شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 107412
تاریخ انتشار: 1402/12/28 11:25

اهمیت شنیدن قصه های صوتی و خواندن داستان های کوتاه کودکانه بر کودکان

یکی از قشنگ ترین خاطراتی که اغلب مردم از زمان کودکی خود به یاد می آورند قصه های شیرین مادربزرگ، پدر بزرگ، مادر،پدر و یا یک عضو خاص خانواده است. این قصه ها معمولا ما را به یاد احساس آرامش آن دوران می اندازند و خودمان را به یاد می آوریم که چگونه با ذوق و علاقه در آن قصه ها زندگی میکردیم.
اهمیت شنیدن قصه های صوتی و خواندن داستان های کوتاه کودکانه بر کودکان

یکی از قشنگ ترین خاطراتی که اغلب مردم از زمان کودکی خود به یاد می آورند قصه های شیرین مادربزرگ، پدر بزرگ، مادر،پدر و یا یک عضو خاص خانواده است. این قصه ها  معمولا ما را به یاد احساس آرامش آن دوران می اندازند و  خودمان را به یاد می آوریم  که چگونه با ذوق و علاقه در آن قصه ها زندگی میکردیم. 

همه ی این مسائل نشان میدهد که چقدر این قصه ها برای دنیای کودکان اهمیت دارند چرا که یکی از موضوعات دوست داشتنی ای که در دنیای کودکان وجود دارد این است که آنها روحیات لطیفی دارند و پر از احساسات رنگارنگ و خالصانه اند که شاید در آینده برایشان تکرار نشود و قوه ی تخیل بسیار قوی ای دارند  که به آنها کمک می کند هر چیزی را تصور کنند و هر لحظه در دنیا های مختلفی زندگی کنند و در خیالاتشان غرق شوند و شاید این روز ها تنها روزهایی باشند که کودکان بدون هیچ مرزی در ذهنشان خود را کسی میدانند که می تواند به هر چیزی برسد. 

به عبارتی قصه ها به کودکان کمک می کنند تا مفاهیم پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن درک کنند و از طریق شخصیت های قصه، ارزش های اجتماعی و اخلاقی را بیاموزند ودیدگاه جدیدی نسبت به جامعه و دنیای اطراف پیدا کنند و در عین حال در آینده هنگامی که با مسئله و مشکلی روبرو میشوند با آن به شیوه ای جذاب و مقتدرانه برخورد کنند. بنابراین قصه  یکی از چیزهایی است  که دنیای زیبای آنها را کامل می کند و تک تک این لحظه ها آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و در میزان عزت نفس و باور های آنها اثر گذار است. 

یکی از دلایلی که بعضی افراد  در بزرگسالی از عزت نفس کافی بهره مند نیستند و یا احساس ناامیدی می کنند و زندگی را تاریک می دانند این است که در کودکی باور های درستی پیدا نکرده اند و نگاه آنها به دنیا و توانایی هایشان به خوبی شکل نگرفته است و دنیای خودشان را کوچک و بی ارزش میدانند. 

یکی دیگر از دلایل اهمیت این داستان ها این است که کودک معمولا خودش را به جای شخصیت اصلی داستان تصور می کند و از آن الگو می گیرد و به توانایی هایی که در آن قصه پیدا کرده است می اندیشد. از طرفی محتوای قصه و درسی که این محتوا به کودک میدهد اولین باور ها و درس های زندگی او هستند که باید یاد بگیرد. 

