پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 96567
تاریخ انتشار: 1402/08/14 07:34
اقدامات توسعه‌ای در کردستان همزمان با سفر رئیس‌جمهوری

رویای پرواز کردستانی‌ها به‌وقوع پیوست

در سفر اول رئیس‌جمهوری به استان کردستان برای کارهای زیربنایی، تخصیص آب و زیرساخت‌های کشاورزی اعتباراتی مصوب و با جذب اعتبارات اقدامات خوبی انجام شد.
رویای پرواز کردستانی‌ها به‌وقوع پیوست

از افتتاح راهداری تا فرودگاه سقز

در سفر اول رئیس‌جمهوری به استان کردستان برای کارهای زیربنایی، تخصیص آب و زیرساخت‌های کشاورزی اعتباراتی مصوب و با جذب اعتبارات اقدامات خوبی انجام شد. همزمان با سفر دوم رئیسی به این استان ۱۰ هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال پروژه صنعتی در کردستان افتتاح و عملیات اجرایی یک طرح نیز آغاز شد. همچنین در سفر اخیر رئیس‌جمهور به کردستان ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه پروژه‌های آب و خاک استان مصوب شده است.مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان، با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان ۳۵۵ پروژه در دو بخش «قابل افتتاح» و «آغاز عملیات اجرایی» پیش‌بینی شده است، گفت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این تعداد پروژه بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

۳۵۵ پروژه راهداری در کردستان افتتاح شد

فرزاد حسنی، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مصوبات دور اول سفر ریاست‌جمهوری به استان اظهارکرد: در دور اول سفر در بخش راه روستایی هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی مصوب شد. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه تاکنون ۲۴۷ کیلومتر معادل حدود ۶۵ درصد از مجموع عدد یاد شده محقق شده است گفت: این میزان آسفالت با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسید و مابقی نیز از محل اعتبارات امسال اجرا خواهد شد.

حسنی با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان ۳۵۵ پروژه در دو بخش قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پیش‌بینی شده است، افزود: این پروژه‌ها در قالب بخش‌های ساخت راه روستایی، نگهداری راه، نگهداری ابنیه فنی، ایمنی و حریم راه، رفع نقاط حادثه‌خیز و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری است.

حسنی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۳۷ پروژه با هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد و عملیات اجرایی ۲۱۸ پروژه نیز با ۲ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان آغاز خواهد شد. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان خاطرنشان کرد: همزمان با سفر دور دوم رئیس‌جمهوری به کردستان ۱۰۴ کیلومتر راه آسفالت روستایی در قالب ۵۴ پروژه آماده افتتاح است که ۹۵ روستا و ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار از پروژه‌ها بهرمند می‌شوند. وی میزان اعتبار این تعداد پروژه را ۶۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه جزو اعتبارات جهشی و نسبت به سنوات گذشته قابل توجه بوده است.

آسفالت ۳۳۶ کیلومتر راه روستایی در کردستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با تاکید بر اینکه در سنوات گذشته سالانه در مجموع شاید فقط ۶۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شد، یادآور شد: اکنون در امسال ۱۰۴ و در سال گذشته نیز ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده که عملا چندین برابر سنوات گذشته کار شده است. وی اضافه کرد: در مجموع ۳۳۶ کیلومتر راه روستایی از مصوبات سفر در دولت سیزدهم با اعتبار هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان و با بهره‌مندی ۱۳ هزار و ۵۰ خانوار احداث شد.

اعتبار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان راهداری کردستان

 حسنی به مصوبات دور دوم سفر در حوزه راهداری نیز اشاره کرد و گفت: در دور دوم سفر هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب خواهد شد که ۵۵۰ میلیارد تومان در زمینه راه روستایی، ۳۵۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز و ایمنی جاده‌ها و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بابت روکش و نگهداری رویه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه شاخص بهره‌مندی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته روستایی در استان کردستان به نسبت به سال ۱۴۰۱ بسیار تغییر کرده است، افزود: میانگین کشوری در این زمینه حدود ۸۴ درصد است که این میزان در استان طی سال گذشته ۷۰ درصد بود و با اقدامات یک سال گذشته به ۷۷ درصد می‌رسد.

