یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 102299
تاریخ انتشار: 1402/10/19 07:19

نقش ماشین آلات صنایع دارویی و شیمیایی در داروسازی

ماشین آلات و تجهیزات صنعت داروسازی در تولید، بسته‌بندی و عرضه انواع دارو در اشکال مختلف مانند قرص، کپسول، شیاف، شربت و... به کار گرفته می‌شوند.
نقش ماشین آلات صنایع دارویی و شیمیایی در داروسازی

صنایع دارویی و شیمیایی جزو صنایع مهم و حیاتی در یک کشور هستند که می‌توانند با تولید انواع مواد شیمیایی و داروهای مورد نیاز، نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت جامعه ایفا کنند. با توجه به اهمیت و کاربرد چگالی در داروسازی، از ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف در این صنعت به منظور تولید دارو و همچنین انجام تست‌های مختلف استفاده می‌شود.

این ماشین‌آلات و تجهیزات در تولید، بسته‌بندی و عرضه انواع دارو در اشکال مختلف مانند قرص، کپسول، شیاف، شریت و... به کار گرفته می‌شوند. با توجه به اینکه خط تولید دارو از اهمیت زیادی برخوردار است، تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در این صنعت در گذر زمان تغییرات زیادی داشته‌اند که به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با انواع این ماشین‌آلات و نقش آن‌ها در صنعت داروسازی آشنا شویم.

ماشین آلات داروسازی چیست؟

به کلیه تجهیزاتی که در خط تولید دارو به منظور تولید، پر کردن قرص و کپسول و شربت، سیل کردن، بسته‌بندی کردن، استریل کردن،‌ انجام تست‌های مختلف و... مورد استفاده قرار می‌گیرند، ماشین آلات داروسازی گفته می‌شود. نکات مهمی در طراحی و تولید این دستگاه‌ها وجود دارد که از جمله این نکات می‌توان به دقت بالا در اندازه‌گیری، عدم آلوده کردن محیط و داروها و بسته‌بندی آن‌ها و در نهایت مکانیزه شدن عملیات به منظور به حداقل رساندن دخالت نیروی انسانی اشاره کرد. همین امر باعث شده که امروزه درصد زیادی از دستگاه‌های داروسازی به صورت تمام خودکار بوده و از این نظر با شرایط اتاق تمیز و خط تولید دارو مطابقت داشته باشند.

انواع ماشین‌آلات داروسازی کدام است؟

با توجه به کاربرد چگالی در داروسازی، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌‌بندی می‌شوند. یکی از معیارهای دسته‌بندی ماشین‌آلات داروسازی عملیاتی است که توسط آن‌ها انجام می‌شود. با توجه به برند تولید کننده و نوع داروها، ممکن است مدل‌های این دستگاه‌ها دارایی قابلیت‌های منحصر به فردی باشند که با توجه به نیاز در آن‌ها تعبیه شده است. پیش از ورود به بحث قیمت دستگاه تست سختی قرص با انواع ماشین‌آلات داروسازی آشنا می‌شویم.

ماشین‌آلات پر کن در داروسازی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد این دستگاه‌ها، پر کردن کپسول، شربت، شیاف و ورق‌های قرص از انواع دارو است. یک از نمونه‌های کاربردی این ماشین‌آلات، دستگاه پرکن کپسول است که در مدل‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود بوده و می‌تواند مواد شیمیایی و گیاهی را به اندازه کافی در کپسول‌ها پر کند. دستگاه‌های قرص‌ساز نیز از زیر مجموعه همین ماشین‌آلات هستند که می‌توانند انواع قرص با موارد پودری، خمیری، چسبنده و عسلی را تولید کنند.

دستگاه کوتینک یکی دیگر از دستگاه‌های زیرمجموعه این گروه ااست که برای رنگ‌آمیزی یا دراژه‌ای شدن قرص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ماشین‌آلات پرکن مایع داروسازی

این نوع از ماشین‌آلات با توجه به کاربرد چگالی در داروسازی، به منظور پر کردن داروهای مایع در داخل بطری‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات کاملا استریل بوده و به صورت اتوماتیک کار می‌کنند تا از نفوذ هر گونه آلودگی به درون آن‌ها جلوگیری شود.در خصوص دستگاه‌های پر کن و دربند باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد این دستگاه‌ها در حالت اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک متفاوت بوده و به منظور افزایش دقت و جلوگیری از آلودگی، نمونه‌های اتوماتیک بهترین گزینه به حساب می‌‌آیند.

