شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 107415
تاریخ انتشار: 1402/12/28 12:57

نحوه افزایش محصول درخت بادام

درختان بادام، که بومی خاورمیانه هستند، در آب و هوای معتدل مدیترانه رشد می کنند. این بدان معناست که بادام در هوای گرم رشد می کند و بهترین محصول را در مکان هایی با تابستان های طولانی، گرم و خشک و آفتاب زیاد دارد. اگرچه گیاهان در زمستان های مرطوب به خوبی رشد می کنند.
نحوه افزایش محصول درخت بادام

درخت بادام یا نهال بادام گونه های مختلفی دارد مانند: نهال بادام دیرگل فرانیس یا نهال بادام شاهرودی .رشد این درخت مستلزم یک سری مراحل است که هدف نهایی آن برداشت فراوان از این محصول نقدی است. هر مرحله از رشد بادام، از انتخاب مکان مناسب برای باغ تا برداشت آجیل و مراقبت پس از برداشت برای گیاهان، مستلزم ترکیبی ظریف از دانش سنتی و تکنیک های نوآورانه است. تولیدکنندگان در مقیاس بزرگ امروزی ممکن است به لطف پیشرفت‌ های اخیر در فناوری‌های کشاورزی دقیق، از افزایش راندمان و بازده بهره ببرند. ما مراحل اولیه نحوه رشد درختان بادام و اینکه چگونه پیشرفت‌ های فناوری صنعت را به سمت بهتر شدن تغییر می‌دهد و در نتیجه کارایی بالاتر، حفظ منابع و پاداش‌های اقتصادی بالاتر می‌رود را طی خواهیم کرد.

 

بهترین آب و هوا برای کشت بادام چیست؟
درختان بادام، در آب و هوای معتدل مدیترانه رشد می کنند. این بدان معناست که بادام در هوای گرم رشد می کند و بهترین محصول را در مکان هایی با تابستان های طولانی، گرم و خشک و آفتاب زیاد دارد. اگرچه گیاهان در زمستان های مرطوب به خوبی رشد می کنند، اما در برابر آسیب های ناشی از یخبندان زیاد مقاوم نیست.

درختان فقط بین 250 تا 350 (به ندرت حدود 500) ساعت هوای سرد - دمای کمتر از 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتیگراد) - برای ایجاد شکستن جوانه نیاز دارند. این توضیح می دهد که چرا آنها زودتر از سایر درختان میوه شکوفا می شوند و چرا رشد درختان بادام در مناطق استوایی غیرممکن است.

این گیاهان در مرحله گلدهی خود تحمل سرما و باران را ندارند و این امر دلایل متعددی دارد. شرایط پرورش بادام سرد و بارانی برای فعالیت های گرده افشانی متقابل زنبورها مضر است و منجر به تشکیل میوه و عملکرد ضعیف تر می شود. تنها 30 دقیقه دمای زیر 25 درجه فارنهایت (4- درجه سانتیگراد) می تواند به گیاهان گلدار آسیب جدی وارد کند. علاوه بر این، شرایط رشد مرطوب باعث گسترش عفونت های قارچی و باکتریایی می شود که به نوبه خود باعث کاهش بهره وری درخت می شود.

بادام کجا رشد خوبی دارد؟

نیازهای خاک بادام
بهترین خاک برای رشد بادام وجود ندارد، زیرا آنها به طور قابل توجهی سازگار هستند و می توانند در طیف متنوعی از انواع خاک، از خاک رس شنی تا لوم شنی رشد کنند. با این حال، درختان به پتانسیل کامل خود در خاک هایی می رسند که با سبکی، حاصلخیزی، عمق و قابلیت زهکشی خوب مشخص می شوند.

در حالی که بادام به خشکی مقاوم است و سال ها در خاک های خشک رشد می کند و حتی میوه می دهد، برداشت حاصل از آن به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود. خشکی خاک در پایان فصل رشد کمتر از ابتدای فصل رشد است. همچنین مشخص شده است که درختان هنگام رشد در خاک‌های سنگین و با زهکشی ضعیف عملکرد کمتری تولید می‌کنند که همچنین رشد قارچ‌های گیاه‌کش را تشویق می‌کند.

