پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 33521
تاریخ انتشار: 1401/11/01 10:39

حرف‌وحدیث‌های سند مالی ۱۴۰۲ ادامه دارد

بالاخره لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ روندی توام با کشمکش و حرف‌وحدیث.
حرف‌وحدیث‌های سند مالی ۱۴۰۲ ادامه دارد

بالاخره لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ روندی توام با کشمکش و حرفوحدیث. ازاینرو که مجلس به تقدم تعیین تکلیف برنامه توسعه معتقد بود اما دولت نظر دیگری داشت. طبق آییننامه داخلی مجلس، دولت باید بودجه سالانه را حداکثر تا ۱۵ آذر به مجلس تقدیم کند اما امسال بودجه در ۵ دی با نامه رسمی رئیسجمهوری و بدون جداول به مجلس ارائه شد. نظر رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان بر این بود که طبق قانون آییننامه داخلی مجلس، دولت باید اول لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند یا برنامه ششم را تمدید کند و مجلس بعدازاین روند، وارد بررسی لایحه بودجه۱۴۰۲ شود؛ نظری که بر اساس آن لایحه بودجه سال آینده اعلام وصول نشد. بههرحال روز چهارشنبه مجلس با شروع جلسه علنی وارد دستورات کاری خود شد و رئیسی هم به مجلس آمد و ضمن تقدیم لایحه بودجه در پشت تریبون قرار گرفت و با تشریح ویژگیهای لایحه بودجه، گفت: بخش اول لایحه بودجه که مربوط به شرکتهاست اول آبان تقدیم مجلس شد و آنچه از مسائل مربوط به شرکتها بود که نیاز داشت قانونگذار وقت بیشتری برای بررسی آن داشته باشد، در زمان مقرر به مجلس ارسال شد.

بودجه منطبق باسیاستهای کلی برنامه هفتم

رئیسجمهور تاکید دارد تمام تلاش دولت این بوده که لایحه بودجه ۱۴۰۲ با سیاستهای اعلامی رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم همخوانی داشته باشد.

رئیسجمهور با اشاره به نکات مورد توجه در بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد: جدا کردن احکام دائمی از احکام یکساله در بودجه ۱۴۰۲ مورد تاکید بوده است. تلاش در سال ۱۴۰۱ است بود که در امسال با کسری بودجه مواجه نباشیم و لازم است از کمیسیون برنامهوبودجه و سازمان برنامهوبودجه برای این مسئله تشکر کنم که سعی کردند تا جایی که میشود ما گرفتار کسری بودجه نشویم. تلاش دولت و مجلس بر این بوده که تورم مهار شود؛ دولت سیزدهم دولت را با ۵۹.۳ درصد تورم تحویل گرفت و اکنون شاهد کاهش ۱۹ درصدی آن هستیم و باید تصمیمات ما منجر به کاهش بیشتر تورم شود.

رئیسجمهوری انضباط مالی در دولت را مورد تاکید قرارداد و گفت: کاهش نرخ بیکاری ما بهگونهای است که به ۸.۹ درصد رسیده است و نشان میدهد دولت در این زمینه و افزایش اشتغال اهتمام دارد.

در نیمه دوم پارسال و نیمه نخست امسال در زمینه، اشتغال از وعده دادهشده به مردم عقب نیستیم و حتما به دنبال سالی یکمیلیون ایجاد اشتغال هستیم.

رئیسی به اجرای رتبهبندی معلمان پس از ۱۱ سال اشاره کرد و افزود: ۳۸ هزار میلیارد تومان بابت پاداش بازنشستگان پرداخت شد و ماهانه بهطور متوسط ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت اوراق مالی توسط دولت پرداخت میشود.

وی به افزایش حقوق ۱۰ درصدی کارکنان و بازنشستگان در نیمه امسال اشاره کرد و افزود: آغاز اجرای تعرفهگذاری خدمات پرستاری از دیگر اقدامات امسال بود.

