سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 17343
تاریخ انتشار: 1401/03/18 02:12
به بهانه برگزاری روز جهانی صنعت نمایشگاهی بررسی شد

صنعتی با نقش بی‌بدیل در اقتصاد

روز جهانی صنعت نمایشگاهی هر سال با انتخاب یک شعار برگزار می‌شود و امسال نیز این‌ روز با شعار نمایشگاه‌ها کلیدی برای بازسازی اقتصادها برگزار شد.

 

 مجمع جهانی صنعت نمایشگاهی (یوفی) نیز از فعالان صنعت نمایشگاهی سراسر جهان خواسته با بزرگداشت این ‌روز، صنعت و نمایشگاه‌ها را به‌عنوان سکوهای تجاری معرفی کنند. با توجه به اهمیت فراوان صنعت نمایشگاهی در سراسر جهان، بزرگان صنعت نمایشگاهی ۷ ژوئن را به‌عنوان روز جهانی صنعت نمایشگاهی تعیین کرده‌اند. این پیشنهاد که برای نخستین‌بار توسط شاهرخ مدرس، کارشناس برجسته نمایشگاهی ایران و جهان، اعلان شد، موردحمایت اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها قرار گرفت و در تقویم این‌روز به‌عنوان روز جهانی صنعت نمایشگاهی ثبت شد. در ادامه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای ثبت تاریخی این‌روز به‌نام ایران به‌عنوان نخستین پیشنهاددهنده آن، میزبان نخستین بزرگداشت روز جهانی صنعت نمایشگاهی بود. صمت در این گزارش پای صحبت فعالان این صنعت نشسته و از جایگاه و نقش صنعت نمایشگاهی ایران در توسعه اقتصاد سخن گفته است.

نمایشگاه یک صنعت است

نمایشگاه یک صنعت است. صنعتی که با رونق گرفتن آن، رونق اقتصادی رخ می‌دهد. در نمایشگاه تمامی عوامل موثر در رونق اقتصادی اعم از تولیدکننده، توزیع‌کننده، مصرف‌کننده، کالا و خدمات در یک زمان و مکان مناسب گردهم می‌آیند تا کارآیی کالاها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و زمینه برای به‌دست آوردن بازارهای جدید و مستعد فراهم شود. تحقیقات نشان می‌دهد دروازه ورود به بازارهای جدید فقط شرکت در نمایشگاه نیست، بلکه استفاده از این فرصت کوتاه است که می‌تواند نمایشگاه را به یک تبلیغ زنده تبدیل کند.

جشنی برای هم‌افزایی تمام تشکل‌ها

علی ابراهیم‌زاده، دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی: امروز جایگاه نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری در تمام دنیا به‌عنوان موتور محرک اقتصاد و ابزاری موثر در جهت توسعه صادرات موردقبول همگان است. از سال ۲۰۱۶ نیز روزی با عنوان روز جهانی نمایشگاه‌ها به بزرگداشت این اهمیت و تاثیرگذاری در میان فعالان این صنعت در جهان اختصاص داده شده است. خوشبختانه در این سال‌ها ما نیز این ‌روز مهم را در کنار همکاران و فعالان نمایشگاهی در کشورمان جشن گرفته‌ایم و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز همواره نهایت تلاش خود را در هرچه بهتر برگزار شدن مراسم بزرگداشت روز جهانی نمایشگاه‌ها انجام داده است. امسال روز جهانی نمایشگاه‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای است. ما دو سال سخت را بعد از همه‌گیری کرونا پشت‌سر گذاشتیم و خوشبختانه امروز بعد از واکسیناسیون عمومی و کاهش شدت پاندمی، نمایشگاه‌ها به روال قبل بازگشته و در حال برگزاری هستند. انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بر این باور است که برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت روز جهانی نمایشگاه‌ها موجب هم‌افزایی توان تمامی تشکل‌های فعال در این حوزه در پیشبرد اهداف این صنعت خواهد شد و به همه فعالان این صنعت قدرت گفت‌وگوی بیشتر با نهادهای بالادستی و تصمیم‌گیر را خواهد داد. مفتخریم که به‌عنوان یکی از تشکل‌های فعال در این حوزه مانند سال‌های گذشته با همفکری و همکاری بخش دولتی و دیگر تشکل‌های این صنعت در برگزاری هر چه بهتر مراسم بزرگداشت این‌روز سهیم باشیم. در همین راستا در نظر داریم مراسم امسال هر چه بهتر و موثرتر از سال‌های پیش برگزار شده و صدای فعالان این صنعت به گوش مدیران و تصمیم‌گیران و فعالان اقتصادی در نهادها و سازمان‌های متولی و تاثیرگذار برسد تا از طریق حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های بلندمدت شاهد ارتقای واقعی این صنعت در داخل و خارج از کشور باشیم.

نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه پایدار

شهنام سپاسدار، عضو هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی: روز جهانی نمایشگاه‌ها موقعیتی برای یادآوری اهمیت این صنعت در جهان و نقش بی‌بدیل آن در دستیابی به توسعه پایدار است. به‌ندرت می‌توان شغلی را پیدا کرد که از نظر ویژگی‌های زیر به این حد سازنده باشد:

۱- تنوع و گستردگی مشاغل درگیر و نقش‌آفرینان؛

۲- تاثیرگذاری عمیق در امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛

۳- تنوع و گستردگی مخاطبان و شرکت‌کنندگان؛

۴- ظرفیت پذیرش سرمایه‌گذاری؛

۵- مهم‌ترین ابزار برای ورود بازارهای بین‌المللی و تجارت جهانی.

با استناد به همین دلایل است که اصرار داریم این حوزه در کشور به‌عنوان صنعت شناخته‌شده و به آن «صنعت نمایشگاهی» اطلاق شود.  براساس رویه معمول در کشورهای صنعتی و پیشرفته اقتصادی، سازمان یا نهادی که عهده‌دار توسعه تجارت خارجی است، دو بال اصلی اجرایی دارد و تمام هم خود را روی توسعه و بهره‌گیری از این دو بال به‌کار می‌گیرد. این دو بال عبارتند از صادرات و نمایشگاه. این دو، نیروی محرکه لازم برای حضور اقتصادهای پیشرفته در همه کشورها و بازارهای بین‌المللی را در اختیار قرار می‌دهند.  به‌واسطه برگزاری شکوهمند روز جهانی نمایشگاه‌ها تلاش می‌شود بر جایگاه نمایشگاه‌ها در توسعه اقتصاد و تجارت خارجی تاکید و توجه مدیران تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر به این مهم جلب شود. مغفول‌ماندن این ظرفیت به‌مثابه بی‌توجهی به صادرات و چرخش تراز بازرگانی خارجی از افزایش صادرات نسبت به افزایش واردات است. از سوی دیگر، این ‌رویداد فرصت مناسبی در اختیار متخصصان صنعت نمایشگاهی قرار خواهد داد تا با تحلیل و نقد شرایط موجود و بیان نواقص و نقاط ضعف، همزمان راهکارهای رفع آنها را نیز در معرض استفاده و بکارگیری دست‌اندرکاران، اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی قرار دهند.

