جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 20614
تاریخ انتشار: 1401/09/02 12:00

ربات جوشکاری از کجا بخریم

یکی از پرکاربردترین ربات های صنعتی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد، ربات جوشکاری است که به خوبی جایگزین نیروی انسانی شده و از فرسودگی و آسیب های احتمالی به انسان ها جلوگیری میکند.

یکی از پرکاربردترین ربات های صنعتی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد، ربات جوشکاری است که به خوبی جایگزین نیروی انسانی شده و از فرسودگی و آسیب های احتمالی به انسان ها جلوگیری میکند.

 

ربات جوشکاری-پرمارباتیک

ربات جوشکاری

بی شک یکی از شگفت انگیزترین اتفاقاتی که این روزها در حال وقوع است، اتوماسیون صنعتی و استفاده گسترده از ربات های صنعتی است که میتواند علاوه بر بالا بردن سرعت انجام کار، فعالیت های گسترده ای را پوشش دهد. این روزها استفاده مجدد از ربات های صنعتی به کمک تغییر برنامه نویسی و قطعات جانبی ربات ها، یکی از راهکارهای مرسوم و رایج در استفاده مجدد از ربات ها است. یکی از پرکاربردترین ربات های صنعتی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد، ربات جوشکاری است که به خوبی جایگزین نیروی انسانی شده و از فرسودگی و آسیب های احتمالی به انسان ها جلوگیری میکند. در ادامه به بررسی ربات جوشکاری، مزیت های استفاده از آن، قابلیت های جوشکاری، کاربرد گسترده از ربات جوشکاری و... پرداخته شده است، با ما همراه باشید.

معرفی ربات جوشکاری

امروزه با گسترش سیستم های مکانیزه و ایجاد اتوماسیون های صنعتی، جوشکاری نیز به کمک ربات های جوشکاری صورت میگیرد و با توجه به قابلیت های برنامه ریزی و خستگی ناپذیر بودن ربات های جوشکاری، این کار با کمترین درصد خطا انجام میشود. انجام فرآیند جوشکاری رباتیک ممکن نمیشود مگر با به کارگیری هوش مصنوعی، استفاده از سیستم های کنترلی و حسگرها، قطعات جوشکاری و برنامه نویسی های اختصاصی برای ربات های جوشکاری.

مزایای استفاده از ربات جوشکاری

ممکن است برخی افراد با شروع انقلاب صنعتی و به کارگیری اتوماسیون صنعتی، ربات ها را جایگزین نیروی انسانی و عامل بیکاری افراد فعال در حوزه های مختلف بدانند. اما این تفکر درست نیست، چرا که جوشکاری میتواند صدمات جبران ناپذیری با خود به همراه داشته باشد و باعث آسیب های جدی به افراد شود. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که استفاده از ربات ها در صنعت به حفظ جان انسان ها کمک شایانی کرده است. در ادامه به طور دقیق تر به بررسی مزایای استفاده از ربات های جوشکاری پرداخته شده است:

ربات جوشکاری ABB

  • دقت بالای جوشکاری

کیفیت و دقت بالای انجام کار یکی از مهمترین مسائلیست که در جوشکاری اهمیت دارد، از آنجایی که از جوشکاری در صنایع حساسی همچون خودرو سازی، هواپیما سازی و... استفاده میشود و به طور مستقیم با جان هزاران نفر گره خورده است، در صورت عدم کیفیت و ایمنی بالا میتواند عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه میشود در صنایع حساس از ربات جوشکاری استفاده نمود

  • جوشکاری بدون صدمه به نیروی انسانی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که جوشکاری عامل آن است، صدمه به چشم، دست و سایر اعضای بدن است که با رعایت نکات ایمنی و استانداردهای موجود میتوان تا حدی از وقوع این اتفاقات جلوگیری کرد. اما رعایت این نکات به تنهایی کافی نبوده و ممکن است تنها در یک لحظه آسیب جبران ناپذیری به فرد وارد شود. استفاده از ربات جوشکاری در صنایع پر خطر و مکان هایی که نیاز به استفاده مستمر از جوشکاری احساس میشود، اکیدا توصیه میشود.

  • جلوگیری از اتلاف انرژی

ربات های جوشکاری به دلیل سرعت بالای انجام کار و نیاز به تعمیر اندک، از هدر رفت انرژی برق جلوگیری کرده و به واسطه دقت بالای انجام کار از مشکلات جوشکاری مانند جوشکاری قطعات غیر مرتبط و... جلوگیری میکند. همین مورد سبب شده تا استفاده از ربات های جوشکاری بیشتر از قبل مورد استقبال صنعتگران قرار بگیرد.