سهم قابلتوجه صداوسیما از بودجه

گفتنی است لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بستهشده که نسبت به امسال حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد. اما لایحه بودجه نشان میدهد که در دولت رئیسی خوش به حال صداوسیما شده چراکه در قسمت مادهواحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه، سهم هر دستگاه سیاستگذار از بودجه ۱۴۰۲ به تفکیک سازمانهای زیرمجموعه آن مشخصشده است.

در این میان برای سازمان صداوسیما بهعنوان یک دستگاه سیاستگذار که زیرمجموعهای برای آن معرفی نشده، بودجهای چشمگیر در نظر گرفتهشده است. این مبلغ در حالی به سازمان صداوسیما اختصاص دادهشده که در بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه ابتدایی، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفتهشده بود. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامههای صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل ۲ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان بود.رقم حدودی ۸ هزارمیلیاردی برای سازمان صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان میدهد که سهم این سازمان بهمراتب و در مقایسه با دو سال گذشته، افزایش داشته است.

این مقدار بودجه در نظر گرفتهشده برای صداوسیما در حالی است که این سازمان برنامه قابل و درخور توجهی برای مخاطبانش ندارد و به خاطر همین مسئله از بیمخاطبی در رنج است که این مسئله هم نشایت میگیرد از طرز فکر خاصی که بر این سازمان حاکم است. از همین رو سوال اینجاست که این بودجه اختصاصی به چنین سازمانی که خروجی قابل دفاعی ندارد به چه دلیل است؟ جالب اینجاست که این میزان بودجه جدا از تبلیغاتی است که بابت آنها منبع درآمد هنگفت دارد.

کما اینکه کاربرانی دراینباره نوشته اند: «با بودجه صدا و سیما در سال ۱۴۰۲ چه مشکلاتی میشد از جوانان حل کرد»، «خدایی بیکیفیتتر از برنامههای صدا و سیما برای گذراندن وقت سراغ دارید؟! »، «این کارها یعنی مردم اصلا براشون مهم نیست»، «سهم ۸ هزار میلیارد تومنی صداوسیما در بودجه ۱۴۰۲ بعلاوه درآمد هزاران میلیارد تومنی از محل تبلیغات و... هیچ توجیهی ندارد جز هدر رفت بیتالمال، بیش از ۶۰ درصد مردم اصلا به برنامههای صدا و سیما نگاهی نمیکنند».

خودروهای بالای۱.۵ میلیارد تومان باید مالیات بدهند

همچنین بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، خودروهای بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد میشوند.

به گزارش تسنیم؛ بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی در اختیار مالکین اعماز اشخاص حقیقی و حقوقی که نرخ روز خودروی آنها بیش از ۱۵ میلیارد ریال (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد میشوند. ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند نرخ روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و صرفاً بر اساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی، برگ سبز بهعنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور هرساله تا پایان فروردینماه تعیین و اعلام میشود.

مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد میشوند بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفاند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمنماه هرسال پرداخت کنند. ثبت نقلوانتقال خودروهایی که بهموجب این بند برای آنها مالیات وضعشده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقلوانتقال قطعی و اجاره ممنوع است متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند. به دولت اجازه داده میشود بر اساس پیشنهاد سازمان برنامهوبودجه کشور و متناسب با شرایط اقتصادی کشور هر سه سال یکبار نسبت به کاهش یا افزایش نرخ پایه تعیینشده فوقالذکر اقدام و مراتب را ابلاغ کند.

کاربرانی هم در این رابطه نوشتهاند: «یکی نیست به اینا بگه ما که الان ماشینمان بالای۷۰۰ میلیونه این نرخ نخریدیمش که حالا بخوایم مالیات بابتش بدیم... این دیگه چه منطقیه که نرخ روز حساب میکند... چپ و راست دارین ازمون مالیات میگیرین»، «خودرو۱۵۰ میلیونی شده ۳میلیارد بعد به ازای مازاد 5.1میلیارد سالانه ۱ درصد مالیات اخذ میشود که باید تا قبل از بهمن ماه تسویه شود که دولت دچار کسری بودجه از محل مالیات نشود! »

