پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 18191
تاریخ انتشار: 1401/04/20 00:15
دو پروژه مهم صنعتی در فولاد سبا افتتاح شد

تولید محصولات جدید، اولویت فولادسازان

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بازدید از فولاد سبای فولاد مبارکه، واحدهای گاززدایی و کربن‌زدایی تحت خلأ و اسمز معکوس ثانویه، این مجموعه صنعتی را افتتاح کرد.

 با بهره‌برداری از واحدهای گاززدایی و کربن‌زدایی تحت خلأ با ظرفیت ۳۰۰هزار تن در سال، تنوع سبد محصولات مجتمع فولاد سبا توسعه می‌یابد و گریدهای جدیدی شامل فولاد الکتریکی، فولاد موردنیاز برای صنایع خودروسازی و انتقال نفت و گاز و فولاد ضدزنگ به سبد تولیدی این مجتمع اضافه شد که نقش مهمی در تامین نیاز بازار داخل خواهد داشت.

عملکرد قابل‌تقدیر فولاد مبارکه در تولید

به‌گزارش ایراسین، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر خود به استان اصفهان پس از افتتاح پروژه‌های صنعتی در مجتمع فولاد سبا، با حضور در شرکت فولاد مبارکه، از خطوط تولید نواحی فولادسازی و نورد گرم این شرکت بازدید به‌عمل آورد و اظهار کرد: فولادمبارکه با مدیریت بازار فولاد توانست کسری تولید را جبران کند و در حفظ تعادل بازار تاثیرگذار باشد که جای تقدیر دارد. وی افزود: این شرکت در حوزه فناوری نیز اقدامات موثری انجام داده و توانسته با صرفه‌جویی قابل‌توجهی، کمترین میزان مصرف آب را در میان فولادسازان جهان داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در زمینه تحقیق و توسعه، اقدامات مثبتی در فولاد مبارکه انجام گرفته که یکی از اقدامات مهمی که در این مجموعه کلید خورده و از دغدغه‌های ما محسوب می‌شود، تولید فولادهای ویژه نظیر فولادهایی است که در تولید ترانسفورماتورها کاربرد دارد و بسیار مهم است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه ما هم تولیدکننده و هم صادرکننده فولاد هستیم، گفت: زمانی که قصد تولید الکتروموتور داریم، فولاد الکتریکی را از دیگر کشورها خریداری و وارد می‌کنیم که فولادمبارکه در این زمینه کشورمان را از واردات این محصول به کشور بی‌نیاز کرد. وی تصریح کرد: امروز به پاس قدردانی از زحمات و تلاش‌های مدیران و کارکنان سختکوش فولادمبارکه، از این مجموعه دیدن کردم. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده‌اند، تولید، یک جهاد است و این جهاد در برابر دشمن است؛ باوجود اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنان، حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۱۲۰میلیارد دلار بوده و این نشان‌دهنده جهادی است که در تولید و تجارت رقم خورده که جای قدردانی از حرکت جهادگونه رزمندگان و سربازان جبهه صنعت دارد.

حرکت فولاد در مسیر توسعه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: واحدهای گاز و کربن‌زدایی تحت خلأ (V.O.D & V.D) و اسمز معکوس ثانویه فولاد سبای فولاد مبارکه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجتمع فولاد سبا به‌بهره‌برداری رسید. محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در حاشیه بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از این شرکت بااشاره به پروژه احداث واحد اسمز معکوس ثانویه در مجتمع فولاد سبا اظهار کرد: با بهره‌برداری از پروژه اسمز معکوس ثانویه تکمیلی با ظرفیت ۴۸۰مترمکعب در ساعت، درصد بازیابی آب از پساب افزایش یافته و میزان مصرف آب تازه در فرآیند تولید کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه اجرای این پروژه تاثیر قابل‌توجهی در کیفیت و میزان بازچرخانی پساب‌های صنعتی و بهداشتی خواهد داشت، افزود: با اجرای این پروژه، میزان مصرف آب تازه برای تولید تاحد زیادی در مجتمع فولاد سبا کاهش پیدا می‌کند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بااشاره به راه‌اندازی واحد گاززدایی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این واحد نقش مهمی در تولید فولادهای کیفی شامل فولاد API (برای لوله‌های انتقال نفت و گاز)، فولاد پیشرفته (برای استفاده در صنایع خودروسازی) و فولاد الکتریکی دارد؛ محصولاتی که طی سال‌های گذشته از خارج کشور تامین می‌شده، اما از این پس، کشورمان از واردات آنها بی‌نیاز خواهد شد. وی اذعان داشت: با راه‌اندازی واحد گاز و کربن‌زدایی در مجتمع فولاد سبا، گازهای محلول در فولاد مذاب شامل هیدروژن، نیتروژن و همچنین کربن کاهش می‌یابند و در نتیجه آن، گریدهایی فولادی با استحکام بالا برای تامین نیاز صنایع خودروسازی تولید خواهند شد. طیب‌نیا با بیان اینکه مدت‌زمان اجرای پروژه V.D مجتمع فولاد سبا حدود ۶ ماه بوده است، تصریح کرد: فولادهای الکتریکی یا سیلیکونی در صنایع تولید ترانسفورماتور، تولید موتورها و ژنراتورهای الکتریکی کاربرد زیادی دارد. وی در پایان ابراز کرد: با راه‌اندازی پروژه V.O.D از ۳ ماه آینده می‌توانیم به‌تدریج محصولات جدید فولادی را به بازار داخلی عرضه کنیم و تنوع محصولات ویژه و کیفی در گروه فولاد مبارکه را افزایش دهیم که این دستاورد بزرگ، نقش مهمی در سودآوری گروه فولاد مبارکه و همچنین خودکفایی کشور خواهد داشت.

سخن پایانی

در پایان باید خاطرنشان کرد عملیات اجرایی پروژه واحدهای گاز و کربن‌زدایی تحت خلأ از ۱۲بهمن‌ماه ۱۴۰۰ آغاز شد. پروژه اسمز معکوس ثانویه فولاد سبا طی مدت ۴۴ماه در مساحتی بالغ بر ۳هزار و ۲۰۰مترمربع ایجاد شده که از جمله مزایای آن می‌توان به کاهش مصرف آب و استفاده حداکثری از پساب‌های صنعتی و بهداشتی، کاهش آب برگشتی تولیدی واحد RO و تولید آب صنعتی با مشخصات موردنیاز خطوط تولید اشاره کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5j9b