یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 20327
تاریخ انتشار: 1401/08/15 05:39

فرار مغزها رشته‌های ما را پنبه می‌کند

علی‌اکبر امیری ـ مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه یادگیری و آموزش

بهطور معمول جا انداختن شیوههای نوین آموزشی در نظام آموزش و پرورش کشور امری دشوار است و بهنوعی طی کردن هفتخوان رستم است. گفتنی است، در فضای آموزش و پرورش کشور سیستم واحدی در باب اجرایی کردن مصوبات وجود ندارد. در واقع، وقتی طرحی تایید میشود، نباید بخش یا سازمان دیگری از زیرمجموعه این سازمان آن را رد کند و بهدلخواه بهاجرا در نیاورد. این ناهماهنگی در آموزش و پرورش همان پاشنه آشیلی است که منجر به ضعف در تکنولوژی آموزشی کشور شده است. چنین روالی از گذشته تاکنون در فضای آموزش و پرورش کشور وجود داشته است و به امروز اختصاص ندارد. تا زمانی که این چرخه حول مدار ناهماهنگی در اجرا قرار گرفته باشد، همچنان باید شاهد ضعف در تکنولوژی آموزشی کشور باشیم.

ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش امری دشوار است، چرا که ایجاد و جریانسازی شیوههای نوین آموزشی برمبنای فناوری در نظام آموزش و پرورش کشور برای شرکتهای دانشبنیان، روند پرفرازونشیبی دارد. باتوجه به تجربهای که از همکاری با مدیران مدارس در شهرستانها کسب شد، دشواری کار در تهران نسبت به شهرستانها چندینبرابر است. بهعبارت روشنتر، تا حدی گارد مدیران مدارس شهرستانها برای ایجاد شیوههای نوین آموزشی نسبت به مدیران مدارس در تهران بازتر است، اما بهراحتی نمیتوان در هر مدرسهای ورود پیدا کرد و به معرفی محصولات فناورانه پرداخت.

افترا به مدیران مدارس دولتی

در این میان، مدارس غیردولتی تمایل بیشتری برای بهرهگیری از توان دانشبنیانها در امر آموزش دارند، چرا که آنها توجه بیشتری به سطح دانشی دارند که دانشآموزانشان کسب میکنند. بههمین دلیل، مدارس غیردولتی انتخاب اول صاحبان شرکتهای دانشبنیان در توسعه کسبوکارشان است. دلیل اینکه ایجاد تعامل با مدیران مدارس دولتی دشوار است، به تفکر حاکم در نظام آموزش و پرورش برمیگردد. بهعبارت دقیقتر، اتهاماتی از قبیل دریافت سود و نفع شخصی به مدیران مدارس دولتی هنگام ایجاد تغییر و تحول در روشهای قدیمی و ایجاد روشهای نوین زده میشود. بههمین علت، این مدیران در بیشتر مدارس دولتی تمایلی به ارتقای روشهای آموزشی ندارند، اما چون مدیران مدارس غیردولتی موظف به ارائه کارنامه خروجی از خود هستند، بههمین سبب تا حد زیادی از آموزشهای مبتنی بر فناوری استقبال میکنند. در واقع، آنها برای اقناع والدین و مخاطبان خود باید امکاناتی را ارائه بدهند که برگزاری کلاسهای فوقبرنامه از جمله این خروجیها و مبتنی بر فناوری هم هست، اما در همین بخش هم در بیشتر موارد از روشهای همیشگی استفاده میکنند و کم پیش آمده که از تولیدات دانشبنیان استفاده شود. شاید اگر نهادی چون معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری با آموزش و پرورش همکاریها و تفاهمنامههایی را بهامضا برساند، بتوان تا حدی این سختیها را رفع کرد. با برگزاری دورههای متفاوت میتوان بهطورآزمایشی روشها را سنجید و از میان آنها بهترین روش را انتخاب کرد. ناگفته نماند که آموزش و پرورش در کنار مدارس تلاش کرده که با ایجاد پژوهشسراها به برگزاری دورهها بپردازد، اما نتوانسته دورههای خوبی را برگزار کند و چندان موفق نبوده است.

بهاعتقاد من، توسعه روشهای آموزشی در حوزههایی همچون رباتیک و هوش مصنوعی میتواند در آینده کشور تاثیرگذار باشد و ما نیازمند بومیسازی این فناوریها هستیم، چرا که باوجود آموزش این دانشآموزان و کسب مقام در مسابقات خارج از کشور در نهایت بیشتر آنها مهاجرت میکنند. بهعبارت دیگر، فرار مغزها نمیگذارد که حاصل آموزش سالهای گذشته مراکز آموزشی چون مدارس بهبار بنشیند. بههمین دلیل، توصیه میشود این آموزشها بومی شوند تا در آینده کشور به توان افراد خبره افزوده شود و نیروی کارآمد و تاثیرگذاری را وارد فضای صنعتی کشور کند. بهاعتقاد من، آموزش دانشآموزان و ایجاد توانمندی در صنایع بالادستی میتواند راهنمای خوبی برای شرکتهای دانشبنیان باشد تا بتوانند به نوآوری در آن حوزهها
بپردازند. متاسفانه هنوز شناخت کافی در این زمینه نداریم و جای کار بسیار زیاد است. آموزش در حوزه
هایی چون برنامهنویسی کار با داده هم میتواند در تربیت نسل آینده برای رفع نیازهای کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد. بههمین دلیل لازم است شرکتهای فعال، تولیدات خلاقانهای در این زمینه به فضای آموزشی کشور ارائه دهند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488m5w