از آنجایی که معمولا اعضای خانواده با قصه های کمی آشنایی دارند و نمیتوانند به خوبی این قسمت مهم  را در کودک خود پرورش دهند. سایت هایی مثل رادیو کودک در تلاش اند دنیای کودکان را زیباتر کنند شما می توانید برای دسترسی به لیست قصه های صوتی کودکانه به سایت رادیوکودک مراجعه نمایید. طور کلی گوش دادن به قصه مزایای مختلفی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره میکنیم:

  • گوش دادن به داستان های مختلف موجب افزایش توجه و تمرکز کودکان میشود و آن ها را به گوش کردن داستان های پیچیده تر و طولانی تشویق میکند.
  • گوش دادن به قصه ی صوتی باعث افزایش درک زبان و دایره لغات کودک میشود.
  • این قصه ها معمولا داستان های جذاب و خلاقانه ای دارند که قادر است خلاقیت و قوه ی تخیل کودک را تحریک کند.
  • قصه های صوتی معمولا اطلاعات جالب و آموزنده ای را شامل میشوند که میتواند به گسترش آگاهی و دانش کودک کمک کند.
  • گوش دادن به قصه قبل از خواب به کودکان آرامش میدهد و همچنین می تواند منجر به افزایش کیفیت خواب آنها شود.
  • قصه های صوتی مهارت های شنیداری کودکان را تقویت میکنند و مشوق آنها برای گوش دادن و تمرکز روی یک محتوا هستند.
  • گوش کردن به قصه مهارت های زبانی کودکان را تقویت میکند و نحوه ی صحیح استفاده از کلمات، جملات و ساختار های جمله را به آنها آموزش میدهد.

همچنین این قصه ها به دلیل همراه شدن با صداها و آهنگ ها به کودک کمک میکنند تا فضای قصه را به خوبی تصور کند و به خوبی در قصه زندگی کند و احساس خوبی پیدا کند.از طرفی بعضی از خانواده ها ترجیح می دهند خودشان نقش قصه گو را داشته باشند. این مسئله نه تنها به  قوه ی تخیل قصه گو کمک می کند بلکه باعث می شود کودک در آینده شما را به عنوان یکی از خاطرات شیرین و زیبای دوران کودکی به یاد بیاورد و ارتباط عمیقی با شما پیدا خواهد کرد.

بنابراین داستان کوتاه کودکانه بهترین انتخاب برای ایجاد یک خاطره ی به یاد ماندنی به ویژه با والدین خواهد بود چرا که با اضافه کردن قسمت هایی به این داستان ها و با اندکی کمک گرفتن از خلاقیت و بکارگیری هنر داستان گویی با کنش و واکنش های مختلف و ایجاد تنوع در لحن بیان داستان کودک غرق داستان می شود و تاثیر عمیقی از داستان می گیرد و در آینده در صورتی که در موقعیتی قرار بگیرد که برگرفته از همان قصه باشد شما و درسی که از آن قصه گرفته است را به خاطر خواهد آورد. 

در ضمن با به دست آوردن شناخت کافی از کودک باید داستانهایی را انتخاب کنید که با روحیه ی او سازگاری مناسبی داشته باشد و بتواند با آن ارتباط عمیقی برقرار کند همچنین از طرفی قصه ها کارکرد مغز کودک را بهبود میبخشند و در بهبود حافظه و تقویت هوش کودکان نقش به سزایی دارند. 

به طور کلی  قصه گویی یکی از موثر ترین روش ها برای شکل گیری شخصیت کودکان است و بهترین روش است تا با کودکانتان وقت بگذرانید. امروزه اغلب والدین به دلیل مشغله های روزمره  وقت کافی ای را به این مسئله اختصاص نمی دهد در صورتی که قصه گویی در اغلب کشور ها به عنوان یک شغل و حرفه شناخته میشود و افراد در مقابل آن دستمزد دریافت میکنند. 

بنابر این توصیه میکنیم این امر را جدی بگیرید و در راستای این هدف سایت هایی مثل رادیو کودک با قصه های متنوع و آموزنده ای به شما کمک خواهند کرد که با در نظر گرفتن روحیات کودک و مدت زمانی که قصد دارید در طول روز صرف این کار کنید قصه و داستان های خود را انتخاب کنید. 

چرا قصه صوتی و داستان های کوتاه کودکانه بر رشد کودکان تاثیر گذار مثبت دارد؟

 

برچسب ها : قصه صوتی کودکانه,داستان کوتاه کودکانه,قصه های مریم نشیبا,قصه های پگاه قصه گو


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2llm96