دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 107646
تاریخ انتشار: 1403/01/18 04:25

معدن، بستری برای مشارکت مردمی و توسعه

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از پیام نوروزی خود «جهش تولید با مشارکت مردمی» را به‌عنوان شعار سال اعلام کردند. امسال هم مانند سال‌های اخیر یکی از مسائل اقتصادی از سوی رهبری به‌عنوان شعار سال انتخاب‌شده است.
معدن، بستری برای مشارکت مردمی و توسعه

معادن و صنایع معدنی به‌عنوان یکی از بسترهای اصلی توسعه اقتصادی کشور می‌توانند نقش پررنگی در تحقق شعار سال بازی کنند. در همین حال با جذب مشارکت مردمی، زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کنند.

حضور جدی مردم در توسعه معادن

به گزارش مس پرس، امیر خرمی‌شاد، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با نگاهی به شعار سال 1403 و بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب چنین گفت: «بیانات روشنگر و انگیزه‌بخش «رهبر معظم انقلاب اسلامی» در پیام و سخنرانی نوروزی ایشان و همچنین تاکید دوباره معظم‌له بر موضوع اقتصاد و امر تولید و نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردمی»، برای ما دست‌اندرکاران عرصه‌های اقتصاد و تولید، تذکری دوباره است که بیش‌ازپیش در این عرصه تلاش کنیم. ایشان فرمودند: «اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همت مردم، سرمای مردم، ابتکار مردم، حضور جدی آحاد مردم را در عرصه اقتصادی وارد کنیم، درواقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم، تولید هم می‌تواند به جهش برسد.» شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته نیز، با هدف رشد تولید و اجرای طرح‌های توسعه و افزایش بهره‌وری، برنامه‌های سنجیده‌ای را تدوین کرده بود که به لطف خدا و همت همه کارکنان شرکت مس، شاهد تحقق تمام برنامه‌ها و دست‌یابی به‌تمامی اهداف مدنظر بودیم و این رویه در سال نو، با اهتمامی ویژه و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، ادامه خواهد داشت. یک. تاکیدات معظم‌له بر کلیدواژه «مردم» و حضور مردمی در عرض تولید، بیانگر این نکته مهم است که اقتصاد مردمی و مردمی‌سازی اقتصاد، ضرورت اکنون کشور عزیز ماست. در ایران بزرگ ما، که سرشار از توانمندی‌های بی‌بدیل و ظرفیت‌های بی‌نظیر است، مشارکت گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی و عرض کار و تولید، بدون تردید می‌تواند راهگشای امروز و فردا باشد.

شرکت ملی صنایع مس ایران، به‌عنوان صنعت استراتژیک و راهبردی کشور، که از شمال‌غرب تا جنوب‌شرق این مرز پرگهر، با معدن‌کاران جهادگرش، از میدان‌داران عرض اقتصاد است، با اعتقاد به اهمیت حضور مردم در این عرصه و در امتداد برنامه‌های پیشین خود، تمام اهتمام خود را برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» به‌کار خواهد بست؛ برنامه‌هایی همچون توسعه صنایع پایین‌دستی مس با مشارکت بخش خصوصی، همراهی با شرکت‌های دانش‌بنیان، پشتیبانی از کسب‌وکارهای کوچک و حمایت از ایده‌های نوآورانه دانش‌آموختگان جوان. در همین راستا، معادن کوچک‌مقیاس شرکت مس نیز، با انتشار فراخوان به مردم واگذار و از توانمندی بخش خصوصی در این زمینه استفاده خواهد شد؛ همچنان که در سال گذشته، دو معدن کوچک‌مقیاس شرکت مس به مرحله عقد قرارداد رسید.

پیگیری جدی طرح‌های بزرگ توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران در همه مجتمع‌های تولیدی، از دیگر راهبردهای اصلی شرکت مس است و قطعاً، از رهگذر توسعه‌های آینده هم، شاهد جهش چشمگیر تولید خواهیم بود.

تمرکز برای بهبود

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اولویت‌های سال 1403 گفت: تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌های مطلوب فولاد مبارکه از اهمیت زیادی برخوردار و درک مفهوم نوآوری در سطوح عمودی و افقی سازمان امری ضروری است.

