حجتاله فیروزی در گفتوگو با خانه ملت گفت: جلسهای با هدف بررسی مشکلات موجود در حوزه تعامل قطعهسازان با خودروسازان برگزار شد.
وی با بیان اینکه تحقیق و تفحص محورهای گوناگونی دارد و یکی از این محورها تولید و تامین قطعه و روابط میان قطعهسازان با خودروسازان است در تشریح مشکلات مطرحشده از سوی قطعهسازان، افزود: واردات قطعاتی که مشابه آن در داخل کشور تولید میشود یکی از مشکلات مطرحشده از سوی قطعهسازان بود که تولیدکنندگان قطعه برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد دادند، علاوهبر پیشبینی تعرفه بازدارنده برای واردات قطعات، بسته مشوقی برای ساخت داخل تدوین شود.
وی اضافه کرد: به گمان قطعهسازان، جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسئولان بهشدت تخریبشده و با وجود تلاشهای انجامگرفته در قطعهسازی و خودروسازی، بیشتر افراد از این صنایع انتقاد میکنند که براساس پیشنهاد ارائهشده، میتوان با اجرای طرح تحول فرهنگی و اجتماعی در صنعت خودرو نظرات را نسبت به این صنعت تغییر داد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مطالبات قطعهسازان، تامین مواد اولیه و قطعات نیمساخته داخلی و خارجی را دیگر مشکلات پیشروی آنها برشمرد و ادامه داد: قطعهسازان پیشنهاد دادند برای رفع این مشکل، ثبتسفارش و خرید مایحتاج موردنیاز تسهیل و تسریع شود و ارز موردنیاز تخصیص یابد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: براساس گفته قطعهسازان، السی داخلی ۶ ماهه، سهمیهبندی براساس آمار بهینیاب، حذف پیشپرداخت ۱۰ درصدی شرکت در بورس کالا و... از جمله راهکارهای مناسب برای تامین ورقهای فولادی موردنیاز قطعهسازان است.
فیروزی حذف بروکراسی را از دیگر مطالبات قطعهسازان برشمرد و افزود: بررسی موضوع نرخ خودرو و قطعات از دیگر مشکلات مطرحشده از سوی تولیدکنندگان قطعه بود که به گمان آنها اصلاح قیمتگذاری خودرو در قالب سیاستهای تشویقی و رفع موانع تولید پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکار کوتاهمدت و اصلاح قیمتگذاری خودرو با تصویب قانون در مجلس راهکار میانمدت برای تحقق این مهم است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: شناور شدن نرخ قطعات در قراردادهای قطعهسازان با خودروسازان با توجه به افزایش نرخ ارز و نرخ نهادههای تولید در بازار از دیگر پیشنهادات مطرحشده در جلسه بود.
این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: بحران کمبود نقدینگی بهدلیل مطالبات قطعهسازان از خودروسازان، افزایش چشمگیر نرخ ارز و نهادههای تولید دیگر مشکلات پیشروی قطعهسازان بود که تولیدکنندگان قطعه پیشنهاد دادند، مطالباتشان از خودروسازان از طریق تهاتر با خودرو براساس نرخ تمامشده تولید کارخانه یا حاشیه بازار تسویه شود.
فیروزی با اشاره به مطالبه قطعهسازان مبنی بر انجماد اصل بدهی خودروسازان و قطعهسازان به سیستم بانکی به مدت یک سال، گفت: نقدینگی موردنیاز قطعهسازان در سال ۱۴۰۰ برای تحقق برنامه تولید حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ادامه داد: برخی قطعهسازان بهدلیل ارتباط بیشتر با خودروسازان و از آنجا که شرکتهای خودرویی سهامدار آنها هستند، نورچشمی بوده و سهم بیشتری از قراردادهای خرید قطعه میبرند.
همچنین مطالبات آنها نسبت به سایر قطعهسازان زودتر تسویه میشود و ورقهای فولادی بیشتری دریافت میکنند که این امر موجب شده، سایر قطعهسازان توانایی رقابت با نورچشمیها را نداشته باشند.