دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 8487
تاریخ انتشار: 1400/09/28 12:41

مهم‌ترین نمایشگاه‌های حمل‌ونقل جهان کدامند؟

امروزه حمل‌ونقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی به‌شمار می‌رود و به‌دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.

نقش حمل‌ونقل در توسعه

هزینه حمل‌ونقل در نرخ تمام‌شده کالا در کشورهای توسعه‌یافته از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه حمل‌ونقل و به‌تبع کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و در نهایت اقتصاد ملی دارد. بنابراین برای برنامه‌ریزی‌های آینده، بررسی جایگاه کنونی و ظرفیت حمل‌ونقل در اقتصاد کشور، چشم‌انداز آینده جهانی آن و شناخت کمبودها و مشکلات مربوطه از گام‌های اولیه توسعه است. برهمین اساس، نمایشگاه‌های حمل‌ونقل جهان نیز از اهمیت قابل‌توجهی برای فعالان اقتصادی برخوردار است. هر سال چندین نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک در ایران و جهان برگزار می‌شود.

در این مطلب مهم‌ترین نمایشگاه‌های حمل‌ونقل داخلی و خارجی را معرفی می‌کنیم. حوزه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از بخش‌های بنیادی و زیربنایی در تجارت و کسب‌وکار، نقش مهمی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایفا می‌کند. یکی از کارکردهای حائز اهمیت حمل‌ونقل، انجام تجارت و مبادلات مختلف داخلی و خارجی است که تمام این معاملات از طریق حمل‌ونقل زمینی، هوایی، دریایی و ریلی انجام می‌شوند.

به‌عبارت‌دیگر، تمام روابط و امور کاری و تجاری میان کشورها در سایه حمل‌ونقل و جابه‌جایی انجام‌‌شده و بدون حمل‌ونقل، چرخه این ارتباطات گسترده قطع خواهد شد. به همین خاطر هر سال در کشورهای گوناگون جهان، چندین نمایشگاه حمل‌ونقل با اهداف گوناگون برگزار می‌شود و افراد شاغل در حوزه حمل‌ونقل نیز در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند. به بهانه روز حمل‌ونقل در ادامه به معرفی چند نمایشگاه حمل‌ونقل خارجی می‌پردازیم.

نمایشگاه ترافیک و حمل‌ونقل دوبی

نمایشگاه ترافیک و حمل‌ونقل دوبی در امارات متحده عربی برگزار می‌شود. نمایشگاه ترافیک دوبی، بزرگ‌ترین رویداد تجاری خاورمیانه است که به حمل‌ونقل زمینی و دریایی، ایمنی جاده‌ای و زیرساخت‌های حمل‌ونقل اختصاص دارد. این نمایشگاه به‌عنوان رویدادی برای گردهم آمدن برخی متخصصان صنعت که مایل به برقراری ارتباط با شرکت‌های محلی و بین‌المللی در صنعت جاده، راه‌آهن، پارکینگ و حمل‌ونقل عمومی هستند، برگزار می‌گردد. نمایشگاه ترافیک و حمل‌ونقل دوبی یک رویداد اختصاصی برای صنایع جاده‌ای، پل‌زنی و تونل‌زنی محسوب می‌شود که برخی از تامین‌کنندگان برجسته در حوزه حمل‌ونقل را از گوشه و کنار جهان گرد هم آورده است. نمایشگاه حمل‌ونقل دوبی فرصتی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا با مخاطبان هدفمندی که می‌خواهند از آخرین روندها و فناوری‌های روز جهان مطلع شوند، دیدار کرده و محصولات خود را به آنها معرفی کنند.

نمایشگاه حمل‌ونقل قزاقستان

نمایشگاه حمل‌ونقل قزاقستان نیز به‌عنوان یک رویداد بزرگ و کامل بوده که در شهر آستانه واقع در کشور قزاقستان برگزار می‌شود. این نمایشگاه یک مجموعه جامع و کامل از زنجیره تامین و توزیع کالا از خدمات حمل کالا تا تجهیزات مدیریت حمل‌ونقل را ارائه می‌دهد. این رویداد به‌عنوان قلب صنعت حمل‌ونقل و لجستیک در نظر گرفته می‌شود و هر ساله تعداد زیادی از فعالان حوزه حمل‌ونقل برای بازدید از آن به قزاقستان می‌آیند.

