چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 11199
تاریخ انتشار: 1400/10/28 17:43

نماشویی ساختمان چگونه انجام می شود و منظور از نماشویی چیست؟

نماشویی ساختمان شامل مجموعه ای از اقدامات و ترفند ها می باشد که به موجب آن اقدامات کلیه آلودگی ها و جرم های نمای ساختمان از بین می رود.

منظور از نماشویی چیست؟

طبق گرازش دریافت شده از شرکت ارتفاع کاران کارابین راپل نماشویی تنها روش شستشو و نظافت نمای بیرونی ساختمان می باشد که معمولا سهم زیادی در آراستگی و زیبایی سازه ها دارد. از لحاظ زیبایی شناسی هرچه ظاهر یک ساختمان پاکیزه تر باشد آن ساختمان زیباتر و خوش منظر تر خواهد بود. به علت آلودگی خیلی زیاد آب و هوا با گذشت زمان رویه ای از مواد اسیدی بر روی نمای ساختمان جمع شده و سبب غیر شفاف شدن و کثیف شدن آن می شود.

چنانچه نمای سازه به موقع تمیز نشود افزون بر نا زیبا شدن نمای ساختمان با رسوخ به لایه های زیرین به تدریج سبب نابود شدن آنها می شوند. نماشویی افزون بر از بین بردن آلودگی ها و کثیفی ها و چشم نواز شدن سازه، تاثیر بسزایی در ماندگاری و مقاومت نمای ساختمان می شود.

این عمل یکی از روش های نوینی است که در حال حاضر یکی از نیازمندی های عمده در واحد خدمات ساختمانی می باشد. چنانچه بخواهیم توضیحاتی در خصوص کارایی این عمل بدهیم بایستی عرض کرد که نماشویی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به وسیله اشخاص حرفه ای و کاربلد در حیطه شستشوی نما توسط لوازم کاربردی و مواد های ویژه شستشوی نمای سازه را انجام می دهند با این عمل سبب نابود شدن همه کثیفی ها و آلودگی ها از سطوح نمای سازه شما می شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روش های شستشوی نمای ساختمان، سطوح قابل شستشو، عوامل موثر بر تعیین قیمت شستشوی نمای سازه و... آشنا سازیم پس تا پایان این مبحث با ما همراه باشید.

 

روش های متنوع نماشویی ساختمان

در مجموع سیستم واترجت یا سیستم سندبلاست جهت نماشویی ساختمان به کار برده می شود. بکارگیری از این سیستم جهت شستن نما هنگامی انجام می شود که نمای سازه کثیفی و آلودگی بسیاری نداشته باشد. در مجموع روش های نماشویی شامل موارد زیر می باشند:

•نماشویی ساختمان با داربست

شستشو سازه ها مخصوصا آپارتمان های مرتفع، کار خیلی ترسناک و خطرناکی است و اجرای آن بدون داشتن تبحر و تخصص لازم مقدور نیست. بدین علت شستشوی نمای سازه بایستی به وسیله فردی متخصص، کاربلد و به وسیله لوازم امنیتی یعنی داربست صورت گیرد.

•نماشویی با طناب

این روش در قیاس با شیوه قبلی به علت اتصالاتی که به وسیله طناب صورت می گیرد از ایمنی خیلی بیشتری برخوردار است.

•نماشویی ساختمان به وسیله کمربند محافظ

در این شیوه هم مانند شیوه قبلی به علت بکارگیری از کمربند های محافظ به وسیله شستشوی سازه، ایمنی بیشتر او در زمان کار در ارتفاع ضمانت می شود.

همانگونه که می دانید شستشوی سازه های متنوع نظیر نمای کامپوزیتی یک عمل کاملا حرفه ای بوده و بایستی به وسیله شخص متبحر و با تجربه ای صورت گیرد.

انواع سطوحی قابلیت نماشویی را دارند

از نماشویی می توان برای شستشو اکثر نمای سازه ها استفاده کرد مگر اینکه در نمای ساختمان از متریال های خاصی استفاده شده باشد و احتمال شستن نمای سازه با سیستم شستشوی فشار قوی نما وجود نداشته باشد. در مجموع سطوحی که با این عمل قابل شستشو می باشد را در زیر عنوان کرده ایم:

•نما هایی که سطح آن ها اجری است.

•نما هایی که سطح آن ها سنگی است.

•نما های سیمانی و کنیتکس

•نما های کامپوزیتی و شیشه ای

•نما هایی که در آن ترموود بکار برده شده است.

تمامی سطح هایی که نام برده شده شستشو و جرم زدایی آن ها امکان پذیر است، چنانچه در نمای سازه شما از این متریال استفاده شده است مسلما بدون هیچ نگرانی می توانید عملیات جرم زدایی و تمیزکاری نما را انجام دهید.

نماشویی با راپل

در سازه های مرتفع و بلند، نماشویی با راپل می تواند گزینه مناسبی جهت راحتی کار باشد. جهت شستن سازه هایی که نمی توان از داربست استفاده کرد این روش بسیار موثر می باشد.

فردی که با راپل یا طناب کار می کند را راپل کار می نامند. این شیوه ریسک هایی دارد بدین علت فردی که با راپل پایین می آید در زمان شستشوی شیشه بایستی کمربند ایمنی، طناب ایمنی و کمربند ابزار بکار ببرد. هر نوع غفلت و سهل انگاری در زمان شستن نما منتهی به از دست دادن حیات فرد می شود. در این راستا موسسات معتبری هستند که با فرستادن نیروی ماهر و با تجربه شما را از داشتن نمای ساختمانی زیبا و چشم نواز بی نیاز می کنند.

