شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 102225
تاریخ انتشار: 1402/10/18 06:33
سامانه اطلاعات یکپارچه مکان‌مبنای ایمیدرو رونمایی شد

گذرگاهی برای جبران کسری‌ اطلاعات معدنی

سامانه اطلاعات یکپارچه مکان‌مبنای ایمیدرو با هدف ایجاد زیرساخت یکپارچه مدیریت اطلاعاتی متمرکز به‌منظور جمع‌آوری یا تولید داده‌های اکتشافی طبق استاندارد نهایی و نیز جست‌وجو، تحلیل و گزارش‌گیری اطلاعات با حضور مسئولان رونمایی شد.
گذرگاهی برای جبران کسری‌ اطلاعات معدنی

سامانه اطلاعات یکپارچه مکان‌مبنای ایمیدرو با هدف ایجاد زیرساخت یکپارچه مدیریت اطلاعاتی متمرکز به‌منظور جمع‌آوری یا تولید داده‌های اکتشافی طبق استاندارد نهایی و نیز جست‌وجو، تحلیل و گزارش‌گیری اطلاعات با حضور مسئولان رونمایی شد. از مزایای این سامانه می‌توان به ورود و ذخیره‌سازی داده‌های جدید و همچنین آماده‌سازی و مجتمع‌سازی داده‌های طرح‌های نهایی‌شده و دستیابی به اطلاعات مکانی و توصیفی و انجام پردازش‌های مختلف روی داده‌ها اشاره کرد.

تسهیلگر فعالیت‌های اکتشافی معادن

سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو، ابزاری در جهت توسعه فعالیت‌های اکتشافی و جبران عقب‌ماندگی‌های این بخش است. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو که در آیین رونمایی از این سامانه که با حضور رضا محتشمی‌پور، معاون وزیر معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران و احمد قرائی، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد، تصریح کرد: یکی از نتایج اولیه این سامانه، اجرای سیاست‌های دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت در جهت شفاف‌سازی داده‌ها و اطلاعات اکتشافی است.

وی با بیان اینکه رونمایی از این سامانه در ردیف برنامه‌های ۱۰۰ هفته‌ای ایمیدرو جای داشته، ادامه داد: اشتراک‌گذاری این داده‌ها و نتایج حاصل از آن ‌که در سامانه فوق وجود دارد، گامی در جهت ارائه اطلاعات برای ذی‌نفعان حوزه اکتشاف است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: سرعت‌دهی به فعالیت‌های بخش اکتشاف، تحلیل داده‌ها، جبران کسری‌هایی است که طی سالیان گذشته ایجاد شده بود.

ویژگی بروزرسانی

وی با اشاره به اینکه اکنون نسخه اول سامانه رونمایی شده گفت: باتوجه به امکانات و توانمندی‌هایی که ایمیدرو به همراه طراحان و مشاوران توانمند در آن قرار داده‌اند، امکان برطرف کردن مشکلات احتمالی و بروزرسانی نسخه فعلی وجود دارد و جزو ویژگی‌های سامانه است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: دسته‌بندی اطلاعات، تهیه گزارش و تحلیل داده‌های اکتشافی در یک سیستم یکپارچه، مسیری برای توسعه روزافزون بخش معدن و صنایع معدنی به شمار می‌آید.

سامانه اکتشافی ایمیدرو، زیرساخت ملی است

رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سامانه اکتشافی ایمیدرو، زیرساخت ملی است، گفت: از طریق این سامانه می‌توان با جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات تولیدی کشور، کیفیت سیاست‌گذاری در این حوزه را ارتقا داد.

محتشمی‌پور آیین رونمایی از سامانه اطلاعات یکپارچه مکان مبنای ایمیدرو افزود: سامانه اکتشافی ایمیدرو با تلاش بسیار و کاربر روی حجم بسیاری از اطلاعات در این سازمان توسعه‌ای جمع‌آوری‌شده است و می‌تواند سنگ بنایی برای ارتقای اطلاعات فعالیت‌های اکتشافی باشد.

