شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 7146
تاریخ انتشار: 1400/09/10 14:01
ویروس تاجدار این بار با نقاب «اومیکرون»

کرونا دوباره «جان می‌گیرد»

در طبقه‌بندی انواع کرونا‌ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد و سازمان بهداشت جهانی سویه B.۱.۱.۵۲۹ کروناویروس را به‌عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و آن را اومیکرون (Omicron) نامید.

ویروس‌شناسان معتقدند سویه جدید ویروس کرونا، اومیکرون دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران‌کننده هستند و به‌نظر می‌رسد باتوجه به چرخش سریع این واریانت، از قدرت سرایت‌پذیری بالایی نیز برخوردار باشد. آنچه ویروس‌شناسان را نگران کرده شاخصه گریز از سیستم ایمنی سویه اومیکرون است. این گروه تجربه بازگشایی و کاهش محدودیت عجولانه در برخی از کشورهای اروپایی را تجربه تلخی دانسته و خواستار پرهیز از بازگشایی‌های عجولانه و رفع محدودیت‌ها تا رسیدن به حداقل زنجیره انتقال هستند.

تمام جوانب بازگشایی مدارس بازبینی شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تمام جوانب بازگشایی‌ها توسط ستاد کرونا بررسی می‌شود، گفت: بازگشایی مدارس در شرایطی مورد تصمیم‌گیری نهایی قرار می‌گیرد که موارد اساسی موردملاحظه باشد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی گویا درباره لزوم توجه به سیاست‌های بازگشایی مدارس در شرایط شیوع کرونای اُمیکرون، اظهار کرد: بازگشایی مدارس در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری می‌شود که خبره‌ترین افراد کشور در آن حضور دارند و تمام جوانب بازگشایی یا عدم بازگشایی را بررسی می‌کنند. این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهم که هیچ تصمیمی اکنون بدون وجود شواهد علمی گرفته نخواهد شد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: در زمینه سویه جدید کرونا هنوز خیلی سوال وجود دارد و آنچه که باعث نگرانی است، فقط تغییراتی است که در ساختار ژنتیکی ویروس ایجاد شده است. اینکه در آینده چه می‌شود هنوز نمی‌توانیم پاسخ دهیم و اگر خوشبینانه نگاه کنیم ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده خیلی از این سوالات را می‌توان پاسخ داد اما بازگشایی مدارس در شرایطی مورد تصمیم‌گیری نهایی قرار می‌گیرد که موارد اساسی موردملاحظه باشد. وی افزود: در تمام مرزهای رسمی کشور مراقبت مرزی داریم که شرح وظیفه مشخص دارند و هر تغییری که در وضعیت کشور و دنیا رخ می‌دهد، اطلاع‌رسانی و دستورالعمل جدید صادر می‌شود. برای همین سویه جدید هم دستورالعمل‌های مراقبتی روز جمعه به‌سرعت در اختیار ماموران مرزی قرار گرفت و شخص وزیر نیز روز شنبه سرزده از فرودگاه امام خمینی (ره)‌ بازدید کردند و همه ماموران ما به وظایف خود آگاه هستند. گویا در ادامه گفت: ما کار سختی پیش رو داریم، چون پرواز مستقیم به هیچ کدام از ۷ کشور درگیر با سویه جدید کرونا نداریم؛ در نتیجه اگر کسی بخواهد به کشور ما بیاید مجبور است از کشور ثالث بیاید که این امر کارمان را سخت می‌کند. در هر حال با نیروی انتظامی مستقر در فرودگاه‌ها و سایر مبادی مرزی هماهنگی صورت گرفته تا اگر کسی غیرمستقیم هم وارد شد، ماموران ما اقدامات لازم را انجام دهند. ارائه ویزا به کسانی که از این ۷ کشور می‌خواهند به ایران بیایند به‌طور موقت لغو شده است. وی ادامه داد: برای ایرانیان مقیم این کشورها نیز از ۲ هفته قبل تاکنون دستورالعمل ویژه تهیه شده که در فرودگاه تست می‌دهند و مراقبت می‌شوند و قوانین سختگیرانه برای آنها داریم. گویا در پایان درباره تقسیم‌بندی سنی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا تاکید کرد: تقسیم‌بندی سنی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون اعمال شده و این مورد به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند و تمام گروه‌های سنی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا بیشترین تکیه ما به واکسن‌های ایرانی است و خیال‌مان از این جهت راحت است.

سرایت‌پذیری سویه امیکرون خیلی بالاست

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: سویه امیکرون سرایت‌پذیری ۴ تا ۵ برابری نسبت به سویه دلتا دارد. علیرضا صداقت اظهار کرد: متاسفانه سویه امیکرون نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. جهش صورت‌گرفته در این سویه روی پروتئین اسپایک اتفاق افتاده که احتمال کاهش اثربخشی داروهای ضدویروسی و واکسن‌ها را به‌دنبال دارد. با وجود این احتمال، تنها راه مقابله با این سویه همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است. وی افزود: اقدام به‌موقع ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر لغو پروازهای مستقیم از کشورهای افریقایی لازم بوده و بررسی دقیق و قرنطینه کامل افرادی که به این کشورها سفر داشته‌اند نیز باید در دستور کار قرار گیرد. رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سویه امیکرون سرایت‌پذیری ۴ تا ۵ برابری نسبت به سویه دلتا دارد، افزود: پیک پنجم کرونا با سویه دلتا سهمگین بود و آمار متوفیان گواه این مدعا است. امیدوارم با اتخاذ تدابیر لازم پیک جدیدی را تجربه نکنیم. صداقت به موضوع بازگشایی مدارس نیز اشاره کرد و افزود: آمارها حکایت از استقبال خوب فرهنگیان از واکسیناسیون دارد. در حال ‌حاضر ۹۱ درصد فرهنگیان دوز نخست واکسن و ۷۵ درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند. ۸۵ درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال نیز دوز نخست و ۵۷ تا ۶۰ درصد نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، اما نقطه ضعف ما مقاطع تحصیلی ابتدایی است که هنوز واکسنی برای استفاده در این گروه سنی در کشور ارائه نشده است.

سخن پایانی

نوع B.۱.۱.۵۲۹ ویروس کرونا نخستین بار در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ در افریقای جنوبی شناسایی شد. این نوع دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران‌کننده هستند. به‌نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلا به نوع اومیکرون کرونا تقریبا در تمام مناطق افریقای جنوبی در حال افزایش است. تاکنون چندین کشور وجود اومیکرون را گزارش کرده‌اند. بوتسوانا، افریقای جنوبی، آلمان، انگلیس، اسرائیل، هنگ‌کنگ، ایتالیا و بلژیک از جمله کشورهایی هستند که وجود این‌ گونه جدید را گزارش کرده‌اند، اما نکته اینجاست که بیشترین موارد مربوط به افریقای جنوبی است.کارشناسان بهداشتی با تاکید بر اینکه آمار و میزان شیوع گونه‌های جدید کرونا تماما وابسته به سیستم‌های ردیابی، نظارتی و پایش ژنتیکی کشورهاست، توصیه می‌کنند برای کاهش خطر ابتلا به جهش‌های جدی کرونا بهتر است رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهم‌تر واکسیناسیون به بالاترین حد خود نزدیک شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y7py4