چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 20458
تاریخ انتشار: 1401/08/24 06:21
«صمت» بررسی کرد

برنامه جدید «گل‌گهر» ۳ هزار نفر را راهی بازار کار می‌کند

ایجاد شغل یکی از معضلاتی است که در سال‌های اخیر دولت‌ها برای حل آن اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما امروز شاهد هستیم توسعه فعالیت‌های معدنی و اجرای طرح‌هایی از سوی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی توانسته بسیاری را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم راهی بازار کار و توسعه فرهنگی و اجتماعی را محقق کند.

ایجاد شغل یکی از معضلاتی است که در سالهای اخیر دولتها برای حل آن اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار دادهاند، اما امروز شاهد هستیم توسعه فعالیتهای معدنی و اجرای طرحهایی از سوی شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی توانسته بسیاری را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم راهی بازار کار و توسعه فرهنگی و اجتماعی را محقق کند. بدون شک با کاهش آمار بیکاری در یک منطقه، مهاجرت کاهش مییابد و سطح اجتماعی زندگی مردم نیز با رشد بیشتری همراه میشود. شاهد این مساله هستیم که معارضان محلی که روزی در تقابل با فعالیتهای معدنکاری بودند، خود در میان مدافعان معدنی قرار میگیرند و بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند توسعه همهجانبه در زنجیره ارزش فولاد است؛ زنجیرهای که از معدن شروع و به صنایع پاییندستی همچون خودروسازی، لوازمخانگی و... میرسد تا محصولی با ارزشافزوده بیشتر راهی بازار شود و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی کشور را هم افزایش دهد.

بهگزارش صمت، تحقق این موارد نیازمند اجرای اقداماتی در تمامی حلقههای اصلی و مرتبط با این صنعت است که امروز بسیاری از مجموعههای معدنی و صنعتی بهسراغ آن رفتهاند. بهعنوانمثال شرکت معدنی و صنعتی گلگهر با در اختیار داشتن معادن سنگآهن، نقش کلیدی خود در تولید سنگآهن، کنسانتره و گندله در زنجیره فولاد را آغاز کرد و امروز با در اختیار داشتن ۵ کارخانه تولید کنسانتره، بزرگترین تولیدکننده این محصول در کشور محسوب میشود. همین موضوع مهر تاییدی بر نقشآفرینی مهم گلگهر در تحقق چشمانداز ۱۴۰۴ است.

تکمیل زنجیره ارزش

اما گلگهر با تکمیل زنجیره ارزش، پا فراتر گذاشته و نقش خود را در این زنجیر ارتقا داده است؛ موضوعی که با تولید فولاد منجر به افزایش درآمدهای داخلی و صادراتی گلگهر میشود و از سویی دیگر، میتواند بر نماد «کگل» نیز تاثیر مستقیم گذاشته و سوددهی آن را افزایش دهد. در این میان، گلگهر برای دستیابی به اهداف پیشبینیشده، چندین موضوع دیگر را هم در دستور کار خود قرار داد که یکی از آنها استفاده از تجهیزات ساخت داخل است که بهمیزان قابلتوجهی در صرفهجویی ارزی نقشآفرین بود. گلگهر با این موضوع که در ۳ الی ۴ سال اخیر توجه ویژهای به آن داشته، توانسته بهمیزان قابلتوجهی وابستگی خود به واردات را کاهش داده و از توان داخلی برای تامین تجهیزات استفاده کند. در این راستا، همکاری و تعامل این مجموعه با شرکتهای دانشبنیانی افزایش پیدا کرد و این موضوع باعث شد، اشتغالزایی جدیدی را بههمراه داشته باشد.

برنامهریزی برای تامین زیرساخت

گلگهر در بحث تامین زیرساختها نیز با برنامهریزی دقیق و مشخص وارد عمل شد. نمونهای از این موضوع را باید در ابرپروژه ملی انتقال آب خلیجفارس دید که گلگهر با ورود به این کنسرسیوم با مشارکت چند شرکت معدنی دیگر تلاش کرد تا نگرانی درباره تامین آب را برطرف کند. همچنین، اجرای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی از دیگر اقداماتی بود که گلگهر در راستای تامین نیاز خود و منطقه آن را در دستور کار قرار داد.