وی در ادامه تاکید کرد: بهره‌مندی روستاها از راه روستایی فقط برای راهداری نیست بلکه در مهاجرت معکوس و برای اقتصاد روستاها تاثیر‌گذار است. حسنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سایر موارد همچون روکش و نگهداری راه اصلی در سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر با اعتبارات ۲۳۰ کیلومتر و امسال ۳۳۶ کیلومتر روکش شد.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان بیان کرد: در دور دوم سفر بر نقاط حادثه‌خیز استان متمرکز خواهیم شد که در این زمینه تاکنون ۱۶ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده او در حال عقد قرارداد هستیم و عملیات ۷ نقطه را آغاز شده است.

آغاز عملیات اجرایی ۱۰۱۸۲ میلیارد ریال پروژه صنعتی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری به استان، ۱۰ هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال پروژه صنعتی در کردستان افتتاح و عملیات اجرایی یک طرح نیز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری موج کردستان بختیار خلیقی در جلسه برنامه‌ریزی سفر ریاست‌جمهوری به استان اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی در دور دوم سفرهای استانی خود، قرار است به استان کردستان سفر داشته باشد که در این سفر، ۴ پروژه صنعتی و واحد تولیدی افتتاح و عملیات اجرایی یک طرح بزرگ نیز آغاز شد. وی اظهار کرد: حجم سرمایه صورت گرفته در این پروژه و طرح‌ها ۱۰ هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال است که در صورت به بهره‌برداری رسیدن، برای ۵۶۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: واحد تولیدی آجر فشاری و انواع سفال ماشینی در شهرستان قروه یکی از این پروژه‌ها است که برای احداث آن ۵۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته و برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد ‌شد. خلیقی ادامه داد: واحد تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی دیگر پروژه‌ای است که در سفر رئیس‌جمهوری به کردستان در سنندج افتتاح می‌شود و برای آن یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و ۹۰ نفر به صورت مستقیم صاحب شغل می‌شوند.

وی یادآور شد: واحد تولیدی قیر و ظروف فولادی دیگر پروژه صنعتی است که در این سفر در شهرستان مریوان به بهره‌برداری رسیده و با حجم سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریال، برای ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: عملیات اجرایی طرح تولید ظروف شیشه‌ای دهان‌گشاد و انواع بطری شیشه‌ای نیز در شهرستان سقز با میزان اشتغالزایی ۳۰۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز در این سفر آغاز شد. خلیقی گفت: همچنین عملیات بهسازی و آسفالت جاده دسترسی به معدن باریت شاه‌نشین مریوان نیز دیگر پروژه‌ای است که به اتمام رسیده و در این سفر به بهره‌برداری می‌رسد؛ برای این پروژه نیز ۱۵۲ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

افتتاح فرودگاه سقز پس از ۲۰ سال

فرودگاه سقز یکی از ابرپروژه‌ها در استان کردستان است که آخر هفته گذشته با حضور رئیس‌جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت. کار احداث پایانه و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌ها به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت. تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال ۹۹ به بیش از ۵۰ درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی که بعدها معلوم شد که هواپیما آزمایشی بوده و حتی در آن پرواز دچار مشکل شد، به بهره‌برداری رسید.

افتتاح عجولانه و دردسرساز

بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تیرماه ۱۴۰۰ بعد از افتتاح زودهنگام فرودگاه سقز در مکاتبه‌ای با وزیر وقت راه و شهرسازی عنوان کرد «خبر غیرمنتظره فرود نمایشی هواپیما نه تنها نشانه پایان‌ عملیات ساخت فرودگاه بسیار مهم سقز نیست بلکه متاسفانه نشانه‌ای بسیار نگران‌کننده از ادامه رویه افتتاحیه‌های زودهنگام است که سابقا نیزه در سدهای چراغ ویس سقز و عباس‌آباد بانه اتفاق افتاد و باعث حذف ردیف بودجه آنها شد و نواقص جدی‌شان موجب شده نه تنها مردم از نعمت وجود آنها بر خوردار نشوند بلکه عامل بروز مشکلات مضاعف و‌ به معضل تبدیل شده‌اند و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست».

