دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 7029
تاریخ انتشار: 1400/09/09 13:04
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مطرح کرد

افزایش ۲۲ درصدی تولید خودرو در سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از افزایش تولید در این گروه خودروسازی در آبان گذشته و ۸ ماه سپری‌شده از سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

 با وجود موانع جدی در حوزه تولید، مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و نیز محدودیت‌های کرونایی، گروه خودروسازی سایپا موفق‌شده در آبان ۱۴۰۰ با تولید ۳۷ هزار و ۳۷۵ انواع خودرو رشد ۲۲ درصدی را نسبت به آبان سال گذشته ثبت کند.

رشد ۸ درصدی تولید

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در آبان سال ۹۹، تولید انواع خودرو در گروه خودروسازی سایپا ۳۰ هزار و ۶۲۷ دستگاه بود که در آبان امسال موفق شدیم آن را حدود ۷ هزار دستگاه افزایش دهیم.

به‌گزارش سایپانیوز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برخی مشکلات داخلی به‌ویژه در بخش تامین قطعات نیز تولید را دشوار کرده، افزود: مقایسه آماری تیراژ تولید انواع خودرو در این گروه خودروسازی در ۸ ماه سپری‌شده از امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد سایپا در این مدت رشد ۶ درصدی تولید را ثبت کرده است.

سلیمانی تشریح کرد: سایپا از ابتدای سال گذشته تا پایان آبان ۱۳۹۹، ۲۶۶ هزار و ۹۷۶ انواع خودرو تولید کرده بود که این تعداد در ۸ ماه سپری‌شده از سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸۳ هزار و ۳۳۰ خودرو بوده است. 

سلیمانی در پایان اظهارکرد: با توجه به برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت، اقداماتی برای تحقق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، انجام‌شده و امیدوار هستیم با مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌های لازم، روند افزایش تولید سایپا در ماه‌های باقیمانده از سال ادامه داشته باشد.

۴ تحول در دوران نوین فعالیت

سایپای نوین در راستای اصلاح نگاه عموم جامعه به رویدادهای منفی صنعت خودرو طی سال‌های گذشته گام‌های بزرگی را برداشته و دستاوردهای این تفکر هم‌اکنون و به صورت گسترده در جامعه قابل مشاهده است.

عدم‌ایمنی، تاخیر در تحویل، تولید خودروهای قدیمی، ضعف در کیفیت، تنوع در محصولات و... همه کلیدواژه‌هایی اصلی هستند که از ابتدا برای رفع مشکلات در دستور کار سایپای نوین قرار گرفته‌اند و این خودروساز در عمل آنها را بهبود بخشیده است.

وقتی نام سایپا به میان می‌آید نخستین خودرویی که همه می‌شناسند، پراید است که به‌واسطه تیراژ بالای آن و حضور گسترده‌اش در خیابان‌ها، طبیعتا براساس قوانین آماری بیش از دیگر خودروها تحت نظر عموم است و در تصادف‌ها یا موارد دیگر، تعدد آن موجب تشدید نکات منفی در ذهن مردم می‌شود. مدیران‌عامل گروه خودروسازی سایپا دست‌کم در ۵ دوره اخیر، همگی وعده خروج پراید از خط تولید را دادند اما در نهایت، بعد از حدود ۳ دهه تولید، این امر سال گذشته محقق شد.

پراید طی سال‌های پایانی تولیدش، حدود ۶۷ درصد از کل ظرفیت تولید سایپا را در اختیار داشته و خداحافظی با چنین محصولی که هنوز هم متقاضیان زیادی در بازار دارد، کابوسی است که برای حل آن، سایپایی‌ها تنها با تلاش، جایگزینی ظرفیت تولید و تحمل سختی‌های فراوان می‌توانستند آهنگ تولید را حفظ کنند و این اتفاق با برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین‌شده به‌واسطه حضور خانواده X۲۰۰ رخ داد. پیش‌تر خودرویی مانند پراید از خطوط تولید یکی دیگر از خودروسازان رخ بربست اما تا سال‌ها هیچ محصولی به‌عنوان جایگزین آن معرفی نشد و سال‌های پس از خداحافظی با این خودرو پرتیراژ برای آن خودروساز به‌سختی گذشت اما سایپا، نه‌تنها با کاهش تیراژ مواجه نشد، بلکه، روند رکوردشکنی تیراژش را نیز آغاز کرد و به‌خوبی از پس سنگینی خروج پراید از خط تولید برآمد.