  • کاهش هزینه جوشکاری

از آنجایی که جوشکاری به کمک ربات در زمانی کوتاه و با کمترین میزان مواد مصرفی انجام میشود، سرعت جوشکاری بالا رفته و محصولات بیشتری در مقایسه با جوشکاری به روش سنتی، جوشکاری میشوند. شاید در زمان خرید ربات جوشکاری هزینه ی دستگاه یکی از نقاط ضعف آن به نظر برسد اما در زمانی کوتاه این هزینه با سرعت بالای جوشکاری جبران خواهد شد.

  • بازدهی بالاتر

یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از ربات های جوشکاری، خستگی ناپذیر بودن، دقت بالا و هزینه کم نگهداری آن در مقایسه با نیروی انسانیست. ربات های جوشکاری قابلیت بهره برداری در هر زمان از شبانه روز را دارند و به کمک آنها جوشکاری با کیفیت بالاتر و در زمان کوتاه تری، ممکن میشود.

انواع جوشکاری به کمک ربات جوشکاری

ربات جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری به کمک ربات های جوشکاری علاوه بر کاهش هزینه های دستمزد نیروی انسانی، از آسیب های وارده به کارگران خط تولید نیز جلوگیری میکند و جوشکاری در کمترین زمان و با کیفیت قابل قبولی انجام میشود. یکی از نکاتی که باید پیش از استفاده از ربات های جوشکاری به آن توجه کرد، آشنایی با روش های مختلف جوشکاری است، چرا که در جوشکاری رباتیک استفاده از روش مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

از مهمترین روش های جوشکاری با ربات میتوان به جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری CO2، جوشکاری پلاسما، جوشکاری نقطه ای، جوشکاری به وسیله لیزر و جوشکاری TIG اشاره کرد.

بهترین برندهای تولید کننده ربات صنعتی جوشکاری

آشنایی با برندهای برتر تولید کننده ربات جوشکاری به شما کمک میکند تا در زمان خرید از برندهای معتبر استفاده کنید و در زمان استفاده از ربات، رضایت بیشتری داشته باشید. همانطور که اشاره شد استفاده از ربات های جوشکاری و به طور کل رباتیک در صنایع گوناگون یکی از مهم اخبار روز تبدیل شده است که میتواند سرعت تولید محصولات را افزایش داده و از وارد شدن آسیب به نیروی انسانی، جلوگیری نماید. برخی از مهمترین برندهای تولید کننده ربات جوشکاری عبارتند از:

  • ربات کوکا KUKA

  • ربات یاسکاوا YASKAWA

  • ربات کاواساکی KAWASAKI

  • ربات فانوک FANUC

  • ربات سیکو SEIKO

  • ربات پاناسونیک PANASONIC

کاربرد ربات جوشکاری

از ربات های جوشکاری در صنایع گوناگونی استفاده میشود و هرجا که هدف بالا بردن سرعت انجام کار و کیفیت بالا در اولویت قرار داشته باشد، میتوان از ربات های جوشکاری استفاده کرد، جالب است بدانید یکی از مهمترین کاربردهای ربات جوشکاری در صنعت خودروسازی بوده و کمپانی های بزرگ و شناخته شده ای مانند مرسدس بنز و BMWاز طرفداران پر و پا قرص ربات های جوشکاری هستند. دیگر صنایعی که از ربات جوشکاری استفاده میکنند عبارتند از:

  • صنعت هوا فضا و ساخت هواپیما

  • صنایع ذوب آهن و فولاد

  • صنایع تولید لوازم برقی و قطعات الکترونیک مانند یخچال سازی و تلوویزیون

  • کارخانجات تولید قطعات فلزی

در هنگام خرید ربات جوشکاری به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مهمترین مواردی که در زمان خرید ربات جوشکاری باید مورد توجه قرار بگیرد، صنعتی است که در آن میخواهید از ربات جوشکاری استفاده کنید. مشخصات فیزیکی ربات یکی دیگر از مواردیست که میتواند در قابلیت های مورد انتظار از ربات تاثیرگذار باشد. توجه به قابلیت های چرخش و محور های حرکت ربات در سه جهت افقی، عمودی و بعد سوم است. مجموعه ربات صنعتی پرمارباتیک یکی از وارد کننده های انواع ربات صنعتی، از جمله ربات جوشکاری است که به عنوان نماینده فعال ربات کوکا در ایران فعالیت میکند. شما میتوانید به منظور آشنایی با انواع ربات صنعتی و یا خرید ربات جوشکاری از وبسایت پرمارباتیک بازدید کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9bov