جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 19023
تاریخ انتشار: 1401/05/25 23:45
بررسی صمت از تجارت غذای حیوانات خانگی

تقاضا برای غذای وارداتی زیاد است

با افزایش تمایل افراد به نگهداری حیوانات خانگی، اقتصاد تمام متعلقات وابسته به این مسئله نیز دستخوش تغییرات جدی شد.

 تمام لوازم موردنیاز حیوانات خانگی مانند مواد غذایی، وسایل و تجهیزات نگهداری و بازی و...، در چند سال اخیر بازار پررونقی پیدا کرده و مشاغل مرتبط مانند پت‌شاپ‌ها، دامپزشکی‌ها، آرایشگاه حیوانات خانگی و هتل‌های حیوانات در کنار هم گردش مالی قابل‌توجهی را رقم زده‌اند. در این گزارش، خبرنگار صمت به پت‌شاپ‌های معروف شمال تهران سر زده و چند و چون هزینه‌های تامین لوازم نگهداری حیوانات خانگی و سایر مسائل اقتصادی آنها را جویا شده است. با صمت همراه باشید.

رونق مشاغل مربوط به نگهداری حیوانات

با گشتی در تهران متوجه می‌شویم پت‌شاپ‌ها در برخی از مناطق، بیشتر از سایر محدوده‌ها وجود دارند. در محدوده‌های شمال، شمال شرق، شمال غرب و غرب تهران، بیشتر از سایر مناطق پت‌شاپ و کلینیک‌های دامپزشکی وجود دارد و صاحبان پت‌شاپ‌ها، دلیل این موضوع را تقاضای مردم معرفی می‌کنند. آنها معتقدند نیاز به خدمات حیوانات خانگی در نقاط شمالی و غربی تهران بیشتر است و در نهایت این محدوده‌ها، حوزه‌های بهتری برای شکل‌گیری پت‌شاپ‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی هستند.

یکی از مناطقی که پت‌شاپ‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی متعددی در آن به چشم می‌خورد، خیابان شریعتی در محدوده قلهک است. خبرنگار صمت به چند پت‌شاپ در این محدوده رفته و به گفت‌وگو با صاحبان این مراکز پرداخته است.

واردات با ارز آزاد

امروز تجارت غذای سگ و گربه، به‌عنوان یک تجارت پررونق نه‌تنها در ایران بلکه در کل جهان شناخته می‌شود. غذای حیوانات خانگی در ایران از طریق واردات تامین می‌شود و در چند سال اخیر روند تامین ارز برای واردات این محصولات، اعتراضات زیادی را به‌همراه داشت. در نهایت این اعتراضات باعث شد ارز ترجیحی به واردات غذای حیوانات خانگی اختصاص نیابد و تجارت این محصولات با ارز آزاد انجام شود. با این تصمیم غذای حیوانات رشد قیمتی چندبرابری را در مدت زمان کوتاهی تجربه کردند. غیر از غذا، تجارت دیگر ملزومات نگهداری از حیوانات خانگی نیز پررونق است. البته اغلب این وسایل وارداتی هستند و آنها نیز مانند غذا با ارز آزاد وارد و عرضه می‌شوند.

تمایل خریداران به برندهای خارجی

غذای حیوانات خانگی از کشورهای سردمدار در تولید و صادرات این محصول مانند ترکیه و آلمان وارد ایران می‌شود. هرچند نمونه‌های داخلی این محصولات نیز وجود دارد و شرکت‌های ایرانی در چند سال اخیر سراغ بومی‌سازی غذای خشک حیوانات اهلی و خانگی رفته‌‌اند، اما همچنان سیل تقاضای خریداران به سمت محصولات خارجی و وارداتی است. دلیل این موضوع را از پرسنل یکی از فروشگاه‌های غذا و لوازم نگهداری حیوانات خانگی جویا شدیم. فروشنده در این باره گفت: «غذای حیوانات خارجی تقاضای بیشتری دارد و ما هم تلاش می‌کنیم تمامی برندها را داشته باشیم. حتی اگر برندهای ایرانی را به خریداران پیشنهاد دهیم، خود آنها قبول نمی‌کنند و اغلب تمایل دارند غذاهای با کیفیت بالا و حتی برند را برای حیوانات خود تهیه کنند. هرچند غذاهای خارجی از محصولات ایرانی گران‌تر هستند، اما در بهتر بودن کیفیت غذاهای خارجی شکی نیست و به‌ همین علت تقاضا برای خرید آنها زیاد است.» از این فروشنده نرخ حدودی غذاهای حیوانات خانگی را جویا شدیم.