عوارض خروج از کشور ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد

از سوی دیگر بر اساس جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، درمجموع ۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان منابع از محل درآمدهای خروج از کشور در نظر گرفتهشده است. در همین رابطه عوارض خروج برای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان تعیینشده است. به گزارش تسنیم؛ همچنین در لایحه بودجه، عوارض خروج زائرین حق تمتع و عمره ۱۳۲ هزار تومان تعیینشده است. ارقام تعیینشده در اجزاء الف و ب این بند برای سفر دوم به میزان۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

کاربرانی هم در این رابطه نوشته اند: «عوارض خروج از کشور بار اول ۴۰۰ هزار تومان و بار دوم ۶۰۰ هزار تومان، بار سوم ۸۰۰هزار تومان. حتی سفر مردم رو هم منبعی میکنید برای درآمد»، «عوارض خروج از کشور شده ۴۰۰ هزار و برای دفعات بعدی بهصورت نمایی زیاد میشد اما نکته عجیب اینِ هزینه عوارض حج و زیارت عراق حداکثر ۱۳۵ تومنه... من نمیفهمم مگه اونا از کشور خارج نمیشن!؟»، «با این دلار۴۲هزارتومانی مگه کسی هم میتونه خروج کنه از کشور؛ جز ۴درصدیها البته»

مالیات۵۰ و ۱۰۰ تومانی برای هر نخ سیگار

بر اساس لایحه بودجه از ابتدای سال ۱۴۰۲ به نرخ خردهفروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰تومان، تولید داخل با نشان بینالمللی۱۰۰ تومان و هر بسته ۵۰گرمی تنباکوی قلیان داخلی۲۰ هزار تومان به عنوان مالیات دریافت میشود. به گزارش ایسنا، بر اساس لایحه

بودجه از ابتدای سال ۱۴۰۲ به نرخ خردهفروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان بینالمللی۱۰۰ تومان، هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی۲۰ هزار تومان به عنوان مالیات و همچنین هر نخ سیگار وارداتی۸۰۰ تومان، هر بسته ۵۰ گرمی تنباکو قلیان وارداتی۳۵ هزار تومان به عنوان حقوق ورودی دریافت میشود تا مطابق ردیفهای این قانون برای بخش سلامت و ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه شود. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را بهحساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل کشور واریز کند.

گفتنی است از ۱۳ دیماه سال قبل مقرر شد صنعت دخانیات کشور در قالب دو سرفصل برای محصول تولیدی عوارض و مالیات پرداخت کند. بند «ت» ماده ۲۶ قانون دائمی ارزشافزوده و حق انحصار که تولیدکننده داخلی با برند ایرانی را ملزم به پرداخت ۲۷ درصد، تولیدکننده داخلی با برند بینالمللی را ملزم به پرداخت ۴۲ درصد و واردکننده را ملزم به پرداخت ۷۵ درصد مالیات و عوارض کرده است. همچنین مقررشده بود هرسال پنج واحد درصد به ارقام فوق افزوده شود تا درنهایت جمع مالیات و عوارض دریافتی از تولیدکننده داخلی با برند ایرانی به ۵۷ درصد، تولیدکننده داخلی با برند بینالمللی تا ۹۷ درصد و واردات به ۱۳۵ درصد افزایش یابد. البته چند روز بعد از اجرای این قانون، اخباری مبنی بر تصویب مالیات نخی سیگار در کمیسیون تلفیق بودجه منتشر شد که موردانتقاد تولیدکنندگان قرار گرفت.

گفتنی است موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته؛ تولیدکنندگان معتقدند افزایش مالیات سیگار منجر به افزایش قاچاق میشود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بارها اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقد است افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف دخانیات میشود.

یارانه نقدی ثابت ماند

برای سال آینده درمجموع بیش از ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی پیشبینیشده است. به گزارش ایسنا، در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی پیشبینی کرده است. همچنین۵۶ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه دارو در نظر گرفتهشده است. همچنین سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانهها در سال آینده با رقم ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بستهشده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xomkw