 

کاربرد نماشویی ساختمان

مهم ترین و نخستین کاربرد نماشویی ساختمان، پاکیزه، زیبا، جذاب و چشم نواز نشان دادن سازه می باشد. نماشویی جهت تمیز نمودن و برق انداختن شیشه های سازه بسیار مطلوب است. چنانچه نمای سازه شما از جنس شیشه بود و روی سطح آن را گرد و خاک و آلودگی گرفته بود مسلما این لکه ها نمی گذارد نور آفتاب به خانه وارد شود در این شرایط نماشویی به یاری شما می آید.

این عمل به دو شیوه ماشینی (مکانیزه) و دستی صورت می گیرد. در جواب به این پرسش که نماشویی چه کارایی دارد بایستی عرض کرد که شما با انجام این عمل نه فقط به جذابیت و چشم نوازی سازه خود کمک می کنید بلکه باعث چشم نواز تر شدن هر چه بیشتر شهر خود می شوید. افزون بر این اگر به موقع این عمل را انجام ندهید باعث می شود که این جرم ها، کثیفی ها و آلودگی ها به بافت های زیرین سازه نفوذ کنند و به مرور زمان باعث از بین رفتن نمای سازه شما شوند. شایان ذکر است که نوع شستن سازه با ملاحظه به نمای آن متمایز است.

خدمات نماشویی در موسسات معتبر شامل چه مواردی است؟

موسسات معتبر نماشویی معمولا خدمات وسیعی دارند. مسلما در این حیطه هم اقسام خدمات را با مطلوب ترین سطح کیفی به مشتری های خود ارائه می دهند. یکی از خدمات نماشویی افرون بر شستشوی نمای سازه سنگ سابی می باشد و در صورت کهنه شدن و صدمه رسیدن به بخش های از نمای سازه آن را دوباره برای مشتری بازسازی می کنند. از دیگر خدمات نماشویی می توان به صیقل دادن سنگ های نمای سازه اشاره کرد. تیم خدماتی موسسات معتبر افزون بر نماشویی، عمل کفسابی را نیز انجام می دهند چرا که همان گونه که نمای خارجی سازه و پاکیزگی آن حائز اهمیت است مسلما پاکیزگی کف ساختمان هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روش های موثر در تعیین قیمت نماشویی

در نماشویی اقسام شیوه های متنوعی برای شستن سطح نما وجود دارد؛ که این شیوه ها به دو گروه طبقه بندی می شوند و در تعیین قیمت نماشویی خیلی اثربخش می باشند. در ادامه به تشریح این شیوه ها به صورت کامل می پردازیم.

•ابزار مدنظر برای شستشوی سازه

در این شیوه با ملاحظه به نمای سازه مشخص می شود که چه روش و چه لوازمی جهت شستشوی نما مطلوب است. چند مدل لوازم کاربردی جهت شستشوی نما وجود دارد که این شیوه ها حاوی شستشوی نما با طناب، داربست و بالابر سبد دار می باشد. در بیشتر نما ها، شستشوی نمای سازه به شیوه راپل کاری صورت می گیرد و دیگر احتیاجی به استفاده از داربست نمی باشد؛ اما در برخی از سازه ها به علت وجود مانع ها یا نداشتن کارگاه مطلوب جهت بستن طناب امکان دارد از داربست ها جهت شستشوی سازه استفاده شود. در همه شیوع ها مقدار تعیین قیمت نماشویی با ملاحظه به شیوع انجام کار متمایز و کاملا متغیر است.

•شیوه شستشو دادن نما با ملاحظه به جنس نما

در این شیوه پیش از شستن نمای سازه بایستی به جنس نما و همچنین متریال بکار برده شد در نما دقت ویژه ای کرد و شستشوی نما را با ملاحظه به جنس مواد اولیه نما و مقدار آلودگی ها در سطوح نما صورت می گیرد. مقصود از جنس مواد اولیه و مصالح در نمای سازه سنگ نما، آجر، شیشه، کامپوزیت و ... که در نمای سازه بکار برده می شود، می باشد. همانگونه که می دانید جنس متریال ذکر شده کاملا متمایز می باشد بدین علت از یک شیوه نمی توان جهت شستن نما استفاده کرد بایستی از شیوه های متنوعی نظیر شستشوی نما با سیلیس، سندبلاست سطوح، شستشوی نما به شیوه واتر جت، شستشوی نما به شیوه دستی و ... استفاده کرد؛ که این شیوه های متنوع با ملاحظه به شیوع شستشوی نمای سازه قیمت نماشویی را متفاوت و متغیر خواهد نمود.

عوامل موثر بر قیمت نماشویی ساختمان و برآورد هزینه های آن

قیمت نماشویی تحت الشعاع فاکتورهای متنوعی مانند جنس نما، شمار طبقات، میزان بلندی ساختمان قرار می گیرد. عمده ترین فاکتور در برآورد هزینه شستشوی نمای سازه ارتفاع می باشد چرا که این عامل نوع شیوه کار را معلوم می کند که آیا احتیاجی به راه اندازی داربست و صرف هزینه هست یا نه؟ هزینه شستشوی نمای سازه با داربست معمولا بیشتر از شستشوی نمای سازه بدون داربست می باشد.

فاکتور دیگری که در مشخص کردن قیمت نماشویی تاثیر دارد سال ساخت ساختمان است، چرا که ساختمان های کهنه در قیاس با سازه های جدید به شستشوی بیشتری نیاز دارد. از سویی استقامت نمای کهنه و قدیمی نسبت به سازه های جدید کمتر می باشد. بدین علت شیوع شستشوی نمای سازه متمایز خواهد بود. همچنین نوع مواد شوینده ای که در شستشوی نما بکار برده می شود هم در نرخ پایانی شستشوی نمای ساز اثر گذار خواهد بود.

منبع: کارابین راپل

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48k7n4