پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 20244
تاریخ انتشار: 1401/08/09 07:41

یزد برترین استان در شاخص‌های نهضت ملی مسکن

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد در نشست خبری که با حضور کارگزاران طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد برگزار شد، گفت: طرح نهضت ملی مسکن، مهم‌ترین رسالت دولت سیزدهم است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد در نشست خبری که با حضور کارگزاران طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد برگزار شد، گفت: طرح نهضت ملی مسکن، مهمترین رسالت دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار صمت از یزد، احسان خواجهرضایی با اشاره به تلاش مجموعه مدیران نهادهای مرتبط در استان، افزود: استان یزد در طرح نهضت ملی مسکن در کشور پیشرو شناخته شد و وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته این موضوع را بهصراحت مطرح کرد و از استان یزد بهعنوان پیشرو و الگوی کشور در طرح نهضت ملی مسکن نام برد.

وی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن که پیش از نهضت ملی مسکن آغاز شد، بیان کرد: در این طرح با توجه به نیاز انباشته مردم در حوزه مسکن با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و پیمانکاری سازمان همیاری شهرداریهای استان یزد موفق شده، طی ۱۰ ماه پروژه مسکن ملی در بلوار نواب صفوی یزد و بعد از آن پروژههای ویلایی شهرستان مهریز را به بهرهبرداری برساند. همچنین پروژه ۲۰۰ واحدی یزد در حال اتمام است.

 مدیر کل راه و شهرسازی استان افزود: ۳ کارگزار اعم از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و سازمان همیاری شهرداریهای یزد در طرحهای مسکن استان یزد بازوی اداره کل راه و شهرسازی بودند و این در حالی است که ستاد اجرایی فرمان امام، نخستین تجربه ساخت مسکن را در یزد آغازکرد و بهعنوان الگوی کشور قرار گرفت.

 همچنین سازمان همیاری شهرداریهای یزد بهعنوان نخستین تجربه کشوری پا به عرصه ساخت مسکن گذاشت.

وی تصریح کرد: بانکها، یکی دیگر از بازوهای راه و شهرسازی در عرصه ساخت مسکن ملی هستند.

خواجهرضایی با اشاره به مراجعه و سوالات متعدد مردم به اداره کل راه و شهرسازی یزد، افزود: آییننامه اجرایی بند ک تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به تصویب هیات وزیران رسید و در ۱۷ مهر ابلاغ شده که طی آن افرادی که در سکونتگاههای غیررسمی و زمینهای تصرفی (موات) اقدام به ساختوساز مسکن کردهاند، اعم از منطقه اسکان، حسنآباد و صدرآباد تا پایان امسال با تعیین شرایط و نرخ کارشناسی روز به آنها واگذار میشود.

ضوابط تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده و تاریخی

خواجهرضایی خاطرنشان کرد: ضوابط تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده و تاریخی موردتصویب شورایعالی شهرسازی و معماری قرار گرفت.

وی با اعلام این خبر، افزود: طبق برنامهریزیهای انجام شده، قرار است مردم از طریق دفاتر کارگزاری و پیشخوان خدمات مربوطه را دریافت کنند تا نیاز به مراجعه حضوری به اداره کل مسکن و شهرسازی نباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در این نشست اظهار کرد: یکبار برای همیشه در یزد سامانه اینترنتی ثبتنام طرح نهضت ملی مسکن باز شد که از جمله مزیتهای آن، برنامهریزی ساخت مسکن طبق نیاز مردم استان است.

خواجهرضایی اعلام کرد: به‌‌دلیل اینکه طرحهای آمادهسازی مسکن ملی چندینبار دستخوش تغییر شده،. بهزودی مشکل متقاضیانی که خرداد امسال تایید نهایی شدند و سامانه برای واریز آورده اولیه آنها باز نشده، برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی پروژهها در استان یزد، گفت: ۶ هزار و ۷۸۹ نفر تخصیص پروژه شدند، ۴ هزار و ۱۶۰ واحد دارای پروانه کامل هستند، فونداسیون ۶ هزار و ۳۸ واحد اجرا شده، ۴۱۴ واحد به متقاضیان تحویل شده و در صورتیکه نقدینگی پروژهها تامین شود تا پایان امسال واحدهای زیادی تحویل متقاضیان خواهد شد.

