پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 19927
تاریخ انتشار: 1401/07/18 06:58

دانش‌بنیان‌ها چه چیزی تولید کنند ،بهتر است؟

ابوالفضل خلخالی ـ کارشناس خودرو و عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت

 

 

دانشبنیانها برای رفع موانع در امر تولید به وجود آمدهاند و این نقش در صنعت خودرو بهشدت کارآ خواهد بود. در مقیاس کلی باید به این نکته اشاره کنیم که خودرو محصولی است که از فناوریهای متعددی ساخته میشود و از آنجایی که یکی از وظایف شرکتهای دانشبنیان در کشور ما توسعه فناوریهای نو است، انتظار میرود در زمینه توسعه فناوریهای مربوط به ساخت خودرو گامهای ویژهای بردارند. صنعت خودرو در کشور راه زیادی دارد تا به جایگاهی امروزی خودروهای پیشرفته برسد. باتوجه به اینکه خودروهای امروزی در دنیا از فناوریهای بسیار پیشرفته برخوردار هستند، خودروهای تولیدشده در کشور ما از این نظر جا ماندهاند. بهعبارت دیگر، بیشتر شرکتهای خودروسازی دنیا اصول خاص و ویژهای را در بحث ایمنی و دیگر مولفهها در خودروسازی پیاده میکنند، اما این اصول برای خودروسازی در کشور ما بیگانه است. ایمنی و ساخت بدنه از مولفههای مهمی است که لازم است دانشبنیانها در این عرصه فعالیت جدی داشته باشند. امروزه در سراسر دنیا از مواد اولیه خاص در فولاد برای ساخت استفاده میکنند که لازم است دانشبنیانها به توسعه این فناوری در ساخت بدنه خودرو برسند، همچنین در بحث روشهای تولید، روشهایی بهنام ضربه داغ وجود دارد که در دنیا برای ساخت بدنه مورداستفاده قرار میگیرد که ما هنوز این فناوریها را در کشورمان توسعه ندادهایم و بهتر است شرکتهای دانشبنیان در این زمینه فعالتر باشند. امروزه شرکتهای بزرگ خودروسازی در بخش اتصالات بدنه خودرو از فناوری بهنام جوش لیزر استفاده میکنند که این فناوری در کشور راه نیفتاده است؛ این هم از مواردی است که باید دانشبنیانها برای ایجاد و توسعه آن اقدامات مهمی را بهثمر برسانند. در بخش سیستمهای ترمز، تعلیق و فرمان هم کمبودهایی در خودروسازی کشور احساس میشود که انتظار میرود شرکتهایی در این عرصه فعالیت مستمر و جدی برای رفع این کمبودها داشته باشند.

 متاسفانه در کشور هنوز سیستم ترمز ABS و CBC که پیشرفتهتر از آن است، در خودروهای داخلی کار گذاشته نمیشود، همچنین بیشتر خودروهای پیشرفته در دنیا از سیستم تعلیق فعال استفاده میکنند که جای خالی بکارگیری این فناوری هم، در ساخت خودروهای کشور احساس میشود و لازم است دانشبنیانها در این عرصه فعالیت کنند. کارگذاری سیستم ایربگ پیشرفته برای سرنشینان جز راننده از دیگر مواردی است که لازم است دانشبنیانها در این زمینه دست به تولیدات فناورانه بزنند. متاسفانه هنوز فناوری سیستمهای پیشرفته ایربگ را در کشور نداریم و در صنعت خودروسازی، سیستمهای قدیمی مورداستفاده قرار میگیرند. بهطورکلی لازمه توسعه صنعت خودرو، توسعه و پیشرفت سایر فناوریها در صنایع دیگر است، نظیر صنایع نظامی و انرژی که بیشتر در بخش فناوریهای برتر شناخته میشوند.

 برای اینکه برخی فناوریها به مرحله اقتصادی و تجاریسازی برسند، لازم است در صنایع دیگر مورداستفاده قرار بگیرند و در یک محصول نهایی نظیر خودرو بهبهرهبرداری برسند، اما نگرش نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به ساخت خودرو برخاسته از یک نگاه مجزا است و توجهی به توسعه فناوریهایی ندارند که منجر به افزایش کیفیت خودروها میشوند. این نهاد حامی شرکتهای خلاق و دانشبنیان، لیستی باعنوان شرکتهای دانشبنیان با فناوریهای در اولویت دارد؛ بهعبارت دیگر، این لیست برای شرکتهایی است که به توسعه فناوریهای برتر در دنیا میپردازند و بدون ارزیابی وارد مرحله دانشبنیان شدن میشوند.

 در این لیست، هیچ شرکتی در زمینه فناوریهای مربوط به ساخت خودرو فعالیت نمیکند، بنابراین میتوان این نتیجه را گرفت که هنوز آن نگرش اساسی در توسعه فناوریهای منتجشده به ساخت خودرو در نهادهای دولتی شکل نگرفته است. گفتنی است، برای توسعه یک محصول، این شرکتهای دانشبنیان هستند که میتوانند نوآوری را به خطوط تولید وارد کنند. ورود دانشبنیانها به هر حوزه میتواند تحول را در آن بخش رقم بزند، در صنعت خودرو برای پیشرفت باید از توانمندی شرکتهای دانشبنیان استفاده کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4887va