همه‌ساله بر اساس نام‌گذاری و انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری، یک جهت‌گیری کلی در کشور ایجاد می‌شود و گروه فولاد مبارکه نیز به‌تبع آن به‌عنوان مجموعه‌ای که در حوزه تولید پیشتاز و پیشران است، همواره دغدغه‌های خود را در قالب اهداف و استراتژی‌هایی به‌صورت سالانه دنبال می‌کند. سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردمی» نام‌گذاری شد که گروه فولاد مبارکه نیز بایستی تحقق این شعار را مانند سنوات گذشته سرلوحه خود قرار دهد. فولاد مبارکه در سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌ها، رشد تولید را محقق کرد. مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه در سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌هایی که داشت، رشد تولید را محقق کرد و این در حالی بود که با شرایط قطع برق و گاز صنایع و محدودیت‌های موجود، انتظار می‌رفت تولید با بحران مواجه شود ولی زحمات همکاران در برنامه‌ریزی برای عبور از این محدودیت‌ها قابل‌تقدیر بود. بنابراین رشد تولید آن‌گونه که در شعار سال گذشته نیز مطرح‌شده بود، به لطف الهی و تلاش همکاران محقق شد و ان‌شاءالله در شعار امسال نیز جهش تولید مدنظر خواهد بود.

اما در بخش دوم شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم مورد تاکید قرارگرفته، نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری برای فراهم ساختن زمینه‌های حضور مردم در شئون مختلف اعم از سرمایه‌گذاری و دیگر بخش‌هاست که لازم است برنامه‌ریزی برای این‌که فولاد مبارکه در چه حوزه‌هایی می‌تواند جلب مشارکت مردم را ایجاد کند، تدوین و اجرا شود.

فولاد مبارکه با توجه به این‌که شرایط مختلفی از محدودیت‌ها را طی سال‌های گذشته تجربه کرده، در سال جدید نیز می‌بایست مدیریت هوشمندانه و بهتری جهت افزایش تولید داشته باشد و همکاران ما این موضوع را در لبیک به نام‌گذاری سال از روز اول فروردین‌ماه و طی آغازین روزهای سال با برجای گذاشتن رکوردهای جدید تولید، علی‌رغم ثبت رکوردهای بالای قبلی به اثبات رساندند. دسترسی به هر هدف ارزشمندی در هر سازمانی مرهون مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت و مهم‌تر از همه برخاسته از فرهنگ سازمانی موجود در آن مجموعه است.

تمرکز بر فرهنگ سازمانی در سال جدید برای فولاد مبارکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ آنچه تا به امروز موفقیت‌های گروه فولاد مبارکه را رقم‌زده و تفاوت‌هایی با سایر سازمان‌های موجود در کشور ایجاد کرده، فرهنگ سازمانی متمایز این مجموعه با سایر شرکت‌ها و سازمان‌هاست که البته باحالت ایده‌آل همچنان فاصله دارد. این شرکت دارای خرده‌فرهنگ‌های مثبتی همچون نگاه بلندمدت و راهبردی در برنامه‌ها و تعیین اهداف، نظم و انضباط کاری و مالی، شفافیت، توجه به توسعه سرمایه انسانی و مواردی ازاین‌دست است که نیازمند تثبیت، توسعه و تقویت بیشتر است.

فولاد مبارکه در افق اهداف خود زمانی به نوآوری و تولید پایدار می‌رسد که همه کارکنان آن به مفهوم نوآوری و به جایگاه خود در تحقق آن پی برده باشند؛ خودبیگانگی از هویت کار، آفت سازمان‌های بزرگ است. رکوردهای تولید در فولاد مبارکه به‌گونه‌ای نیست که به‌صورت دستوری محقق شوند، بلکه یک رکورد تولیدی سالانه، ماهانه و حتی روزانه، وقتی کُل منسجم، با سرعت، دقت و هماهنگ کار کنند تا جهش و رکوردهای تولید محقق شوند. این فرهنگ تفکر سیستمی است که این‌گونه همه ارکان را هماهنگ می‌کند.

سخن پایانی

سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، جهش تولید با مشارکت مردمی نام‌گذاری شد. انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدف‌گذاری ملی است. امید می‌رود با همکاری فعالان معدنی زمینه جلب مشارکت مردم به این بخش مهم اقتصاد کشور فراهم شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ygyka