نقش انکارناپذیر نمایشگاه‌ها در توسعه ملی

ابوالقاسم سالاررضایی، رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران: اهمیت و نقش برگزاری نمایشگاه‌ها در توسعه ملی، شناخت بازارهای هدف صادراتی و حضور موثر در بازارهای جهانی، انکارناپذیر است. در حقیقت نمایشگاه بسترهای لازم را در جهت بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها فراهم می‌کند و ابزار توسعه و بهبود اقتصادی را به همراه دارد. شناخت بازارهای بین‌المللی و تعامل با تجار و متخصصان خارجی به‌صورت رو در رو از مزیت‌های رویدادهای نمایشگاهی به‌شمار می‌رود و همان‌طور که در پیام روز جهانی نمایشگاه‌ها بیان شده، برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی هیچ جایگزینی نخواهد داشت و برپایی رویدادهای تجاری رو در رو عامل رشد و بهبود اقتصادی و فراهم کردن فرصت‌های ارتباطات جهانی برای ملاقات با افراد جدید خواهد بود. از سوی دیگر، کاهش بیکاری و افزایش ظرفیت‌ اشتغال، افزایش کیفیت و فروش محصولات داخلی و رشد تولید ناخالص داخلی، توسعه تجارت و افزایش صادرات از مزیت‌های این صنعت کلیدی است. امیدواریم با حضور گرم فعالان صنعت نمایشگاهی، ضمن برگزاری این‌ رویداد مهم و تاثیرگذار، شاهد اتفاقات بسیار خوب برای آینده این صنعت در کشور عزیزمان باشیم.

معرفی تجارت ایران به بازارهای منطقه

مهدی سعیدالذاکرین، رئیس کمیته رویدادهای خارجی انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی: روز جهانی نمایشگاه‌ها را به تمامی همکاران داخل و خارج کشور تبریک می‌گویم. صرف‌نظر از نقش نمایشگاه‌ها در ارتقای مبادلات تجاری و اقتصادی بین کشورها، عرصه نمایشگاه‌های خارجی به‌ویژه در چند سال اخیر موجب شناخت بهتر تجار ملل از شخصیت شرکت‌های ایرانی، توانمندی، فناوری، تولید و اثرگذاری آنها در بازارهای منطقه‌ای شده است. چنانچه همواره سطح پاویون ایران و کیفیت کالاهای ایرانی سرآمد تمامی کشورها در هریک از این نمایشگاه‌ها بوده است. اهمیت مشارکت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مسیر دیپلماسی ایران با سایر کشورها را هموار می‌کند، از این‌رو انتظار می‌رود دولت‌ها حامی جدی فعالان نمایشگاهی باشند.

جذابیت مضاعف روز جهانی نمایشگاه‌ها در ایران

عبدالکریم جلالی، عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران: روز جهانی نمایشگاه‌ها برای ما جذابیت مضاعف دارد، اول آنکه صاحب ایده آن یک استاد بی‌بدیل در صنعت نمایشگاهی ایران، آقای مدرس است و دیگر آنکه می‌توانیم در این ‌روز مهم، جایگاه واقعی صنعت نمایشگاهی را به سیاست‌گذاران، دولتمردان، فعالان اقتصادی و اندیشمندان بهتر معرفی کنیم.

 بی‌تردید رویدادهای تجاری و در رأس آنها نمایشگاه‌ها، نقش بی‌مانند و غیرقابل انکاری در توسعه تجاری دارند که منجر به انتقال تکنولوژی، توسعه بازار، اشتغال پایدار و توسعه ملی و منطقه‌ای می‌شود. وقتی بدانیم یکی از شاخص‌های توسعه صنعتی در یک کشور، تعداد نمایشگاه‌های تجاری است که برگزار می‌کند، نقش نمایشگاه‌ها بیشتر هویدا می‌شود.

متاسفانه تا زمانی که باورهای جهانی را خود تجربه نکنیم، به آنها ایمان نداریم.

به همین دلیل است که فعالان صنعت نمایشگاهی همچنان باید در اکثر سازمان‌ها و نهادها درباره اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی ایران سخن گفته و دلایل و مستندات ارائه کنند. این فرآیند زمان و انرژی بالایی از فعالان نمایشگاهی می‌گیرد. باید در معرفی صنعت نمایشگاهی ایران به جهان جدی‌تر گام برداشت. و اما امسال در حالی به روز جهانی نمایشگاه‌ها رسیده‌ایم که تازه از بحران کووید ۱۹ رها شده‌ایم و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها برجا مانده است.