خواجهرضایی گفت: بهزودی با بازدید مقام عالی وزارت افتتاح، کلنگزنی، شروع عملیات اجرایی و رفع موانع طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به ۶ فاز ثبتنامی نهضت ملی مسکن در یزد اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۰۹ هزار و ۲۵۷ متقاضی در استان ثبتنام کردهاند که ۴ هزار و ۷۷۲ نفر حائز شرایط اولیه و ۴۵ هزار و ۸۹۲ نفر تایید نهایی شدند که طی این عملیات، ۱۴ هزار ۳۶۱ نفر افتتاح حساب انجام دادهاند.

خواجهرضایی به برتری استان یزد در شاخصهای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: براساس شاخص تعداد واحدهای تحویل داده شده، سرعت اجرای پروژههای عمرانی مسکن طی بازدید مقام عالی وزارت و معاونان وزارت و براساس آمار سامانه، یزد پیشرو در نهضت ملی مسکن کشور شناخته شد.

خواجهرضایی با بیان اینکه اراضی طرح در شورای برنامهریزی استان و کارگروه زیربنایی مصوب میشود، گفت: همه اراضی نهضت ملی مسکن در داخل محدوده شهری تعریف شده و اراضی خارج از محدوده وجود ندارد.

اجرای ۳ هزار پروژه از سوی سازمان همیاری شهرداریهای یزد

محمدرضا عظیمیزاده، رئیس سازمان همیاری شهرداریهای یزد در نشست خبری طرح نهضت ملی مسکن یزد، گفت: سازمان همیاری شهرداریها با سرمایههای شهرداریهای استان اداره میشود و ریاست مجمع هیات مدیره آن را استاندار یزد عهدهدار است.

وی افزود: این سازمان در مواقعی که احساس نیاز کند، به طرحهای عمرانی و... وارد میشود و در طرح نهضت ملی مسکن بهصورت پیمانکاری و برخی کارگزاری به انجام فعالیت مشغول میشود.

عظیمیزاده اظهار کرد: ۳ هزار پروژه در حال اجرا و ۲۰۰ واحد از آن در حال بهرهبرداری است.

وی افزود: اجرای پروژههای نهضت ملی مسکن نیاز به اعتبار مالی دارد، چراکه طبق روند اجرایی پروژه، منابع مالی نهضت ملی مسکن فقط توسط وام بانکی و هزینه متقاضیان خواهد بود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد گفت: در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر، کارگزاری نهضت ملی مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد واگذار شد و بر این اساس، متولی ساخت مسکن در ۱۸ شهر هستیم.

حمید ضیایی افزود: استان یزد در این طرح جلودار شد. این استان ابتدا ساخت مسکن ویلایی دو واحدی را شروع کرد و اکنون ساخت مسکن ویلایی تکواحدی را عهدهدار بوده و در کشور بهعنوان الگو معرفی شده است.

وی اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن بیشتر در ۵ دهک جامعه یعنی (دهک ۳ تا ۷) اجرا میشد و ۳۲ هزار و ۳۰۰ نفر در طرح اقدام ملی با کارگزاری بنیاد مسکن یزد ثبتنام کردند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد افزود: از این تعداد، ۱۱ هزار ۷۳۵ نفر تایید شدند و به هزار و ۴۸۴ نفر واحد تخصیص یافته و در حال اجراست که هزار و ۱۶۰ واحد آن به روش بنیاد ساخت است.

وی با بیان اینکه طرحهای بنیاد مسکن بهصورت ویلایی است و سعی شده با مشارکت مردم انجام شود، افزود: وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی که بنیاد مسکن متولی آن بوده با مشارکت بانک کشاورزی پرداخت میشود.

ضیایی اعلام کرد: در نهضت ملی مسکن که بنیاد مسکن متولی اجرای آن است، ۱۸ هزار و ۷۵۰ نفر ثبتنام کردند که هزار و ۲۵۰ نفر تایید نهایی شده و ۷۳۰۰ نفر افتتاح حساب کردهاند و از این تعداد ۴ هزار و ۶۸۳ نفر واریز وجه داشتند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wonk5