سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 88384
تاریخ انتشار: 1402/04/04 09:19

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان یکی از اقدامات ضروری برای جلوگیری از ریزش مصالح ساختمانی در نما می باشد.
پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

پارامترهای متعددی وجود دارد که باعث تضعیف شدن وضعیت قرارگیری سنگ نما می شود. به همین دلیل، با گذشت عمر ساختمان، ممکن است شاهد سقوط مصالح سنگ نما بر روی زمین باشیم. ضمن آنکه برخی از عواملی همچون نشست زمین و زمین لرزه می توانند عاملی برای سست شدن و ترک خوردگی سنگ های نما گردد. بدین ترتیب، احتمال آسیب دیدگی و خسارت های مالی و جانی وجود دارد. در همین راستا، اجرای به موقع پیچ و رولپلاک نمای ساختمان می تواند مانع از وقوع اتفاقات ناگوار گردد. برخی از افراد تصور بر این دارند، که یک کارگر ساده قادر به انجام چنین خدماتی است. لیکن این چنین نیست چون نصب پیچ و رولپلاک نمای ساختمان نیاز به تخصص و دقت بالا دارد. علاوه بر آنکه نیازمند به یک سری ابزارآلات مخصوص است و مجری کار، پس از بررسی تمام جوانب کار، بهترین روش را برای اجرای این کار انتخاب می نمایند. اگر اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان به درستی صورت نپذیرد، قطعاً به مقاوم سازی سنگ نما کمک نمی کند و ممکن است باعث آسیب دیدگی قسمتی از سنگ نما گردد. بدیهی است، نحوۀ اجرای کار، بر روی خروجی نهایی تأثیر می گذارد. بدین ترتیب شاهد دقت و حساسیت زیاد در این موضوع هستیم.

علت اجرای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

تجربه نشان می دهد، که بیشترین عامل در زمینۀ ریزش سنگ نمای ساختمان مواردی همچون بارندگی ها، زمین لرزه، طوفان های شدید و نشست زمین می باشند. هنگامی که شاهد تغییرات فصلی و شرایط آب و هوایی هستیم، هر لحظه احتمال امکان ریزش سنگ نما وجود دارد و بدین ترتیب ضریب انبساط متریالی که جهت نصب سنگ نما مورد استفاده قرار گرفته می شوند، افزایش پیدا می کند. در همین راستا، پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با داربست و بدون داربست می تواند بهترین راهکار برای استحکام بخشیدن مصالح نما محسوب گردد.

البته چگونگی بند کشی سنگ نما و اسکوپ گذاری مصالح نیز به نوبۀ خود، بر روی ماندگاری و دوام سنگ نمای ساختمان می گذارد. اگر به شیوۀ درستی فرآیند اسکوپ زنی سنگ نما صورت نپذیرد، هر لحظه احتمال نفوذ رطوبت و باران در قسمت پشت سنگ ها وجود دارد. بدین ترتیب در فصول سرد سال، شاهد یخ زدگی آب خواهیم بود و این عامل می تواند با گذشت زمان، منجر به سُست شدن و ریزش سنگ های نما گردد. در عین حال، هنگامی که ساختمان ها دچار نشست می شوند، انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، بهترین شیوه برای جلوگیری از سقوط مصالح نما محسوب می گردد.

بهترین روش پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

در این بخش از مقاله، تلاش بر این داریم تا شما را با بهترین روش اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما آشنا سازیم. اگر در صدد برای تصمیم گیری اساسی و مقرون به صرفه هستید، بایستی موارد مهم همچون امنیت، سرعت اجرای کار، کیفیت نتیجۀ کار، قیمت نهایی و نوع مصالح و ابزارآلات در نظر گرفته شوند. البته سبک طراحی و معماری ساختمان نیز به نوبۀ خود، بر روی انتخاب روش مناسب تأثیر می گذارد.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب یکی از روش های کارآمد و مؤثر به شمار می رود. بر خلاف شیوه های اجرایی همچون داربست، قیمت اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به طور کلی بهره مندی از طناب، به عنوان یکی از روش های امن و مطمئن برای کار در ارتفاع محسوب می گردد. بدین ترتیب با سرعت بالا و کوتاه ترین زمان می توان از مزایای این روش بهره گرفت.

