دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 16790
تاریخ انتشار: 1401/03/01 04:20
اینجا حیوانات را با نرخ نجومی می‌فروشند

چهره سیاه بازار حیوانات

اتوبان آزادگان-بلوارابوسعید در نزدیکی بازار پرندگان آزادگان، بیابان دراندشتی است که تا چشم کارمی‌کند، حیوانات عجیب‌وغریب را می‌بینید که برای فروش شخصی آورده شده‌اند؛ از سگ و میمون گرفته تا پرنده‌های گوناگون که مشتریان برای خرید بسیاری از این حیوانات صف می‌کشند.

 

در ابتدای این پارکینگ، ساختمانی دو طبقه محل فروش قانونی پرندگان زینتی است که دنیایی متفاوت از بیرون بازار دارد. با گزارش میدانی خبرنگارصمت همراه باشید.

بازار پرندگان تهران در زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع و زیربنای ۳ هزار متر راه‌اندازی و در شرق به غرب بزرگراه آزادگان بعد از تقاطع بزرگراه تهران- ساوه واقع شده است. همان‌طور که گفته شد این بازار در یکی از مسیرهای پرتردد شهر تهران قرار دارد و فروش انواع حیوانات در آن انجام می‌شود. این در شرایطی است که انتقادهای فراوانی به خریدوفروش حیوانات خانگی وجود دارد و هیچ نظارت و برخوردی با فروشندگان نیست. با نگاهی به مغازه‌ها انواع طوطی‌سانان گران‌قیمت تا ارزان‌ترین پرنده‌های زینتی را می‌توانید مشاهده کنید. شاید خرید یک جفت فنچ کوچک 100 هزار تومانی بسیار اقتصادی‌تر از خرید یک طوطی آرا (ماکائو) ۱۲۰ میلیون تومانی باشد. البته با پرس‌وجویی نرخ طوطی باراتا ۴۵ میلیونی تومان است و کاسکوی دم‌قرمز ۱۵ میلیون تومان، آن‌هم نه کاسکوی آموزش‌دیده بلکه کاسکویی که برای تکرار کلمات نیاز به آموزش دارد. اما کاسکوها قیمت‌های متفاوت دارد و کاسکو خاکستری رنج نرخ متفاوتی دارد و ۵ میلیون ارزان‌ترین است که به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

تغییر چهره بازار جمعه

در این بازار هر مغازه‌دار روش خاصی برای جلب مشتری دارد، مثلا یک مغازه‌دار در انتهای بازار با ماکائو گران‌قیمت خود به‌شدت گرم گرفته و پرنده زیبای خود را مانند فرزند در آغوش گرفته بود. فروشنده دیگر حداقل ۳۰ عدد طوطی را برای بازدید عموم آزاد گذاشته بود، البته مغازه‌دار زیاد خوش‌اخلاق نبود و اجازه لمس پرنده‌ها را نمی‌داد. در جای دیگری از بازار، مرغ مینایی در قفس بود که به خریداران سلام می‌کرد و حسابی دل علاقه‌مندان را می‌برد اما جالب بود که نرخ نسبتا مناسب‌تری نسبت به طوطی‌های رنگارنگ داشت و قیمت آن به ۳ میلیون تومان می‌رسید.

خارج از بازار هم پرندگانی خریدوفروش می‌شدند؛ با نگاهی به اطراف، پیرمردی دیده می‌شد که چند عروس هلندی بی‌حال در قفس برای فروش داشت که هرکدام را حداقل ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از مغازه‌داران داخل بازار می‌فروخت، با نگاه کردن به پرنده‌های بی‌نشاط، ناخودآگاه در ذهن ضرب‌المثل «هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست» تداعی می‌شد.

 تمام این توصیفات فقط بخش کوچکی از این بازار گسترده بود. این بازار در روزهای تعطیل به‌ویژه جمعه‌ها دیگر بازار پرندگان نیست و بیشتر شبیه باغ‌وحشی از حیوانات بی‌پناهی می‌شود که برای فروش به این مکان آورده شده‌اند. اگرچه افراد اجازه ورود هیچ حیوانی به‌غیراز پرنده را به بازار اصلی ندارند اما این امر مانع از این نمی‌شود کسی در حوالی این بازار به خریدوفروش حیوانات دیگر اقدام نکند.

پامرانین ۵۰ میلیونی خریدار دارد؟

بر خلاف بازارچه پرندگان که شما اجازه خریدوفروش پرنده و حیوانات غیرمجاز را ندارید، در بیرون محوطه و اطراف پارکینگ و حتی کنار گذرگاه اتوبان آزادگان حیواناتی را برای فروش مشاهده می‌کنید که شاید قبل‌تر در برنامه‌های راز بقا دیده بودید، از انواع میمون، سنجاب، سگ، گربه و خارپشت گرفته تا گونه‌های مختلف خرگوش، همستر، لاک‌پشت، شاهین، عقاب و... که به‌صورت غیرمجاز به فروش می‌رسند.

کمی پایین‌تر زن و مرد جوانی در قفس‌های جداگانه انواع سگ‌های نگهبان و زینتی را برای فروش آورده بودند. از نژاد و نرخ سگ‌های پرسیده شد که فروشنده وقت زیادی برای توضیح نرخ و نژاد سگ‌ها گذاشت، از شیتزو ۶ میلیونی و پیکینیز ۸ میلیونی گرفته تا ژرمن شپرد ۲۵ میلیونی و پامرانین ۵۰ میلیونی که فقط یک کیلو وزن داشت! سگ پرتقالی رنگ خرسی که طرفداران زیادی دارد و برای خرید این دو سگ صف کشیده بودند.

فروشندگان ادعا می‌کنند تمامی سگ‌ها سالم هستند، شناسنامه دارند و واکسن فصلی‌شان تزریق شده اما ظاهر حیوانات سن و سالی که فروشنده می‌گفت نشان نمی‌داد و تقریبا سگ‌های بالغ به‌جای توله‌سگ فروخته می‌شد، انگار که کلاهبرداری در این بازار به امری عادی تبدیل شده است. کمی آن‌طرف‌تر زن و مرد جوانی ادعا می‌کردند به‌علت مهاجرت مجبور به فروش سگ‌ها شده‌اند؛ حالا این سوال پیش می‌آید که چرا کسی باید چند نژاد مختلف سگ را باهم در منزل نگه دارد که بخواهد بعدا بفروشد؟ فروشندگانی بودند که با چرب‌زبانی به بهانه‌های مختلف سگ‌های خود را می‌فروختند و برای کسی این سوال پیش نمی‌آمد که حیوانات خانگی این زن و شوهر تمامی ندارد؟!


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2raoem