چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 18164
تاریخ انتشار: 1401/04/18 03:13

مقایسه دستگاه ضبط دوربین مداربسته در سال 2022

در این مقاله قصد داریم دو دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسته را با هم مقایسه کنیم. پس اگر به تازگی قصد خرید دوربین مداربسته و تجهیزات آن را دارید با ما همراه باشید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

مقایسه دستگاه ضبط دوربین مداربسته در سال 2022

 

در این مقاله قصد داریم دو دستگاه ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسته را با هم مقایسه کنیم. پس اگر به تازگی قصد خرید دوربین مداربسته و تجهیزات آن را دارید با ما همراه باشید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

NVR و DVR که نام دو دستگاه معروف ضبط کننده تصاویر دوربین‌های مداربسته هستند، تا حدودی گویای کاربرد و تفاوت دو دستگاه هست. کلمه NVR مخفف عبارت انگلیسی Network Video Recorder است که به معنای ضبط کننده ویدئویی شبکه است و DVR نیز که مخفف Digital Video Recorder به معنای ضبط کننده ویدئویی دیجیتال است.

اولین تفاوتی که بین این دو دستگاه به صورت چشمگیری مشهود است و تا حدود زیادی توجه مشتری را به سمت خود معطوف می‌کند، قیمت دو دستگاه است. در اصل قیمت دستگاه NVR بسیار بالاتر از DVR است. البته این موضوع به علت است افزار به کار رفته در این دستگاه و کاربرد تخصصی آن می‌باشد. اگر به صورت کلی بخواهیم دلیل این تفاوت قیمت را توضیح دهیم این است که سخت‌افزارهای شبکه نسبت به آنالوگ در زمینه دوربین‌های مداربسته قیمت بالاتری دارند.

دستگاه NVR مربوط به دوربین‌های IP است و در اصل نقش ضبط کننده برای آن‌ها دارد. قابل ذکر است دستگاه‌های DVR قابلیت اتصال مستقیم به دوربینی شبکه را ندارند و در صورتی که نیاز باشد باید از مبدل‌های شبکه به آنالوگ استفاده نمایید ولی این موضوع در کیفیت دوربین‌های مداربسته بسیار تاثیرگذار است و کیفیت دوربین را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. البته به این موضوع هم باید توجه کنید که دستگاه‌های DVR درمورد کیفیت تصاویر دارای محدودیت هستند و اگر کیفیت دوربین شما بالا باشد، دستگاه DVR برای نمایش یا ضبط گزینه مناسبی نیست.

دستگاه NVR مربوط به دوربین‌های IP

اگر شما از دوربین‌های مداربسته شبکه استفاده می‌کنید بهتر است حتما به فکر تهیه NVR باشید. یکی از مزیت‌هایی که این دستگاه دارد این است که شما می‌توانید از چند NVR در طول شبکه استفاده کنید. شما می‌توانید در هر کجا که نیاز بود با استفاده از یک دستگاه NVR تصاویر را دریافت کنید.

البته اگر هم از دوربین‌های آنالوگ برای نظارت استفاده می‌کنید، می توانید از مبدل‌های آنالوگ به شبکه که برای همین موضوع تولید شده‌اند، بهره ببرید و به‌وسیله آن‌ها دوربین‌ها را به شبکه وصل کنید. فروشگاه اینترنتی آبی تِک تولید کننده بهترین و با کیفیت ترین دوربین های مداربسته در ایران (B-Tech)

 

تفاوت دستگاه DVR و NVR

 

رمزگشایی تفاوت بین dvr و nvr می‌تواند کمی گیج‌کننده به نظر برسد. بنابراین ابتدا به توضیح خود دستگاه dvr و nvr می پردازیم.

DVR مخفف Digital Video Recorder و به معنی دستگاه ضبط تصویر دیجیتال است. NVR مخفف Network Video Recorder است که به معنی دستگاه ضبط تصویر تحت شبکه است. همان‌طور که می‌بینید هر دو دستگاه برای ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شوند. اما تفاوت آنها چیست؟

از نظر فنی تفاوت dvr و nvr در نوع فرایند ضبط  تصاویر دوربین است. دستگاه DVR یک دستگاه الکترونیکی است. تصاویر دوربین مداربسته از طریق کابل متصل به قسمت ورودی دستگاه DVR به آن منتقل می‌شود. این تصاویر در دستگاه DVR کدگذاری و پردازش می‌شوند.

دستگاه NVR یک برنامه نرم افزاری است که تصاویر دوربین را از طریق اینترنت دریافت می کند. کدگذاری و پردازش تصاویر در این سیستم‌ها در خود دوربین مداربسته انجام می‌شود و پس از آن برای ذخیره‌سازی و مشاهده از راه دور به دستگاه NVR منتقل می‌شود.

