دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 95553
تاریخ انتشار: 1402/07/26 08:55

آغاز فصل سرما و نگرانی همیشگی در تأمین سوخت

کشور در سال‌های گذشته در بخش تأمین انرژی در فصل سرما با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود. این مشکلات در برخی موارد به حدی زیاد بود که منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و حتی قطع سیستم‌های گرمایشی ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز شد و همین روند همۀ بخش‌های تولیدی، اقتصادی و خدمات‌دهی کشور را تحت ‌تأثیرات منفی قرار داد.
آغاز فصل سرما و نگرانی همیشگی در تأمین سوخت

 ادامه‌دار بودن این وضعیت کار را به جایی رساند که عملاً بازدهی بخش فعال کشور در فصل سرما به پایین‌ترین حد خود می‌رسید و در نتیجه هم بازار و هم معیشت و هم نیازهای روزمرۀ جامعه تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت.

این موضوع از دو جهت تولید و مصرف، قابل بررسی است که متأسفانه در هر دو بخش ضعف‌ها و کاستی‌های جدی وجود دارد. مصرف بیش از میانگین جهانی و تولید با کمترین ظرفیت.

با این حال، ساناز جعفرزاده؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی از افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و کاهش ۶۶ درصدی مصرف گازوئیل و ۳۷ درصدی مازوت برای تولید برق خبر داد و گفت: «وضعیت تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای پاییز و زمستان امسال خوب است و نگرانی در این باره نداریم چراکه با پرشدگی بیش از ۷۰ درصدی مخازن گازوئیل و مازوت، نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد تأمین سوخت بیشتر شده است.»

مسئلۀ مهم در این بین البته تأمین سوخت مورد نیاز برای بخش خانگی به ویژه در مناطق سردسیر است که همین موضوع افزایش ظرفیت تولید و بهبود سوخت‌رسانی را به یک الزام تبدیل کرده است به ویژه که در این مناطق کاهش دما هم بیشتر و هم طولانی‌تر است و به دلیل انفعالات جوی، سوخت‌رسانی نیز سخت‌تر است.

نکتۀ مهم دیگر اینکه این افزایش تولید نباید سبب  افزایش آلودگی هوا شود؛ بنابراین افزایش باید با رعایت کامل استانداردهای زیست ‌محیطی صورت بگیرد تا هم روزهای آلودۀ کمتری را شاهد باشیم و هم در بخش تأمین سوخت بتوان به سلامت از فصل سرما عبور کرد.

بر اساس گزارش رسانه دولت، گاز طبیعی ‌تاکنون به ۱۰۱ نیروگاه کشور رسیده که از این تعداد، ۱۵ نیروگاه در دو سال فعالیت دولت سیزدهم گازرسانی شده است، به‌طوری که این اقدام‌ها سبب ثبت رکورد تازه انتقال گاز به نیروگاه‌های کشور با دریافت ۳۲۴ میلیون مترمکعب گاز در یک روز شد، همچنین از ۳۲۱۲۰ واحد عمده صنعتی متصل به شبکه گاز کشور، ۲۷۹۷ واحد در این بازه زمانی از گاز بهره‌مند شدند.

منبع:همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aaeel