستند. علاوه بر اینها از استخرها در فضای بازهم می­توان استفاده کرد.

همان‌طور که گفتیم همه اینها به‌خاطر استفاده از ابزار جدیدی است که به کمک انسان آمده است. این ابزارها دسته­بندی­های مختلفی دارند مثل: تجهیزات تصفیه آب، تجهیزات تصفیه آب و ... . برای استفاده از این تجهیزات باید اطلاعات کاملی دررابطه‌با ویژگی­ها و کاربرد این محصولات داشته‌ باشید تا به‌خوبی بتوانید از آن­ها استفاده کنید. در این مقاله سعی داریم تا تعدادی از این محصولات را همراه با ویژگی­ها و کاربردهایشان با هم بررسی می­کنیم تا در زمان انتخاب راحت­تر بتوانید عمل کنید.

پمپ تصفیه آب استخر

یکی از مهم­ترین و ضروری­ترین تجهیزات برای استخرها، پمپ تصفیه آب استخر است. همان‌طور که از نامش هم مشخص است این وسیله وظیفه تصفیه آب استخر را برعهده دارد. به‌خاطر این­که استخرها باتوجه‌به حجم و ابعادشان مقدار زیادی آّب را استفاده می­کنند، نمی­توان این آب را به‌صورت مداوم تعویض کرد. این موضوع هم برای صاحب استخر ناممکن است به دلیل صرفه اقتصادی، هم از لحاظ زیست‌محیطی باعث مصرف بیش از حد آب تنها برای یک صنعت می­شود. برای نصب تجهیزات استخر بعضی مواقع از محصولات ابزار دقیق مانند برندهای روزمونت و یوکوگاوا استفاده می شود.

بنابراین بهترین کار تصفیه آب داخل استخر و استفاده از آن برای مدت مشخصی است. این وسیله هزینة خیلی بالایی ندارد ولی برای کسانی که از استخر استفاده اقتصادی می­کنند صرفه اقتصادی به دنبال دارد.

این ابزار ویژگی­های زیادی دارد:

  • حجم و اندازه استخر
  • کاربرد استخر (کاربرد صنعتی یا تفریحی)
  • فصول سال
  • میزان استفاده
  • ...

برای انتخاب پمپ تصفیه آب حتماً این موارد را به‌خوبی بررسی کنید.

 

نحوه کار پمپ آب استخر

نحوه کار این وسیله بدین صورت است که بر اساس زمان‌بندی خاصی که باتوجه‌به موارد بالا مشخص می­شود، آب استخر را به داخل می­کشد و پس از عبور از فیلترهایی تمام آلودگی و کثیفی­ها را از آّب جدا می­کند و دوباره آب را به داخل استخر برمی­گرداند. همچنین این وسیله برای جلوگیری از راکد ماندن آب در استخر در طولانی‌مدت را دارد. میزان پاک کردن آب از آلودگی­ها بستگی به توان پمپ و فیلترهای موجود در آن دارد.

تعدادی از برندهای پمپ­های موجود در ایران: ابارا، پنتاکس ایتالیا، پنتاکسIR ، داب، یولسوی Turkey و ... می­باشد که با قیمت و ویژگی­های مختلف در اختیار شما قرار می­گیرند.

فیلتر شنی تصفیه آب

در مرحله قبل وقتی آب وارد پمپ تسویه آب می­شود باید از داخل فیلترهایی عبور کند تا کثیفی­ها از آب جدا شود. در میان فیلترهایی که مورداستفاده قرار می­گیرد فیلتر شنی استخر مهم­ترین و ضروری­ترین تجهیزات استخر برای استخر است، مخصوصاً استخرهایی که برای استفاده تفریحی ساخته می­شوند.

این فیلترهای شنی از سه‌لایه اصلی با ضخامت­های مختلف تشکیل شده­اند که در بین این لایه­ها سیلیس وجود دارد برای جداکردن ذرات ریز داخل آب. در زیر سه‌لایه فیلتر یک صفحه به نام صفحه نازل وجود دارد که برای جلوگیری از خروج سیلیس از فیلتر استفاده می­شود. از برترین برندهای فیلتر شنی تصفیه آب می­توان به: ایمکس، هایوارد، هایواتر و ... اشاره کرد.

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی وسیله­ای است که برای گرم‌کردن آب استخر مخصوصاً استخرهایی که برای شناکردن استفاده می­شوند، کاربرد دارد. این وسیله باتوجه‌به معیارهایی که برای آن در نظر گرفته می­شود اعم از حجم و فضای استخر و ... سعی می­کند تا دمای آب استخر را به دمای از پیش تعیین شده برساند. این وسیله موجب می­شود تا در فصول سرد سال هم بتوان از استخر استفاده کرد.

معتبرترین برندهای این دسته از تجهیزات استخر شامل: فلکسینوکس، ایمکس Emaux، بوومن، Hiwater و ... است.

سختی­گیر آب

همان‌طور که می­دانید بهتر است برای استخر از آب تصفیه نشده استفاده کرد. حال این آب گاهی اوقات املاح زیادی دارد که از اندازه نرمال بیشتر هستند. املاحی مانند منیزیم و کلسیم باعث بالارفتن سختی آب می­شوند.

برای جداکردن این املاح از آب و پایین آوردن سختی آب و ایجاد شرایط مناسب برای آب باید از وسیله‌ای با نام سختی گیر استفاده کرد.

این وسیله علاوه بر ایجاد کردن شرایط مناسب برای آب، در طولانی مدت باعث افزایش طول عمر و سلامتی دیگر تجهیزات موجود در استخر می­شود. مثلا وقتی دمای آب را تغییر می­دهیم املاح موجود در آب به صورت رسوب به دیواره­های دیگ می­چسبند و این موجب می­شود تا مبدل حرارتی نتواند به درستی کار کند.

پس این وسیله هم از مهم­ترین تجهیزات استخر محسوب می­شود. این وسیله انواع مختلفی دارد مثل: فلزی، نیمه فلزی، اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و ...

 

کلرزن  استخر

دستگاه کلرزن یکی دیگر از ابزاری است که برای ساخت استخر ضروری است. این دستگاه از دو بخش سیستم تزریق کلر و سیستم کنترل میزان کلر در آب تشکیل شده است. به کمک این دستگاه می­توان میکروب و ذرات خیلی زیر رنگی و خوراکی موجود در آب را کنترل و نابود کرد.

این دستگاه به دو روش قرص و نمکی قابل‌استفاده هستند که بنا به کارکرد می­توانید یکی از این دو را انتخاب کنید و دستگاه آن را به آب منتقل می­کند. برای استخرهایی که کاربرد تفریحی دارند بیشتر از قرص­های کلر استفاده می­شود. برای ساخت یک استخر تجهیزات مختلفی وجود دارند که تجهیزات بالا از ابزاری هستند که وجودشان برای سلامتی اشخاصی که از استخر استفاده می­کنند و افزایش کارایی ابزار ضروری هستند.

 

اما بخش دیگری از تجهیزات استخر وجود دارند مثل: نردبان، پله، کاشی، پارو و ... که برای زیبایی و کارایی استخر لازم هستند. هزینه­ای که برای این ابزار می­کنید بستگی به سلیقه شما و زیبایی ابزار و ابعاد استخر دارد. در کل یک استخر باتوجه‌به کاربردی که دارد هزینه­های مختلفی را در برمی‌گیرد که شامل: آب، تجهیزات صنعتی، ابزار زیبایی و تزیین استخر می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36yj94