از جمله مشکلات رشد بادام، حساسیت شدید گیاه به نمک است. درختان در حال رشد به دلیل شور شدن خاک دچار کم آبی می شوند. در مرحله بعد، مقادیر خطرناکی از یون های نمک در تنه و برگ ها شروع به تجمع می کنند زیرا ریشه های درخت قادر به مقاومت در برابر غلظت نمک در حال رشد نیستند، که به طور چشمگیری عملکرد را کاهش می دهد. بنابراین در موارد شوری زیاد خاک، استفاده از مواد اصلاحی برای تامین منبع کلسیم برای جایگزینی ناتریوم در خاک و خارج کردن آن از ناحیه ریشه توصیه می شود.
.

اسیدیته یا قلیایی بودن خاک به ندرت محدودیتی برای رشد درختان بادام است، زیرا ممکن است در مناطقی با pH بین 5.5 تا 8.5 به خوبی رشد کنند. با این حال، اکثر کشاورزان باتجربه pH خاک را بین 6.5 تا 8 تنظیم می کنند.

 

نحوه کاشت درخت بادام
 کاشت درخت بادام به شدت به فراهم کردن شرایط رشد مناسب برای ریشه زدن درخت بستگی دارد. مهم است که قبل از قرار دادن ریشه ها در زمین، یک نوشیدنی خوب از آب بدهید تا بتوانند به سرعت رشد کنند و خود را مستقر کنند. بادام، مانند بسیاری از درختان آجیل دیگر، بسیار حساس است که ریشه اصلی خود را بریده یا در سوراخی بسیار کوچک فرو ببرند. برای جلوگیری از مات شدن، سایر ریشه ها را با همان مراقبت رفتار کنید.

 

چگونه از درختان بادام مراقبت کنیم
حفظ سلامت درختان در طول فصل رشد بادام برای برداشت محصول فراوان ضروری است. در درجه اول، این امر از طریق اقدامات مراقبتی مناسب مانند آبیاری، کود دهی، کنترل آفات و بیماری ها و هرس به دست می آید.علیرغم توانایی آنها برای رشد در گرمای خشک تابستان، این گیاهان به آبیاری مداوم نیاز دارند. در شرایط رشد، جایی که بارندگی سالانه کمتر از 20 اینچ (500 میلی متر) است، ضروری است.
. مصرف آب گیاهان جوان بادام در حال رشد زیاد است، بنابراین حداقل یک بار در هفته آنها را آبیاری کنید. خاک را مرطوب اما نه خیس نگه دارید، زیرا آبیاری بیش از حد ممکن است باعث بیماری های قارچی شود.

 

اطلاعات دقیق آب و هوا در سایت شما برای برنامه ریزی آبیاری بادام ضروری است. پلت فرم نظارت بر محصولات EOSDA اطلاعات دقیق هواشناسی کشاورزی، مانند دما و بارندگی تاریخی که به سال 1979 باز می گردد، و همچنین پیش بینی های 14 روزه قابل اعتماد سرعت باد، تابش خورشیدی، رطوبت نسبی و سایر متغیرها را ارائه می دهد

کود دهی درخت بادام
کود دهی درخت خود را در بهار شروع کنید. کاربردهای کوچک و مداوم کود نیتروژن در درختان بادام در طول فصل رشد برای گیاهان جوان مفید است، در حالی که گیاهان مسن‌تر نیاز به کود بسیار کمتری دارند. پس از استقرار درخت شما و شروع به میوه دهی، می توانید موفقیت رشد آن را با استفاده یک بار از 2 پوند (0.9 کیلوگرم) اوره افزایش دهید.

برای اینکه بدانید کجا و چه مقدار نیتروژن (N) باید به درختان در حال رشد خود بدهید، از آنجایی که کاربرد بیش از حد نیتروژن خطر شسته شدن و آلودگی خاک و بدنه های آبی را به همراه دارد، 

کنترل آفات
کرم پرتقال ناف شایع ترین حشره ای است که به درختان بادام حمله می کند. این کرم در آجیلی که پس از برداشت بادام روی درخت مانده بود زمستان گذرانی می کند. برداشتن تمام آجیل ها از درخت، این آفات را از منبع غذایی خود محروم می کند و آنها را از باغ شما دور می کند.

کرم‌های درخت هلو یا نهال هلو ، یکی دیگر از آفت‌های رایج، در پایه تنه درخت فرو می‌روند و آسیب شدیدی وارد می‌کنند. اگر فضله حشرات در پایه درخت یافتید، سمپاشی با یک آفت کش بیولوژیکی می تواند به مبارزه با آفات کمک کند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2olpdv