دوربین‌هایی که با این دستگاه‌ها استفاده می‌شوند به دلیل تفاوت در نوع عملکرد مشخصات متفاوتی دارند و این بزرگ‌ترین تفاوت دستگاه‌های dvr و nvr است.

در سیستم DVR از دوربین‌های مداربسته آنالوگ استفاده می‌شود و تصویر از طریق کابل معمولی منتقل می‌شود. از سوی دیگر، سیستم دستگاه NVR از دوربین‌های IP استفاده می‌کند. انتقال تصویر در این سیستم‌ها از طریق کابل شبکه انجام می‌شود.

نکته: علاوه بر dvr و nvr، دستگاه دیگری به نام HVR در بازار وجود دارد که مخفف Hybrid Video Recorder است. دستگاه hvr را می‌توانیم ترکیبی از دو دستگاه nvr و dvr محسوب کنیم.

 

بررسی فواید و معایب دستگاه‌های ضبط تصویر dvr و nvr

حال که اطلاعات اولیه در مورد دستگاه‌های dvr و nvr به دست آوردیم، تفاوت‌های اصلی آنها را بیان می‌کنیم. با مطالعه این تفاوت‌ها و مزایا و معایب می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

بررسی فواید و معایب دستگاه‌های ضبط تصویر dvr و nvr

مزایای استفاده از دستگاه NVR

 

  • جابه‌جایی آسان

همان‌طور که قبلا ذکر شد، تصویر دوربین مداربسته از طریق اینترنت به دستگاه NVR منتقل می‌شود. به همین دلیل این سیستم هیچ محدودیتی در سیم‌کشی ندارد و دوربین را می‌توان در هرجایی که شبکه LAN وجود دارد نصب کرد.

 

  • اتصالات کابلی آسان

برخلاف دستگاه DVR که باید با کابل هر دوربین وصل شود، دستگاه NVR فقط به روتر بی‌سیم و اتصال PoE نیاز دارد.

  • کیفیت ضبط بالاتر

دستگاه NVR از دوربین‌های IP یا شبکه استفاده می‌کند. این دوربین‌ها کیفیت بالایی دارند و وضوح تصویر آنها بیشتر از دوربین‌های آنالوگ است.

  • اتصال از راه دور

دوربین مداربسته IP را می‌توان چندین کیلومتر دورتر از دستگاه NVR نصب کرد. این سیستم امکان تماشای ویدئو از کشورهای مختلف را از طریق اینترنت فراهم کرد.

 

معایب استفاده از NVR

  • سیگنال ناپایدار

همان‌طور که گفتیم دستگاه NVR از اینترنت استفاده می‌کند. ممکن است گاهی اوقات اتصال اینترنت قطع شود یا سیگنال آن با دستگاه‌های مجاور همپوشانی پیدا کند و ضعیف شود.

  • سازگاری کم

دوربین‌های مداربسته IP به هیچ دستگاه NVR متصل نمی‌شوند. توصیه می‌کنیم همیشه از دستگاه NVR استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

مزایای استفاده از دستگاه DVR

  • قیمت پایین‌تر

قیمت همیشه یکی از عوامل موثر در زمان انتخاب و خرید دوربین مداربسته بوده است. اگر بودجه محدودی برای نظارت تصویری دارید، DVR را انتخاب کنید

 

معایب استفاده از دستگاه DVR

  • سیم‌کشی زیاد

از هر دوربین مداربسته آنالوگ، حداقل یک سیم به پشت دستگاه DVR متصل می‌شود. در نتیجه تعداد کابل‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، سیم‌کشی باعث ایجاد محدودیت در موقعیت نصب دوربین مداربسته می‌شود.

  • کیفیت تصویر پایین‌تر

اگرچه پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش کیفیت تصویر در دستگاه DVR شده است، اما همچنان کیفیت آن نمی‌تواند با دستگاه NVR برابری کند.

  • قابلیت اتصال از راه دور ندارد

دوربین‌های مداربسته نباید در فاصله‌ای  دور از دستگاه DVR نصب شوند زیرا در این صورت ممکن است سیگنال دچار آسیب شود.

• قابلیت اتصال از راه دور ندارد

سخن پایانی

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال که DVR یا NVR بهتر است وجود ندارد. تکنولوژی در دنیای امروز روزبه‌روز بیشتر و پیشرفته‌تر می‌شود و اگر دوربین مداربسته‌ای می‌خواهید که نصب و کار با آن آسان باشد و امکانات بالایی داشته باشد، دستگاه NVR را انتخاب کنید. البته این انتخاب بستگی به محل و هدف نصب دوربین مداربسته شما دارد.

برای بررسی قیمت دستگاه ضبط دوربین مداربسته به سایت آبی تک عرضه کننده انواع دوربین مداربسته ایرانی و بی تک مراجعه کنید.

 

برچسب ها : ضبط کننده دوربین مدرابسته


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5wal