این نمایشگاه علاوه بر ارائه محصولات جدید در حوزه حمل‌ونقل، به تجزیه‌وتحلیل مشکلات و موانع رشد صنایع حمل‌ونقل و لجستیک در این منطقه نیز می‌پردازد و در مجموع یک نمایشگاه جامع و پرطرفدار است که ده‌ها شرکت از کشورهای گوناگون از جمله قزاقستان، روسیه، ازبکستان، اوکراین، لیتوانی، لاتویا، استونی، آلمان، فنلاند، فرانسه، امریکا، چین، گرجستان، انگلستان و لهستان در آن حضور پیدا می‌کنند.

نمایشگاه حمل‌ونقل مونیخ

نمایشگاه حمل‌ونقل مونیخ آلمان یک نمایشگاه تجاری تخصصی در زمینه تدارکات و حمل‌ونقل در جهان است. این نمایشگاه همچنین بر حرکت، فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره‌ای، کامپیوتری، تدارکات داخل خانه و مدیریت مواد و ترکیبات در میان دیگر مسائل تمرکز دارد.

به گفته فعالان این صنعت، یکی از فوق‌العاده‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی در زمینه تدارکات و حمل‌ونقل در جهان، نمایشگاه حمل‌ونقل مونیخ است. در نمایشگاه لجستیک حمل‌ونقل مونیخ، مجموعه کاملی از خدمات باکیفیت مناسب، نوین و خلاقانه در زمینه حمل‌ونقل به بازدیدکنندگان ارائه خواهد شد.

این نمایشگاه به‌منظور مبادله دانش و اطلاعات شرکت‌های بین‌المللی و گسترش شبکه‌های تجاری تشکیل شده است. محصولاتی که در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار داده می‌شوند در زمینه‌هایی مانند خودرو، حمل‌ونقل دریایی و هوایی، راه آهن و صنایع مرتبط با حمل‌ونقل است.

نمایشگاه لجستیک استانبول

نمایشگاه بین‌المللی لجستیک و حمل‌ونقل استانبول پلتفرمی است که در آن تجهیزات مهم و بزرگی که در صنعت حمل‌ونقل مدرن کاربرد دارد، به نمایش گذاشته می‌شود. از جمله مهم‌ترین بخش‌های موجود در نمایشگاه می‌توان به لجستیک حمل‌ونقل، لجستیک مهندسی، لجستیک‌های فناوری و سیستم‌های حمل‌ونقلی و در نهایت تجهیزات حمل‌ونقلی اشاره کرد.

نمایشگاه لجستیک استانبول شامل بخش‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی، حمل‌ونقل چندوجهی، خدمات لجستیک، سیستم‌های حمل‌ونقل، تجهیزات و خدمات صنعت لجستیک و زنجیره تامین، سیستم‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای لجستیکی و حمل‌ونقلی است. نمایشگاه حمل‌ونقل استانبول یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های حمل‌ونقل در آسیاست و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه اغلب شرکت‌هایی هستند که در اروپای شرقی و خاورمیانه کار می‌کنند.

نمایشگاه‌های حمل‌ونقل ایران

نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع ریلی تهران، بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی منطقه خاورمیانه بوده و با حضور صدها شرکت بزرگ داخلی و خارجی برگزار می‌شود. اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردها و فناوری صنعت حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته، ارتقای تولیدات داخلی، توسعه صادرات، ارائه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، افزایش تولید و صادرات، بومی‌سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت‌های روز این صنعت در جهان، برخی از اهداف برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع ریلی ایران است.

در این نمایشگاه، شرکت‌های داخلی نوین‌ترین تولیدات، تجهیزات و خدمات حوزه حمل‌ونقل ریلی را ارائه خواهند کرد و در کنار آنها شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خارجی از کشورهایی مانند آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اکراین، استرالیا، لهستان، بلغارستان و سوئد حضور خواهند یافت.

سخن پایانی

نمایشگاه‌های حمل‌ونقل و لجستیک از جمله رویدادهای مهم در حوزه حمل‌ونقل هستند که هر ساله در ایران و سایر کشورهای جهان، با اهداف گوناگون برگزار می‌شوند. در این نمایشگاه‌ها علاوه بر بررسی مشکلات و مسائل مربوط به حمل‌ونقل، محصولات گوناگون شرکت‌های برگزارکننده نیز برای معرفی و فروش ارائه می‌شوند که بخش اعظمی از خریدوفروش سالانه شرکت‌های حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهند. در ایران نیز رویدادهای مطرحی از جمله نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع ریلی تهران و نمایشگاه حمل‌ونقل عمومی و خدمات شهری هر ساله برگزار می‌شوند و شرکت‌های داخلی و خارجی بسیاری در آنها حضور پیدا می‌کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ojev3