البته شیوۀ طراحی و معماری ساختمان نیز، یک عامل مهم و اساسی در انتخاب روش پیچ و رولپلاک نمای ساختمان و دسترسی به قسمت های مختلف نما محسوب می گردد. نکتۀ مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که سبک معماری ساختمان نیز در انتخاب روش مناسب تأثیرگذار می باشد. چرا که برخی از ساختمان ها دارای پیشانی بیشتر از 1.5 متر می باشند و بدین ترتیب به سهولت نمی توان از طناب برای انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان استفاده نمود.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

مراحل پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

در این بخش، شما را با چگونگی انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب آشنا می سازیم. دقت در نحوۀ اجرای کار، بر روی افراد تأثیر می گذارد. اگر یکی از سنگ های موجود در نمای ساختمان شل شده و جدا شود، سنگ های پیرامون آن نیز ممکن است سقوط کنند. گذر زمان، عوامل طبیعی و همچنین عدم اجرای اصولی اسکوپ زنی سنگ نمای ساختمان ، می توانند عوامل مهم در تخریب و ریزش سنگ های نما محسوب گردند. اگر مراحل نصب پیچ و رولپلاک نمای ساختمان به درستی انجام بپذیرد، بدون شک می توان از وقوع خسارت و هزینه ها جلوگیری کرد. هنگامی که کار شروع می شود، تا انتهای کار بایستی پیرامون ساختمان از نوار خطر استفاده نمود. بدین ترتیب بتوان عبور و مرور افراد را به این محوطه محدود نمود.

ابتدای امر جهت اجرای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، بایستی سنگ های قرنیز و یا جان پناه در پشت بام را مستحکم نمود. یک کارشناس مجرب، بایستی به بررسی کلی قسمت های مختلف نمای ساختمان بپردازد. سنگ های شل و شکسته شده را شناسایی نموده و سپس با استفاده از پیچ با سایز مناسب، نسبت به مقاوم سازی مصالح سنگ نمای ساختمان اقدام نمایند.

در گام اول، بایستی سنگ ها توسط دریل سوراخ شود و سپس نوبت به خزینه کاری است و نبایستی از حد استاندارد خارج شود. عمدتاً فاصلۀ میان سوراخ سنگ ها، از 50 سانتی متر بیشتر نباشد و به هیچ عنوان بر روی رگه های سنگ نبایستی سوراخ ایجاد کنید. پیچ و رولپلاک نمای ساختمان توسط دستگاه های مخصوص انجام می پذیرد و بایستی میزان قطر سنگ نمای ساختمان در انتخاب سایز پیچ و رولپلاک در نظر گرفته شود. جهت اجرای اصولی، رولپلاک در سنگ نما قرار گرفته می شود و سپس با استفاده از پیچ بند، پیچ ها بر روی سنگ نما محکم می شوند. سنگ هایی که از نما جدا می شوند را می توان اندازه گیری و سپس نصب نمود. در گام بعدی، بایستی بندکشی ساختمان را مجدداً ترمیم نمود و بر روی پیچ ها بتونه کاری کرد.

قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد و ما قصد داریم در بخش انتهایی مقاله به طور دقیق به این موضوع مهم بپردازیم. با استفاده از متریال با کیفیت، می توانید طول عمر مفید ساختمان را بیشتر نمائید. با انتخاب پیچ و رولپلاک با کیفیت، نمای ساختمان را می توانید از آسیب و هزینه های اضافی در امان نگه دارید. به طور کلی هزینه اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان بر اساس پارامترهای مهم و اساسی تعیین می گردد که عبارتند از :

  • نوع و سایز پیچ و رولپلاک
  • تعداد سنگ ها و وسعت اجرای پروژه
  • روش اجرای کار مبتنی بر طراحی سازه
  • محل قرارگیری ساختمان و معماری آن
  • پیچیدگی ها و ظرافت اجرای کار
  • ترمیم و بندکشی سنگ ها
  • و ...

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

گروه نماروز، در این مقاله تلاش نموده تا به صورت مختصر و کلی به مهمترین نکات در زمینۀ ارائه خدمات نصب پیچ و رولپلاک نمای ساختمان اشاره نماید، تا بدین وسیله بتوانید بهترین تصمیم را در مورد دریافت چنین خدماتی بگیرید.

https://namarooz.com/


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lzjpk