شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 107264
تاریخ انتشار: 1402/12/23 07:10

گرانی خانه قطعی است

عبدالرضا قشقایی-کارشناس مسکن
گرانی خانه قطعی است

مسکن ملی با ادامه این رویه و چنین رویکرد نامشخص، موفق به جلب رضایت متقاضیان نمی‌شود و دستاورد مثبتی نیز نخواهد داشت. طبق آخرین مشاهدات و آمارها، ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم در حال واگذاری این واحدها هستند و عطای آن را به لقایش بخشیده‌اند.سرعت ساخت‌وساز این واحدها بسیار کند بود و وزارت راه و شهرسازی نیز برای پیشرفت کند این طرح، پاسخ شفاف و درستی ارائه نمی‌کند. بحث آورده‌های مردم و اعتبارات طرح، از جمله مسائلی محسوب می‌شوند که دولت درباره آن باید توضیحات و آمارهای جدید را اعلام کند.پیشرفت این نوع طرح‌ها وابسته به همکاری و تعاون مردم است و بدون کمک مردم پروژه راه به جایی نمی‌برد. طرح مذکور در همین مرحله نیز ضعف‌های بسیاری دارد و به جامعه هدف مدنظر برخورد نکرده است. طرح نهضت ملی مردم را به‌نوعی مأیوس کرده است و نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت.حتی با کاهش سود تسهیلات واحدهای نهضت ملی، اقساط این وام بیش از حقوق یک ماه یک کارگر یا کارمند است، این موضوع خواه ناخواه مردم را از ثبت‌نام در این طرح منصرف می‌کند.

در زمینه تخصیص وام‌های مسکن و اثرگذاری این تسهیلات باید بگویم که پرداخت وام بدون در نظر گرفتن شاخص‌های اقتصادی و باتوجه به تورم بالا، دردی از مردم دوا نمی‌کند. پیش از اعطای هرگونه تسهیلات، ابتدا باید برای بهبود وضعیت معیشتی مردم فکری اندیشیده شود. تا زمانی که حقوق و دستمزد مردم متناسب‌سازی نشود، تسهیلات بخش مسکن باتوجه به اقساط سنگینی که دارد، نمی‌تواند گرهی از مشکلات مردم باز کند.پس از رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، می‌توان درباره طرح‌هایی مثل واگذاری زمین و اختصاص وام‌های مختلف گفت‌وگو کرد. ضمن اینکه عملکرد بانک‌ها نیز در این رابطه موردسوال است که متاسفانه دولت و مجلس برای این مطلب هیچ‌گونه حرکت مثبتی انجام ندادند. زمانی که چالش‌های موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند و در راستای رفع آنها اقدامات لازم صورت گیرد، بانک‌ها نیز همانند کشورهای دیگر وام‌های بلندمدت ۲۰ ساله با نرخ سود معقولانه پرداخت می‌کنند.

از ابتدای امسال، نرخ مصالح ساختمانی ثبات خوبی داشت، اما طی ماه‌های گذشته شاهد رشد نرخ‌ها در این بخش بودیم. نرخ مصالح ساختمانی روند افزایشی به خود گرفته و این اتفاق روی نرخ تمام‌شده مسکن تاثیر مستقیم می‌گذارد. از سوی دیگر، افزایش نرخ دلار و نوسانات بازار ارز می‌تواند بهای مصالح ساختمانی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.قیمت مسکن در شهرهای بزرگ نظیر تهران تا ۷۰ درصد متاثر از نرخ زمین است و ۳۰ درصد مابقی به فاکتورهایی نظیر مصالح ساختمانی مربوط می‌شود. میزان افزایش نرخ مسکن تا شب عید مشخص نیست،اما وقوع این اتفاق قطعی است و در آن تردیدی وجود ندارد. البته باتوجه به شرایط فعلی بازار و وضعیت معاملات و تولید، این افزایش نرخ خانه به‌شکل رکودی خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pwz8d