تاخیر در تحویل خودرو با وجود تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، مشکلات قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و... امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید که به‌نوعی مشتری انتظار آن را در هر شرایطی داشت. 

حال سایپا در شرایطی به دوران نوین قدم گذاشت که ۳۰۰ هزار تعهد معوق و معادل ۹ ماه تولید داشت و علاوه‌بر تلاش برای پاسخگویی به این تعهدات معوق باید در مسیر تحویل به‌روز و به‌موقع خودروها نیز گام برمی‌داشت. 

مطمئنا با در نظر گرفتن مشکلات بین‌المللی و داخلی سایپا می‌توانست از در گلایه و بهانه‌جویی براساس حقیقت سختی‌ها به همان روند سابق و تعهدات معوق ادامه دهد اما در کمتر از ۳ سال، تعهدات معوق که معادل ۹ ماه تولید این خودروساز بود در ماه ششم امسال صفر شد و از آن زمان به بعد نیز هیچ محصولی با تاخیر به مشتریان تحویل داده نمی‌شود. البته در این بین، مشکلات مقطعی در زمینه تامین برخی قطعات های‌تک مانند نمایشگر، ECU و کنترل یونیت ایربگ ACU که ناشی از مشکلات بین‌المللی و بالا بودن فناوری این قطعات است نیز ناگزیر است اما به‌سرعت در راستای رفع آن تلاش و این مسئله به صورت شفاف از سوی سایپا اطلاع‌رسانی می‌شود. 

تلاش برای ایمنی‌سازی

ایمنی شاید مهم‌ترین محل انتقاد به سایپا در ۳ دهه گذشته باشد که دستمایه تمامی دولتمردان، نمایندگان مجلس، مردم و... بوده و عموما به پراید مربوط می‌شود. 

سایپای نوین در راستای اصلاح این نگاه به سایپا و محصولات ایرانی صنعت خودرو در گام نخست پراید را از خط تولید خارج و در گام بعد، نخستین محصول اختصاصی آن در کلاس C یعنی شاهین را با تمهیدات ایمنی متعدد آماده ورود به خیابان‌ها کرد.

نخستین سنت‌شکنی فراتر از الزامات استانداردی ایران از سوی سایپا، طراحی شاهین بر پایه قابلیت‌های پاس کردن استانداردهای روز اروپایی ECE بود. 

شاهین با متریال جدید بدنه، سیستم جدید اتصال قطعات، پاس کردن تست ایمنی عابران پیاده و بسیاری مشخصه‌های ایمنی دیگر، ایمنی را با تعریفی جدید در کنار نام سایپا قرار داد و این روند در توسعه محصولات جدید نیز ادامه دارد. 

ارتقای کیفی

کیفیت موضوعی است که در آن به‌سختی می‌توان اعتماد مشتریان را جلب کرد و اساسا از جمله مهم‌ترین نقاط اصلی ضعف صنعت خودرو ایران است. 

سایپای نوین با استقرار نظام جدید ارتقای کیفیت، موفق به کسب نتایج قابل‌توجه در زمینه کیفیت محصولات شد. 

نتیجه این نظام کیفی جدید در بررسی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌خوبی قابل مشاهده است و از جمله مثال‌های آن می‌توان به کسب ۴ ستاره کیفی توسط کوییک در سال گذشته اشاره کرد. این در حالی است که در گذشته محصولات این کلاس سایپا در بهترین حالت ۲ یا ۳ ستاره کیفی دریافت می‌کردند و صعود این خودرو به ۴ ستاره دستاوردی قابل‌توجه و استثنایی است. 

کیفیت، ایمنی، حذف تاخیر در تحویل خودروها و خداحافظی با پراید، ۴ محل اصلی انتقادها به سایپا بودند که در سایپای نوین، با برنامه‌ریزی دقیق تعریفی جدید برای هر یک از آنها ارائه‌شده و امروز با پشت‌سر گذاشتن گذشته و هر آنچه در آن اتفاق افتاده، سایپای نوین با اتکا به درس‌های گذشته در حال پیشروی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2arme4