 از یک سو جراحی‌های اقتصادی و شوک‌های ناشی از افزایش نرخ‌ها و هزینه‌های عمدی به تولیدکننده آسیب زده و از سوی دیگر، شاهد فشار مضاعف سازمان‌ها، نهادها و اشخاص ثالث بر نمایشگاه‌ها به‌منظور تصاحب هویت و ساختار صنعت نمایشگاهی با عناوینی همچون تشکل و نهاد و مانند آن هستیم. حفظ کیان صنعت نمایشگاهی از ساختار و حتی مکان محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز می‌شود و حمله به ستون صنعت نمایشگاهی در ایران منجر به واردآمدن آسیب اساسی به سایر بخش‌ها و مراکز می‌شود. امیدوارم در این سال سخت شاهد بازگشت با افتخار و پرشکوه صنعت نمایشگاهی ایران در خاورمیانه

 باشیم.

حمایت همه‌جانبه سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر

کامبیز مهاجرشجاعی، رئیس کمیته رویدادهای استانی انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی: با توجه به نقش سازنده نمایشگاه‌های تخصصی در رونق اقتصادی کشور، این امید وجود دارد که با حمایت همه‌جانبه سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر شاهد رشد ارتقای کمی و کیفی رویدادهای نمایشگاهی در سطح کشور

 باشیم.   برگزاری نمایشگاه‌های منظم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان‌ها صرف‌نظر از ایجاد شغل، باعث رشد صنایع گوناگون خواهد شد؛ بنابراین با اتحاد سایت‌های نمایشگاهی و برگزارکنندگان رویدادها در این حوزه و همچنین تعامل هرچه بیشتر آنها با یکدیگر، قطعا شاهد رشد چشمگیری در این صنعت در نقاط گوناگون کشور خواهیم بود. امسال روز جهانی صنعت نمایشگاهی را با انگیزه‌ای دوچندان جشن خواهیم گرفت با این امید که شاهد آینده‌ای روشن برای تمامی فعالان این صنعت در کشور

 باشیم.

نمایش توانمندی‌های صنعت نمایشگاهی

منوچهر جعفری‌زاده، رئیس انجمن غرفه‌سازان تهران: روز جهانی نمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین رویدادها برای نشان دادن نقش و جایگاه صنعت نمایشگاهی در رونق تولید و توسعه اقتصادی کشورهاست و امسال این آیین با تاکید بر ارزش غیرقابل جایگزین نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری در رشد و بهبود اقتصاد جهان برگزار می‌شود. برگزاری روز جهانی نمایشگاه‌ها موجب معطوف‌شدن نگاه دولت‌ها، بخش خصوصی و افکار عمومی به نقش و اهمیت بی‌بدیل صنعت نمایشگاهی در شکوفایی اقتصاد، تجارت و افزایش اشتغالزایی می‌شود. متاسفانه همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته آسیب‌های عمیقی بر بدنه صنعت نمایشگاهی و غرفه‌سازی وارد کرد و امروز بعد از کم‌رنگ‌تر شدن آن، بخش خصوصی تمایل به بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایجادشده دارد. این ظرفیت‌ها در دو بخش می‌توانند تقویت شود که یک بخش شامل تعامل خوب با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و متولیان دولتی و بخش دوم توسعه روابط و مراودات اقتصادی ایران با سایر کشورهاست که امیدواریم اهداف هر دو بخش محقق شود. هیات مدیره جدید، جوان، پرانرژی و خوشنام انجمن غرفه‌سازان تهران و تمام اعضای این انجمن در کنار فعالان صنعت نمایشگاهی در ایران برای نمایش توانمندی‌های این صنعت، مصمم به برگزاری باشکوه مراسم روز جهانی نمایشگاه‌ها در ۲۱ خرداد هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v57q6