یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 20329
تاریخ انتشار: 1401/08/15 05:46

کاهش نرخ طلا بر اثرتقویت دلار

علی صادقی کارشناس اقتصاد بین‌الملل

در آستانه فصل سرد قاره سبز، جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد. این جنگ امنیت انرژی قاره اروپا را دچار بحران کرده است. گرانی سوخت در جهان باعث شده انواع بازارها گرانی را تجربه کنند و در این بحران بینالمللی سرمایهگذاران بهدنبال نقطهای امن برای سرمایهگذاری باشند. در بخش امنیت غذایی و حاملهای انرژی همه دنیا بهویژه قاره سبز تحت تاثیر این جنگ، بیثباتی در نرخ و گرانی را بیش از هر زمان دیگری تجربه میکنند. بازار جهانی دیگری که بهشدت از این جنگ متاثر شد بازار طلا است، زیرا روسیه سومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است و شرکت نورنیکل روسیه جزو تولیدکنندگان بزرگ پالادیوم و پلاتین بهشمار میرود. حمله نظامی روسیه به اوکراین، تمام بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. باتوجه به اینکه روسیه نقش مهمی را در بازار فلزات جهانی ایفا میکند، جو جنگ این بازارها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش نرخ این فلزات بهویژه طلا در جهان شده است.

تحریمهای اعمالشده از سوی غرب علیه اقتصاد روسیه، به اندازه کافی جدی نیست.

این موضوع در حقیقت این سیگنال را به بازارها مخابره میکند که حداقل تحریمهایی که تاکنون اعمال شده تاثیر چندانی بر اقتصاد جهان نخواهد گذاشت. این خود تا حدی موجب عقبنشینی بازار طلا در جهان و مهار روند نزولی نرخ این فلز شد.

از سوی دیگر نرخ طلا بهشدت تحت تاثیر میزان عرضه و نیز کلیدیترین متغیر اقتصادی یعنی چشمانداز نرخ بهره فدرالرزرو است.

در هفته گذشته شاخص دلار افزایش یافت و جذابیت طلای دلاری را برای خریداران خارجی کاهش داد و معاملهگران مسیر فدرالرزرو را ارزیابی میکنند.

معاملهگران طلا مصرانه سعی دارند مسیر بعدی فدرالرزرو را ارزیابی و براساس آن قیمتگذاری کنند.

در حالی که سرمایهگذاران بهدنبال یافتن سرنخهایی در زمینه گام بعدی فدرالرزرو و سیاستهای پولی آن هستند، نرخ طلا در بازارهای جهانی سیر کاهشی دارد.

حرکت طلا به دادهها و نشانههای نشست بعدی فدرالرزرو در زمینه توقف یا ادامه کاهش نرخها بستگی دارد، این در حالی است که همچنان انتظار میرود فدرالرزرو در نشست نوامبر خود نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه افزایش دهد.

در بحبوحه افزایش شدید نرخ بهره امریکا که هزینهفرصت نگهداری این دارایی را افزایش میدهد، نرخ طلا تاکنون بیش از ۹ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین اگر روند تورم همچنان افزایشی باشد و فدرالرزرو هم تغییری در سیاستهای خود ایجاد نکند، احتمالا در سال آینده نرخ طلا در محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار نوسان خواهد داشت.

در هفتهای که گذشت سرمایهگذاران بهشدت بر تولید ناخالص داخلی و تورم اصلی ایالات متحده متمرکز بودند، این در حالی است که انتظار میرود بانک مرکزی اروپا نرخهای خود را ۷۵ واحد پایه افزایش دهد.

سیاستهای انقباضی در کشورهای بزرگ، بر بازارهای جهانی موثر است. بهنظر میرسد اقتصاد امریکا بهطور منظم چنین سیاستهایی را اتخاذ کرده است.

 اتخاذ سیاست انقباضی یعنی افزایش نرخ بهره، موجب افزایش نرخ پول یعنی کاهش جریان پول و در نتیجه کاهش تقاضا و پیرو آن کاهش نرخ طلا میشود؛ از همین رو گرچه ممکن است طلا هنوز هم برای سرمایهگذاران جذاب باشد اما اعلام رسمی سیاستهای انقباضی، موجب مهار قیمتی و شکلگیری رکود در بازار فلزات گرانبها در آینده خواهد شد.

در سوی دیگر احتمال ورود سایر کشورها و ایجاد پدیدهای همچون جنگ گسترده یا جنگ سوم جهانی منتفی شد و در نتیجه تب تند طلا کاهش یافت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ay9wy