ماشین‌آلات فیلینگ و سیلینگ آمپول

پیش از بررسی قیمت دستگاه تست سختی قرص باید گفت که یکی دیگر از ماشین‌آلات داروسازی که به صورت اتوماتیک طراحی شده به منظور پر کردن و سیل کردن آمپول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات به صورتی طراحی شده که قسمت‌های در ارتباط به دهانه ظرف آمپول کاملا استریل بوده و آلودگی به درون آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

ماشین‌آلات بسته‌بندی دارویی

با توجه به اهمیت و کاربرد چگالی در داروسازی از ماشین‌آلات متعددی به منظور بسته‌بندی این داروها و مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. بلیستر کارتونیک رایج‌ترین دستگاه مورد استفاده به حساب می‌آید که قادر است به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی فرایندهای مختلفی مانند بسته‌بندی انواع کپسول، قرص، آمپول، قوطی و ظروف کرم و مواد آرایشی را به راحتی انجام دهد. از ویژگی‌های مهم این دستگاه جلوگیری از نفوذ هوا به درون بسته‌بندی است که از فاسد شدن این مواد جلوگیری می‌کند.

دستگاه تست سختی قرص

به دستگاهی گفته می‌شود که می‌تواند میزان یکپارچگی و چگونگی تغییر در قرص را در زمان بسته‌بندی، جابجایی و حمل و نقل مشخص کند. نقطه شکست و از بین رفتن سختیی قرص یکی از مواردی است که به نوع فرم و شکل دارو بستگی زیادی دارد. با توجه به قیمت دستگاه تست سختی قرص، در هنگام استفاده از این دستگاه باید میزان تحمل قرص و کپسول در مقابل عواملی مانند فشار و خمش مورد آزمایش قرار بگیرد.

در واقع مهم‌ترین مورد در این آزمایش نحوه و میزان مقاومتی است که دارو می‌تواند در برابر انواع شکست فیزیکی از خود نشان دهد. به همین دلیل گزارش‌های دستگاه تست سختی قرص یکی از مواردی است. که در مسیر تولید قرص و کپسول باید مورد توجه قرار بگیرد.

قیمت ماشین آلات داروسازی به چه صورت است؟

با توجه به کاربرد چگالی در داروسازی، قیمت ماشین‌آلاتی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند متغیر بوده و عوامل متعددی هستند که بر روی قیمت دستگاه تست سختی قرص و سایر دستگاه‌های تأثیر می‌گذارند. قابلیت‌ها، نحوه عملکرد و اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بودن دستگاه از فاکتورهایی هستند که بر قیمت مؤثر هستند.

ظرفیت دستگاه و همچنین قدرت آن در تولید و بسته‌بندی دارو در مدت زمان مشخص از دیگر عواملی است که می‌تواند بر قیمت نهایی این ماشین‌آلات اثر بگذارد. در خصوص ماشین‌آلات داروسازی باید به این نکته اشاره کرد که این دستگاه‌ها متعلق به برندهای خارجی هستند و یکی از عواملی که می‌تواند بر قیمت دستگاه تست سختی قرص و سایر دستگاه‌ها اثر بگذارد، برند سازنده و در کنار آن نوسانات ارز در بازار است.

 

ماشین‌آلات داروسازی را از کجا می‌توان خرید؟

در خصوص ماشین‌آلات داروسازی باید به این موضوع اشاره کرد که هر یک از دستگاه‌هایی که برای تولید دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند در از نظر قابلیت در مدل‌هایی مختلف متفاوت هستند. به همین دلیل و با توجه به کاربرد چگالی در داروسازی برای خرید هر یک از انواع ماشین‌آلات در این صنعت باید با کارشناسان حرفه‌ای و خبره در این زمینه مشورت کرد تا با اساس نوع و ظرفیت خط تولید دارو، دستگاه‌های متناسب را پیشنهاد داده و برای خرید اقدام کرد.

شرکت الکتروفارمد، طراح، تولید کننده و توسعه دهنده انواع دستگاه‌های تست فیزیکی قرص است. برای خرید تجهیزات آزمایشگاه داروسازی، می‌توانید از سایت الکتروفارمد بازدید کنید. تمامی دستگاه‌های تست فیزیکی دارو الکتروفارمد، 1 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش دارند. دستگاه‌های خارجی، چالش‌های زیادی برای شما دارند.

با ثبت سفارش در الکتروفارمد، هم نیازی به تامین ارز برای خرید دستگاه را ندارید و هم مطمئن هستید که می‌توانید روی خدمات پس از فروش و یافتن قطعات و تجهیزات جانبی، حساب باز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت الکتروفارمد مراجعه کنید یا با شماره همراه 09109694882 تماس بگیرید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48abvm