وی گفت: پیش‌ازاین باوجود فعالیت‌هایی که در داده‌های اکتشافی و زیرساخت نگهداری اطلاعات انجام‌شده بود، شرایط مناسبی را شاهد نبودیم. وی ادامه داد: ایجاد این سامانه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم تاثیر آن را در بهبود عملیات‌های اکتشافی شاهد باشیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: نگاه ما به ایمیدرو، نگاهی توسعه‌ای است. این سازمان به‌عنوان توسعه‌دهنده بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند حجم داده‌ها در این سامانه را افزایش دهد. محتشمی‌پور با بیان اینکه درحال‌حاضر ۴ هزار پروانه اکتشافی در کشور داریم که مجوزهای دولتی و خصوصی را شامل می‌شود، اظهار کرد: این آمار یعنی چهار هزار عملیات اکتشافی در کشور را شاهد هستیم که نیاز است اطلاعات آن به‌خوبی نگهداری شود.

وی ادامه داد: باتوجه به رونمایی از این سامانه به‌عنوان یک زیرساخت ملی؛ می‌توان با جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات تولیدی کشور؛ کیفیت سیاست‌گذاری در این حوزه را ارتقا داد و در مدیریت اطلاعات موثر عمل کرد.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: محدوده‌هایی امیدبخش حاصل از اکتشافات ایمیدرو شناسایی‌ شده است که باید فعال شود و اطلاعات عملیات‌های مرتبط با این محدوده‌ها را ثبت کرد. محتشمی‌پور افزود: امیدواریم سالانه به ارتقای جدی عملیات و کیفیت و هوشمندی این سامانه را شاهد باشیم و قدرت فعالیت تحلیل داده‌ها را افزایش دهیم.وجود بانک‌های اطلاعاتی یکی از ملزومات توسعه بخش معدن در تمام کشورهای معدنی دنیا به شمار می‌آید. رونمایی از این سامانه، در راستای وظایف حکمرانی ایمیدرو انجام گرفته است و ازاین‌پس تعاملات بین نهادهای مختلف در حوزه اکتشاف را سرعت می‌بخشد.

سامانه اکتشافی ایمیدرو، بومی است

حسام مقدمعلی معاون طرح‌های توسعه و صنایع معدنی ایمیدرو اعلام کرد: از مزایای سامانه اطلاعات یکپارچه مکان‌مبنای ایمیدرو می‌توان به دریافت اطلاعات و دسترسی به گزارش‌های متعدد اکتشافی اشاره کرد که به‌دست متخصصان ایرانی بومی‌سازی و ایجادشده است.مدیریت و ساماندهی داده‌ها مستلزم ایجاد سامانه‌ای برای اطلاعات مکانی (با رعایت مسائل امنیتی) است که تلاش‌های چندین ساله در حوزه معدن در آن گردآوری‌ شده است. معاون طرح‌های توسعه و صنایع معدنی ایمیدرو افزود: این سامانه باید محلی برای تحلیل و تفسیر داده‌ها در بستری ساده قابل‌دسترس باشد تا اطلاعات موردنیاز را در اختیارمان قرار دهد.

مقدمعلی عنوان کرد: خوشبختانه این مهم با راه‌اندازی سامانه اکتشافی مکان‌مبنای ایمیدرو به تحقق پیوست و این سامانه بر اساس یک‌سری مطالعات پایه‌ای ایجاد شد.

مزایای سامانه

وی، مشاهده داده‌های پروژه‌ها به‌صورت دسترسی به اینترنت، مشاهده پهنه‌ها و محدوده‌ها و پایش‌پذیر بودن داده‌ها را از مزایای این سامانه برشمرد. مقدمعلی با بیان اینکه سامانه نامبرده قابلیت ارتقا دارد، گفت: در این سامانه اطلاعات اکتشافی شرکت‌ها و طرح‌های زیرمجموعه به‌صورت متمرکز بارگذاری می‌شود. همچنین در فازهای بعدی قابلیت توسعه دارد و طی سال‌های آتی برنامه‌های مرتبط با حوزه معدن را پوشش می‌دهد.

سخن پایانی

سامانه اطلاعات یکپارچه مکان‌مبنای ایمیدرو، ابزاری در جهت توسعه فعالیت‌های اکتشافی و جبران عقب‌ماندگی‌های بخش معدن است. این سامانه باید محلی برای تحلیل و تفسیر داده‌ها در بستری ساده قابل‌دسترس باشد تا اطلاعات موردنیاز برای توسعه بخش معدن را فراهم کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3689r9