شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 107443
تاریخ انتشار: 1403/01/03 07:43

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه آهن اسفنجی بیجار

یکی از سهام‌داران شرکت صنایع فولاد کردستان، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است. صنایع فولاد کردستان مجری دو پروژه پیشران ملی است. پروژه کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان بیجار و پروژه کارخانه فولاد‌سازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی در شهرستان قروه قرار دارد.
پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه آهن اسفنجی بیجار

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا احمدی» مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان درباره آخرین وضعیت پروژه‌های فولاد کردستان عنوان کرد: شرکت صنایع فولاد کردستان مجری دو پروژه پیشران و ملی کشور است. پروژه کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان بیجار که ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در سال دارد. این پروژه با حمایت سهام‌داران از جمله شرکت تجلی، از وضعیت مطلوبی برخوردار است و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه است که امیدواریم با حمایت سهام‌داران در سال ۱۴۰۴ بتوانیم پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه آهن اسفنجی بیجار

احمدی در ادامه افزود: پیمانکاران پروژه آهن اسفنجی، شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک و شرکت MME هستند که به صورت EPC در حال انجام پروژه هستند. مشاور این پروژه «آسه صنعت» به عنوان مشاور مادر است. پروژه فولادسازی در شهرستان قروه با ظرفیت یک میلیون تن است و پیمانکار آن شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) و مشاور نیز شرکت کاوشگران است. در این پروژه به‌خاطر مسائلی که به فناوری پروژه مربوط می‌شود، تامین ارز برای پیش‌پرداخت این فناوری به صاحب‌فناوری با تاخیر همراه بوده است، البته با مساعدت سهام‌داران عمده از جمله ایمیدرو و همکاری جناب آقای موثقی‌نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و مساعدت‌های دکتر سعدمحمدی، موانع آن در حال مرتفع شدن است. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با تامین منابع مالی مناسب و تامین ارزی که مجوز آن را از وزارت‌خانه دریافت کرده‌ایم، بتوانیم شرایط مطلوبی برای این پروژه فراهم کنیم.

وی همچنین با اشاره به اشتغال‌زایی این دو پروژه تصریح کرد: پروژه آهن اسفنجی به صورت مستقیم برای ۵۰۰ نفر و حدود ۱۰ برابر این میزان به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت. در فولادسازی قروه نیز حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ برابر این میزان نیز اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

محمدرضا-احمدی

مدیرعامل صنایع فولاد کردستان در ادامه بیان داشت: در کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی قروه، تولید کاملا پیوسته است و به عبارتی تین‌اسلب Thin Slab است که شامل ذوب، نورد و تولید ورق به صورت پیوسته می‌شود.

احمدی همچنین درباره زیرساخت‌های دوران ساخت هر دو پروژه عنوان کرد: زیرساخت هر دو پروژه را تامین کرده‌ایم، برای پروژه آهن اسفنجی بیجار حدود ۶ دهم مگاوات برق تامین شده است. آب دوران ساخت این پروژه نیز تامین شده است. برای فولادسازی قروه نیز ۱.۷ مگاوات برق تامین شده و آب دوران ساخت آن نیز در حال تامین است. برای دوران بهره‌برداری، آب هر دو پروژه در بیجار ۲ میلیون مترمکعب در سال و در قروه نیز ۴ میلیون مترمکعب در سال از طریق پساب قروه و بیجار تهیه می‌شود که قرارداد‌های آن منعقد شده و ما در حال مطالعات انتقال این آب‌ها هستیم. برق دوران بهره‌برداری پروژه نیز از طریق خرید دیماند از برق منطقه‌ای و از طریق شبکه سراسری گرفته می‌شود که ۳۰ مگاوات برای آهن اسفنجی و ۱۸۷ مگاوات برای فولادسازی است که قرارداد‌ها منعقد و پرداخت‌ها انجام شده است که در مرحله مطالعات انتقال است.

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه آهن اسفنجی بیجار

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین مساله‌ای که در پروژه بیجار داریم، بحث تامین گاز است که برای حل این مساله از طریق کمیته ملی سوخت اقدام کردیم که با شرکت ملی گاز، برای تامین گاز به عنوان خوراک کارخانه، عقد قرارداد کرده‌ایم. در واقع هیچ مشکلی در زمینه تامین زیرساخت‌ها برای پروژه‌ها نداریم.

مدیرعامل صنایع فولاد کردستان ادامه داد: در خصوص پروژه فولادسازی یک مزیت بسیار خوبی داریم و آن راه‌آهن سراسری تهران - همدان - سنندج است که از ۴ کیلومتری پروژه ما می‌گذرد و جهت ارتباط، اصطلاحا یک آنتن ما را به خط سراسری وصل می‌کند که مطالعات آن هم در حال انجام است.

احمدی در ادامه ضمن قدردانی از همکاری مسوولان استانی در استان کردستان با شرکت صنایع فولاد کردستان یادآور شد: از ابتدای این پروژه تمام مسوولان پروژه که بالاترین آن شخص استاندار است تا سطوح پایین‌تر که کارشناسان ادارات هستند، در تمامی سطوح و تمام ادارات ذی‌ربط کاملا پشتیبان اجرای این پروژه بودند و همواره مسائل ما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرتفع می‌کردند. در جلسه‌هایی که در استانداری برگزار می‌شد، مدیران کل استان که مرتبط با موضوع بودند، در جلسه‌ها حضور داشتند و همان‌جا تمام مسائل را برطرف می‌کردند. بر این اساس، شعار شرکت را «کردستان شایسته توسعه» قرار داده‌ایم، چراکه این شایستگی را با تمام وجود احساس کردیم. این شعار که نه، بلکه اعتقاد ماست که کردستان با این بینشی که همواره داشته، شایستگی بالایی دارد. تمام مدیران ذی‌ربط از جمله رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان جناب آقای بختیار خلیقی و رئیس دوره قبل محمد دره‌وزمی و سایر مدیران استانی و شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، گاز، محیط زیست، منابع طبیعی همگی کمک‌یار ما بودند.

محمدرضا-احمدی-2


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vjykp