چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 20010
تاریخ انتشار: 1401/07/25 09:32
وزارت راه و شهرسازی، کلیدی‌ترین مصرف‌کننده مقاطع ساختمانی فولادی است

ضرورت رفع چالش‌های ساختاری فولادسازان

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی جزو وعده‌های اصلی رئیس دولت سیزدهم برای موفقیت در انتخابات بود.

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی جزو وعدههای اصلی رئیس دولت سیزدهم برای موفقیت در انتخابات بود. باتوجه به این شعار تامین فولاد بهعنوان یکی از مصالح اصلی ساختوساز موردتوجه قرار گرفته است. در همین راستا تعاملی جدی میان شرکت ذوبآهن اصفهان بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی فولادی با وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است. البته انتظار میرود برای تحقق این هدف چالشهای ساختاری در مسیر فعالیت این فولادساز بزرگ شناسایی و برای رفع آن برنامهریزی شود.

بیمهری مسئولان، چالش اساسی ذوبآهن

ایرج رخصتی، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان گفت: ۷۵ درصد فولاد جهان به روش کورهبلند تولید میشود. به گزارش چیلان وی افزود: ذوبآهن اصفهان بهعنوان یک برند جهانی، در دهه ۴۰ این شیوه تولید فولاد را در ایران بنیان نهاد. رخصتی گفت: ذوبآهن به همراه شرکتهای پیمانکار که سهام آنها ۱۰۰ درصد متعلق به کارخانه است، برای حدود ۱۷ هزار نفر موقعیت شغلی ایجاد کرده است. حیات مجموعه معادن زغالسنگ کشور نیز به تولید این مجتمع عظیم صنعتی وابسته است. مدیرعامل ذوبآهن گفت: این واحد، بهعنوان یک صنعت براساس مسئولیتهای اجتماعی بنیان نهاده شد و در پشتیبانی از جبهههای جنگ، ۲۹۰ شهید را تقدیم میهن اسلامی کرد. این مجموعه در حال حاضر نیز با گذشت بیش از نیم قرن، استوار و پایدار در عرصههای ملی و بینالمللی میدرخشد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ذوبآهن به لحاظ دانش و تخصص نیروی انسانی و تلاش و کوشش جهادی در داخل مجموعه، با مشکلی مواجه نیست. با این وجود این مجموعه صنعتی بیمهریهای بسیاری را تحمل میکند؛ از جمله آنکه هزینه گاز کارخانه حدود ۱۰ برابر شده، در حالی که این مجتمع عظیم صنعتی به دلیل شیوه تولید، از یارانه انرژی برخوردار نیست. رخصتی، تامین کک و زغال موردنیاز ذوبآهن باتوجه به شیوه تولید این شرکت را از دیگر چالشهای این شرکت عنوان کرد و گفت: تامین این مواد اولیه، سالانه هزینه بسیار بالایی را جدا از محدودیتهای تحریم و چالشهای ترانزیتی و... به کارخانه تحمیل میکند. با این وجود، مشکلات را تحمل میکنیم تا بتوانیم فولاد تمیز را براساس سیستم VD در کارخانه تولید کنیم و نورد انواع محصولات را داشته باشیم. مدیرعامل ذوبآهن اصفهان افزود: همزمان با تاسیس این شرکت، برنامه اکتشاف و استخراج از معادن کشور بنیان نهاده شد، اما امروز ذوبآهن برای تامین مواد اولیه در بلندمدت با محدودیت مواجه است. وی راهکار حل این مشکل را برخورداری از پهنه معدنی اختصاصی دانست تا این شرکت بتواند با تولید بیشتر در کنار تامین نیاز داخل، سهم بیشتری در ارزآوری برای کشور داشته باشد. رخصتی گفت: قیمتگذاری دستوری آسیبهای بسیاری را به جریان تولید و صادرات فولاد کشور وارد ساخت. زمانی که میزان تولید فولاد در کشور بیش از نیاز بازار است، صادرات محصولات باید در دستور کار قرار بگیرد، اما قیمتگذاری دستوری و صدور بخشنامههای خلقالساعه، فرصتهایی را که از جنگ روسیه و اوکراین برای صادرات فولاد ایران ایجاد شده بود، از بین برد و بهدنبال آن بازارهای صادراتی که بهسختی شناسایی و حفظ شده بودند، از دست رفتند. مدیرعامل ذوبآهن اصفهان اظهار کرد: ذوبآهن اصفهان در کنار تولید انواع فولادهای ساختمانی، سبد محصولات صنعتی و ارزشافزای کارخانه را متناسب با نیاز بازار، روز به روز پربارتر میکند که از جمله آنها تولید انواع تیرآهن بالپهن است. وی افزود: باتوجه به وعده رئیس دولت سیزدهم در رقابتهای انتخاباتی مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، هماکنون کلیدیترین مصرفکننده سبد مقاطع ساختمانی ذوبآهن اصفهان، وزارت راه و شهرسازی است و ذوبآهن نیز توانمندی تولید هر گونه مقاطع ساختمانی متناسب با نیاز این طرح را داراست.

