یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 20951
تاریخ انتشار: 1401/09/22 07:11

هوش مصنوعی در روش‌های مدرن کسب‌و‌کار

سینا تفنگ‌چی-کارشناس فضای مجازی

هنگامی که هوش مصنوعی را تصور میکنید، ممکن است به یک آگاهی مصنوعی که توسط انسانها در فیلمهای علمی-تخیلی نشان داده شده، فکر کنید.

غیر از این قلمرو فانتزی، هوش مصنوعی نرمافزار سیستم کامپیوتری است که وظایف پیچیدهای را انجام داده و به هوش انسانی در ابعادی نظیر شناخت احساسات، حل مسئله، پیشبینی و بسیاری از موارد دیگر نیازمند است.

شکی نیست که هوش مصنوعی دارای طیف گستردهای از قابلیتها است و به همین دلیل تقریبا در تمام جنبههای زندگی بشر مدرن نفوذ کرده است. امروز به نقطهای رسیدهایم که هوش مصنوعی بر بسیاری از مسائل مانند خرید، سرگرمی، آموزش یا مواردی چون رانندگی از طریق اتومبیلهای خودران، اتوماسیون خانگی از طریق اینترنت اشیا و... تاثیر میگذارد؛ همگام با این موارد، هوش مصنوعی در تجارت نیز تاثیرگذار است و بهعنوان بخشی از فرآیند تولید یا فروش نیز ورود داشته که در این مطلب بناست به آن پرداخته شود.

هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی شامل جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل و سپس استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشینی برای استخراج اطلاعات مفید از دادهها است که منجر به یافتههایی کاربردی در زمینه اطلاعات شخصیسازی و همچنین واکنشها و احساسات مشتریان میشود.

در چند سال گذشته، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مردد بودهاند، اما امروزه تقریبا هر کسبوکاری، چه یک فروشگاه کوچک و چه یک شرکت بزرگ، به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی خود فکر کرده و هماکنون شاهد این روند در شرکتهایی نظیر آمازون هستیم که در زمینه نمایش اقلام مرتبط به خریداران براساس خدمات، بازدیدها و خریدهای قبلی و تکرارپذیرتر شدن خدماتدهی به مشتریان از این فناوری استفاده میکند. بازاریابی دیجیتال با شناسایی مشتریان بالقوه از طریق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شروع میشود و به یک استراتژی تجاری اشاره دارد که رویکرد مشتریمحوری را تشکیل داده و شامل جمعآوری حداکثری دادههای مشتری و فیلتر کردن اطلاعات مهم او میشود. با استفاده از هوش مصنوعی ترکیب یافته با  CRM، مجموعه اطلاعات کاربر از منابع مختلف ورودی همچون وبسایت، تبلیغات و رسانههای اجتماعی و... افزایش یافته و کسبوکارها با استفاده از این اطلاعات میتوانند در زمان مناسب، مخاطب مناسب را برای ارائه محصولات خود داشته باشند. همچنین با دادههای جمعآوری شده، بازاریابان میتوانند بهراحتی نیازهای مشتریان بالقوه را تجزیه و تحلیل کنند، راهحل مناسب برای آنها ارائه دهند و تجربه خرید را بهبود بخشند. در کنار این موارد، وقتی فناوری هوش مصنوعی با فناوریهای دیگر مانند VR و AR ترکیب میشود، تجربه ارزشمندتری نیز خلق خواهد شد؛ بهطور مثال واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بهراحتی میتوانند در صنعت املاک و مستغلات یاریگر مناسبی برای نمایندگان فروش باشند و این مهم را بهویژه در زمان پاندمی کرونا بهخوبی توانستیم لمس کنیم.

استفاده از رباتهای چت هوش مصنوعی

با پیشرفت در پردازش زبان طبیعی و تجزیه و تحلیل معنایی، فناوری تبدیل صدا بهبود چشمگیری را در خدمات مشتری نشان داده است. چت‌‌ربات هوش مصنوعی به کسبوکارها این امکان را میدهد که پشتیبانی از چندین مشتری در یک زمان و بهصورت ۲۴ساعته صورت پذیرد. علاوه بر این، مشتریان میتوانند به زبانهای دلخواه خود تعامل داشته باشند و این گام بزرگی برای سادهسازی فرآیندها و افزایش دامنه کاربران است.

بازاریابی ایمیلی

هوش مصنوعی برندها را قادر میسازد کمپینهای بازاریابی ایمیلی شخصیسازی شده را براساس تعاملات کاربر خود داشته باشند. همانطور که قبلا گفته شد، با استفاده از هوش مصنوعی، تیم بازاریابی شما میتواند رفتار مشتریان شما را درک و ایمیلهایی را برای جلب توجه به آنها ارسال کند؛ بنابراین مشتریان شما میتوانند ایمیلهای مرتبط با موضوعاتی که به آن علاقهمند هستند را دریافت کنند و بهصورت هدفمند به آن هدایت و جذب شوند و نتیجه کمپین نیز بهینه و مطلوب خواهد شد.

تبلیغات دیجیتال

در تبلیغات دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی میتوان از دادههایی نظیر مشخصات جمعیتی (سن، جنسیت و...) و علایق شخصی برای نمایش تبلیغات مرتبط بهره گرفت؛ بر این اساس، عملکرد کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال بهبود مییابد و بازاریابان قدرت تشخیص روندها و پیشبینی را پیدا خواهند کرد که این مهم به تصمیمگیری استراتژیک درباره مخاطبان هدف و بهینهسازی بودجه اختصاص داده شده به کمپینهای تبلیغاتی پولی نیز کمک میکند.

محتوای بازاریابی

امروزه بازاریابی محتوا در حوزه دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد. بهلطف هوش مصنوعی، اکنون میتوانید دریابید که کدام محتوا برای مخاطبان شما موثرتر و مرتبطتر و براساس رفتار مخاطبان هدف شما است؛ بنابراین میتوانید از بازاریابی محتوایی برای ایجاد و اشتراکگذاری محتوای مناسب استفاده کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488xrw