در آن مکاتبه آمده بود؛ آقای وزیر، چه کسی بعد از افتتاح فرودگاه پاسخگوی تکمیل دیوار پیرامونی، جابه‌جایی دکل‌های برق فشار قوی، تکمیل ساختمان‌های تاسیسات برق و آب، ساختمان نگهبانی و اطلاعات ورودی، مطالبات پیمانکاران، محوطه‌سازی و تامین روشنایی باند، استقرار برج مراقبت سیار و چند ابنیه مورد نیاز و ضروری دیگر است؟ با کدام شرکت هواپیمایی و آژانس مسافرتی قرارداد بسته‌اید که روز بعد از افتتاح مردم عادی بتوانند از خدمات فرودگاه استفاده و بلیت رفت و برگشت تهیه کنند؟ کدام فراخوان را برای جذب و ‌به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و خدماتی و اداری انجام داده‌اید؟ بنده به‌عنوان وکیل مردم سقز و بانه این افتتاح را نمایشی دانسته و افتتاح آن به‌صلاح نیست و مسئولیت هرگونه اتفاق ناگوار جاده‌ای و هوایی و تاخیر در بهره‌بردار در آینده متوجه شخص جنابعالی بوده و لازم است در این برنامه تجدیدنظر کنید. فاز نخست فرودگاه در حالی تیرماه ۱۳۹۹ بدون اینکه کار ساخت ساختمان‌های عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر به اتمام برسد، افتتاح شد و رویایی مردم سقز در ایستگاه همان پرواز نمایشی باقی ماند. فرودگاه سقز با توجه به نقش مهمی که در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد، وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه، احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز و ضرورت این فرودگاه را دوچندان کرده است، فرودگاه سقز جزو ۳۰ پروژه اولویت‌دار دولت در استان کردستان بود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته باید قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسید. بر همین اساس در جریان سفر رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم به کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان در مورد آخرین جزییات اجرا و بهره‌برداری از فرودگاه سقز می‌گوید: فرودگاه سقز از پروژه‌های تاریخی کردستان است که مطالعات آن در دهه ۷۰ شروع شد و در دهه ۸۰ فاز اجرای آن آغاز شده بود. زارعی‌کوشا به پرواز نمایشی که در زمان افتتاح این پروژه مهم توسط دولت وقت صورت گرفت اشاره کرد و گفت: هواپیمای ۸نفره‌ای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت گذشته در مراسم افتتاح فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه ناتمام دچار نقص فنی جدی شد. وی افزود: طرح احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه ۷۰ مصوب شد و سال ۱۳۸۲ مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه برای ساخت فرودگاه سقز ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش فعلی این کلان پروژه ۲ هزار میلیارد تومان است و نقش مهمی در تسهیل و امدادرسانی در مواقع بحران و پرکردن خلأ پروازی شمال‌غرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه خواهد داشت. استاندار کردستان تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها به این پروژه تزریق شد و دوباره شروع به کار کرد. وی خاطرنشان کرد: در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز محوطه، تجهیزات سالن ترمینال، بخشی از محوطه‌سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش‌نشانی انجام و تمام تجهیزات مستقر شده است.

سخن پایانی

این پروژه مانند خیلی از پروژه‌های نیمه‌تمام در اواخر دولت گذشته و قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم طی برنامه‌ای با حضور مسئولان وقت و مهمانان کشوری به بهره‌برداری رسید. سال ۱۳۸۴ پروژه فرودگاه سقز کلنگ‌زنی شد و الان بیش از ۱۸ سال است که مردم این دیار رویای پرواز در سر می‌پرورانند، فرودگاهی که در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی افتتاح شد که به هیچ عنوان آماده بهره‌برداری نبود! مطالعات این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد. براساس گزارشات موجود از سال ۸۴ تا ۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد. بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود ۴ سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر روند اجرای آن با کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهمنامه‌ای با استانداری کردستان از سرگرفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v7b66