او هزینه هر وعده غذای کنسروی را بسته به نوع برند و کیفیت آن رقمی بین ۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و همچنین هزینه هر وعده غذای خشک را بین ۵۰ تا ۲۲۰ هزار تومان معرفی کرد. بنا بر اظهارات این فروشنده، اغلب صاحبان حیوانات تمایل به خرید غذاها در حجم‌های زیاد دارند تا از نظر اقتصادی برای آنها ‌به‌صرفه‌تر باشد.

هزینه‌های تهیه لوازم جانبی

در فاصله کمی از پت‌شاپ قبلی، پت‌شاپ دیگری که از نظر تجهیزات و وسعت بزرگ‌تر بود، وجود داشت. از فروشنده این فروشگاه درباره سایر هزینه‌های نگهداری حیوانات خانگی پرسیدیم. به‌گفته او ملزومات نگهداری از حیوانات در خانه، غذای مخصوص، انواع ویتامین‌ها، داروها و واکسن‌ها، وسایل بازی و محیطی برای استراحت حیوان است. وسایلی همچون ظرف غذا، قلاده، قفس، شامپو، کیف حمل‌ونقل، شانه، ناخن‌گیر و لباس مخصوص نیز از دیگر هزینه‌های ضروری برای نگهداری حیوانات است که هزینه‌های اضافه‌تری را می‌طلبد.

به‌گفته این فروشنده بسته به نوع حیوان، متعلقات نگهداری و هزینه‌های آنها کمی با یکدیگر متفاوت است اما به‌طور میانگین نرخ لباس‌های مخصوص این حیوانات از ۲۰۰ هزار تومان، شانه و پرزگیر از ۱۷۰ هزار تومان، ظرف غذای استیل به اندازه متوسط از ۲۹۰ هزار تومان، شامپو از ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، مکمل‌ها و داروها از ۳۰ هزار تومان، قلاده از ۵۰ هزار تومان و قلاده خارجی از ۲۰۰ هزار تومان، غذای تشویقی از ۴۰ هزار تومان، خاک گربه از ۷۰ هزار تومان و وسیله بازی از ۱۵هزار تومان شروع می‌شود. لوازم بهداشتی، دماسنج، رطوبت‌سنج، لامپ نوری و وان حمام مخصوص حیوانات نیز دیگر ملزوماتی هستند که صاحبان حیوانات خانگی برای نگهداری حیوان خود باید آنها را تهیه کنند. علاوه بر موارد یادشده یکی از هزینه‌های مهم در نگهداری حیوانات خانگی، هزینه‌های درمانی مانند واکسیناسیون آنهاست.

 به‌گفته این فروشنده هزینه واکسیناسیون بسته به شرایط حیوانات متغیر است اما به‌طور متوسط رقمی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای این کار صرف می‌شود.

سخن پایانی

مراکز مربوط به حیوانات خانگی که اغلب در شمال و غرب تهران وجود دارند، شامل دامپزشکی، پانسیون یا هتل حیوانات، پت‌شاپ، آتلیه و آرایشگاه حیوانات خانگی می‌شوند و گردش مالی موجود در این بازار اصناف زیادی را به خود جذب کرده است؛ از پزشک و عکاس و آرایشگر گرفته تا پرستارهای خانگی از جمله مشاغل گاه نوظهوری هستند که با افزایش تب‌وتاب نگهداری حیوانات خانگی، به‌وجود آمده و درآمدهای بسیار مناسبی دارند. یکی از مشاغلی که امروزه در ایران در حال جا افتادن است، شغل مربی حیوانات خانگی است. این مربیان به حیواناتی مانند سگ و گربه یا حتی برخی از انواع پرندگان، آموزش‌های رفتاری ویژه‌ای می‌دهند. برخی از صاحبان حیوانات خانگی نیز از این مربیان استقبال کرده و بازار کاری آنها رو به رونق است، اما همچنان پررونق‌ترین بازار مربوط به نگهداری از حیوانات، بازار غذای حیوانات است. این کالاها مانند هر محصول پرتقاضای دیگری، بازار سیاه و حتی قاچاق داشته و منفعت سودجویان را تامین می‌کنند. نوسانات قیمتی و رشد چند برابری نرخ غذای حیوانات، از مهم‌ترین تاثیر دلالان و وجود کالای قاچاق در حوزه غذای حیوانات، به‌شمار می‌رود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z95qa