نقش کلیدی فولاد در طرح نهضت ملی مسکن

محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: یکی از مهمترین رسالتهای مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تدوین استانداردها و دستورالعملهای مرتبط با عرصه ساختمان است، زیرا این مرکز در ۲۵ بخش تحقیقاتی و در ۳ حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی، حملونقل، معماری و شهرسازی ساماندهی شده است؛ بنابراین میتوان گفت این مرکز، اتاق فکر وزارت راه و شهرسازی در حوزههای ساختمان و حملونقل محسوب میشود. وی افزود: زنجیره تامین مصالح پرمصرف (فولاد و سیمان) را برای طرح نهضت ملی مسکن پیگیر هستیم تا شعار دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برای هموطنان عزیزمان محقق شود. رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی بیان کرد: تولید فولادهای ساختمانی استاندارد در ذوبآهن اصفهان نقش کلیدی در طرح نهضت ملی مسکن دارد و در کنار این موضوع ذوبآهن میتواند در بخش تدوین دستورالعملها، ضوابط و آییننامههای مرتبط با صنعت فولاد نیز به این مرکز کمک کند. این مقام مسئول گفت: مقرر شد یک کارگروه تخصصی از مجموعه ذوبآهن اصفهان و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در مدت 2 هفته آینده یک برنامه عملیاتی برای زنجیره تامین مصالح در بخش فولاد تدوین کنند تا از این طریق پیگیریهای لازم در سطح وزارتخانه برای بهرهگیری از محصولات این مجتمع عظیم صنعتی در طرح نهضت ملی مسکن انجام شود.

ضرورت همدلی و همافزایی

افشین پروینپور، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ذوبآهن اصفهان باوجود مشکلاتی که در عرصه بینالمللی حاکم است، رشد تولید خوبی داشته که این مسئله شایسته تشکر و قدردانی است. وی بیان کرد: لازمه احداث یک میلیون واحد مسکونی در کشور، همدلی و همافزایی بخشهای مختلف است تا هموطنان عزیزان بتوانند از مسکن ایمن و با نرخ مناسب برخوردار شوند. عضو شورایعالی مسکن کشور تصریح کرد: مدلی که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تامین مواد و مصالح موردنیاز ساخت این واحدها مدنظر دارد و طی تفاهمنامهای با وزارت مسکن به آن پرداخته شده، استفاده از مدیریت زنجیرههای تامین است که صنعت فولاد در این بخش، نقش اساسی دارد.

ساختوساز ناایمن پایان یابد

مهرداد تولاییان، معاون بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان گفت: کاهش هزینه مسکن باید بهنحو صحیح ازسوی مسئولان دنبال شود تا مردم بتوانند با ایمنی و آسودگی گذران زندگی کنند. وی بیان کرد: نیاز است افکار عمومی در حوزه ساختمانهای بتنی و سازههای فلزی توجیه شوند. هر یک از این بناها در جای خودش موثر است. سازمانهای نظام مهندسی و استاندارد در بخش تدوین آییننامهها، دستورالعملها و تفکیک گریدهای فولادی نقش کلیدی دارند که این موضوع در بخش کاهش هزینهها نیز موثر است. معاون بهرهبرداری ذوبآهن تصریح کرد: ذوبآهن اصفهان توانایی تولید انواع مقاطع ساختمانی را برای طرح نهضت ملی مسکن داراست، اما باید سیاستگذاران بهنحوی برنامهریزی کنند که جوشکاریهای ناایمن در ساختمانسازی برای همیشه پایان یابد. این رویکردهای ساختوساز ناایمن، هماکنون که انواع مقاطع ساختمانی به شیوه نورد گرم و منطبق با آخرین استانداردهای روز دنیا در ذوبآهن اصفهان تولید میشود، هیچ جایگاهی ندارد.

سخن پایانی

ذوبآهن اصفهان با دارا بودن انواع گواهینامهها و برخورداری از آزمایشگاههای معتبر در سطح ملی در بخش تدوین آییننامهها و استانداردها، آماده همکاری با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی است. این شرکت بر پایه شعار دیرینه «با اطمینان بسازید» همواره کیفیت محصولات را سرلوحه تولید قرار داده و هیچ گاه با هدف کمیت از ریل کیفیت خارج نمیشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5l8k