یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 19625
تاریخ انتشار: 1401/06/21 00:50
مشکلات زعفران‌کاران با قیمت‌گذاری

خام‌فروشی همچنان ادامه دارد

برخی کارشناسان معتقدند در دولت‌های گذشته روند خرید توافقی زعفران مشکلاتی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به‌وجود آورد که در نهایت تولید زعفران را به‌تعطیلی کشاند. خام‌فروشی زعفران نیز همچنان ادامه دارد و گویا هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به آن وجود ندارد.

این روزها موضوع تفکیک وزارت صمت دوباره مطرح شده است، از اینرو امید میرود که با منفک شدن بخش صنعت از بدنه وزارت صمت و احیای دوباره وزارت بازرگانی، شاهد توجه بیشتر به این حوزه و افزایش صادرات طلای سرخ ایرانی باشیم. محسن احتشام، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران و رئیس شورای ملی زعفران در گفتوگو با گسترشنیوز، پایگاه خبری موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت به بررسی مشکلات زعفرانکاران پرداخته است.

محسن احتشام با بیان اینکه ادغام وزارتخانهها از ابتدا نیز اقدام تخصصی متناسب با سازمانهای دوران پستمدرنیسم نبوده است، بیان کرد: تفکیک وزارت صمت، توجیهی کاملا علمی دارد.، چرا که ما باید سازمانهای تخصصی داشته باشیم. سازمانهای امروزی باید بهاصطلاح کوتاه باشند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن، پاسخگوی تغییر و تحولات رویداده باشند. سازمانهای عصر پستمدرنیسم یا دوران فراصنعتی مشخصات بارزی دارند تا بتوانند سریع به تغییر و تحولات محیطی خود در داخل و خارج واکنش نشان دهند و تغییر کنند. سازمانهای این دوران باید از تکنولوژی روز برخوردار و فوقتخصصی باشند تا بتوانند ماموریت و اهداف خود را تحقق ببخشند، در همین راستا تفکیک وزارت صمت امری بسیاری ضروری است. هرکدام از وزارتخانههای صنایع و بازرگانی نیز پس از منفک شدن از بدنه وزارت صمت، باید بهصورت تخصصی در زمینه مسئولیت های خود فعالیت داشته باشند.

سیاستگذاری ارزی بانک مرکزی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران در ادامه به سیاستگذاری ارزی بانک مرکزی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بنا به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، تفاوت محسوسی در سیاستگذاریهای این دولت با دولت قبلی وجود ندارد. در مسیر صادرات کشور، تغییر خاصی اعمال نشده و بخشنامههای قبلی کماکان در حال اجرا هستند، بنابراین طبیعی است که شرایط تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم نیز به مانند دولت قبل باشد. این صادرکننده نمونه کشور در ادامه گفت: ما هنوز فراوانی ارزی را در پیش نگرفته ایم و همچنان در پی محدودیت ارزی هستیم و سیاستها و تصمیمات اتخاذشده منجر به کندی و در نهایت توقف فعالیت صادرکنندگان کشور میشود. ما باید فراوانی عرضه را پیشه کنیم تا به این وسیله ارز وارد کشور شود، تا از این طریق، تقاضای موجود پاسخ داده شود. امروزه تفاوت نرخ ارز نیمایی با ارز بازار آزاد حدود ۴ هزار تومان است، بهعبارتی، صادرکننده که با مشقت و سختی زیاد موفق به بازگرداندن ارز صادراتی خود به کشور شده، با ضرر هنگفتی روبهرو میشود و همین موضوع نیز موجب میشود که صادرکننده قادر به ادامه فعالیت نباشد.

سقوط صادرات زعفران کشور

رئیس شورای ملی زعفران در بخش دیگری از صحبتهای خود به تشریح آخرین وضعیت صادرات این محصول باارزش ایران پرداخت و گفت: از سال گذشته ما با یک شیب نزولی صادرات زعفران مواجه شدیم. همین موضوع نشاندهنده مشکلات و چالشهای بسیار زیاد صادرکنندگان طلای سرخ ایرانی است. این مشکلات (که بازگشت ارز صادراتی مهمترین آنها بهشمار میرود) به مرور زمان موجب شده که بسیاری از صادرکنندگان این محصول از این چرخه خارج شوند.

احتشام همچنین گفت: شرایط بهگونهای پیش رفته که ما بهصورت ماهانه شاهد سقوط صادرات زعفران کشور هستیم. بهطورمتوسط میانگین صادرات زعفران کشور نسبت به دوره قبلی خود با ریزش ۴۵ درصدی روبهرو شده است. مجلس شورای اسلامی در اقدامی عجیب قانونی وضع کرده که براساس آن از صادرکنندگان محصولات کشاورزی نیم درصد عوارض آب مجازی دریافت میشود. طبق این قانون که در بودجه امسال برای دریافت عوارض نیم درصدی تصویب شده و براساس میانگین صادراتی که در سالهای گذشته در زمینه محصولات کشاورزی داشتهایم، برآوردها بر این است که درآمدهای حاصل از آن احتمالا کمتر از هزار میلیارد تومان و رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

سوال اینجا است چرا باید از صادرات محصولی مانند زعفران که آببر نیست و در محلی خشک و کویری کشت میشود، به همان میزان عوارض آب دریافت کرد که محصولات آببری مانند هندوانه و خربزه پرداخت میکنند؟ آیا بین این محصولات هیچ فرقی نیست؟

راه منصفانه نرخگذاری زعفران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران در ادامه گفت: بازاریابی همهجانبه باید استراتژی توسعه صادرات و مدیریت بازار و بازاریابی زعفران ایران باشد، بههمین منظور، تشکلها، اتحادیهها و سازمانهای نظارتی و کنترل بازار نیز باید بیشتر بازار زعفران ایران را رصد کنند و با متخلفانی که در حوزه زعفرانهای متفرقه و فاقد مجوزهای قانونی فعالیت دارند، برخورد شدیدتری صورت بگیرد. وی در پایان با بیان اینکه فصل برداشت زعفران پیشرو است، اظهار امیدواری کرد: مسئولان با دید ویژهتری به این کالای استراتژیک نگاه کنند. وی افزود: بهطور قطع هدف ما افزایش صادرات این محصول است. برای منصفانهتر کردن نرخ زعفران برای کشاورزان هیچ راهی جز توسعه صادرات زعفران نداریم. ما باید تقاضای خرید زعفران ایران در جهان را افزایش دهیم تا نرخ را بهنفع کشاورزان فزونی بخشیم. در همین راستا، ضروری است که محدودیتهای دستوپاگیر در صادرات زعفران برداشته شود. نباید فراموش کرد که معاش عدهای در حاشیه کویر از همین زعفران بهدست میآید، بنابراین نباید نسبت به آن بیتفاوت بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e5e7