نگاهی به استراتژیهای گلگهر نشان میدهد، این شرکت علاوه بر توسعه در منطقه و افزایش نقش خود در زنجیره ارزش، در تلاش است تا در ۱۰ سال آینده در بین بزرگترین شرکتهای معدنی خاورمیانه و دنیا قرار بگیرد، بههمین دلیل در چند سال اخیر حرکت به این سمت را کلید زده و ریلگذاریهای رسیدن به این ایستگاه را آغاز کرده است.

تعریف پروژههای توسعهای

همانطور که اشاره شد، این مجموعه با تعریف پروژههای توسعهای که منجر به افزایش تولید بهصورت کمی و کیفی میشود، میتواند نقش خود در صنعت فولاد را افزایش دهد. برای حضور بیشتر در بازارهای صادراتی، گلگهر با امضای تفاهمنامه معدنکاری سبز و تولید فولاد سبز در تلاش است خود را با آخرین استانداردهای جهانی در معدنکاری و تولید فولاد همسو و بتواند در بحث کربن صفر ورود کند، البته در کنار این موضوع، گلگهر تا به امروز اقدامات و مطالعات گستردهای در زمینه محیطزیست و کاهش مخاطراتی زیستمحیطی ناشی از معدنکاری داشته که یکی از ارکان اصلی برای دستیابی به توسعه پایدار است. در کنار تمامی موارد یادشده، اقدامات مبارکه دستاورد دیگری هم بههمراه داشت.

 بدون شک توسعه فعالیتها در بخش تحقیق و توسعه، تولید، فروش، صادرات و... با اجرای طرحهایی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی در منطقه میشود و میتواند آمار بیکاری را کاهش دهد. در واقع، شاید دستاورد اصلی در حوزه اجتماعی برای گلگهر را بتوان در کاهش بیکاری شاهد بود؛ موضوعی که یکی از معضلات جدی دولتها در سالهای اخیر است که بهدنبال افزایش آن، مهاجرت از شهرها و روستاها را افزونی یافته است؛ بهنحوی که تنها در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ با تلاشها و پیگیری‌‌های این مجموعه، در کنار تلاش تیمهای کارآفرینی، ۱۳۰۰ شغل برای جوانان بیکار و زنان سرپرست خانوار در شهرهای سیرجان و بردسیر از محل تسهیلات اشتغالزایی گلگهر ایجاد شده است.

اولویت با نیروهای بومی است

صمتامسال نیز ایمان عتیقی، مدیرعامل گلگهر از دستاوردی دیگر خبر داد که تا پایان سال با اولویت نیروهای بومی، ۳هزار نفر تا پایان سال مشغول به کار میشوند. در واقع در ۴ ماه آینده و با برگزاری آزمون استخدامی جذب گلگهر خواهند شد که میتواند سهم بزرگی در کاهش بیکاری در این منطقه داشته باشد. توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی باتوجه به قرارگیری ذخایر معدنی در مناطق محروم یا کمتر توسعهیافته باعث میشود تا برای بهرهبرداری از این ذخایر، زیرساختهای اولیه مانند جاده، برق، آب و... توسعه یافته و دسترسی مردم بومی را هم آسان کند. در ادامه این مسیر، اجرای پروژههایی در راستای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها نیز در بخشهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی پروژههایی کلید میخورد که در نهایت مردم تاثیر فعالیت یک واحد معدنی و صنعتی را در زندگی خود بهخوبی لمس میکنند.

همین موضوع میتواند تقابل میان مردم بومی و فعالیتهای معدنی را کاهش داده و معارضان محلی را به مدافعان محلی تغییر دهد. با جذب نیروهای جدید و برگزاری دورههای آموزشی میتوان شاهد ارتقای سطح علمی نیروهای فنی بود که در افزایش بهرهوری نقش مهمی بر دوش دارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j57rl