جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 12072
تاریخ انتشار: 1400/12/04 11:57

ساخت تابلو برق صنعتی چه مراحلی دارد؟ نقشه و اجزا + ساتل تابلو آسیا بهترین شرکت تولید کننده

تابلو برق صنعتی از مهمترین نوع تابلو برق ها برای کنترل و محافظت از تجهیزات الکتریکی در مصارف خانگی و صنعتی است.

تابلو برق صنعتی از مهمترین نوع تابلو برق ها برای کنترل و محافظت از تجهیزات الکتریکی در مصارف خانگی و صنعتی است. تابلو برق صنعتی در نیروگاه ها، پروژه های نفتی و گاز، صنایع تولیدی و صنعتی، مترو، پالایشگاه، سدسازی و ساختمان ها کاربرد دارد. تابلو برق صنعتی با توجه به میزان ولتاژ کاری شامل تابلو برق فشار با ولتاژ 1000 ولت، فشار متوسط تا 35 کیلو ولت و تابلو فشار قوی بالای 36000 ولت طراحی و ساخته می شود. با توجه به اهمیت تابلو برق صنعتی در کنترل و حفاظت از تجهیزات و مدارهای الکتریکی باید طراحی و ساخت آن توسط افراد متخصص و باتجربه و دارای دانش فنی بالا انجام شود. بنابراین طراحی و ساخت انواع تابلو برق صنعتی را به شرکت ساتل تابلو آسیا تولید کننده انواع تابلو برق ارائه کننده خدمات و محصولات با کیفیت بالا بسپارید.

مراحل ساخت تابلو برق صنعتی

1- طراحی و آماده سازی نقشه ایزومتریک و جانمایی : طراحی و آماده سازی نقشه های تابلو برق اولین مرحله ساخت تابلو برق صنعتی است که ابتدا  با کارفرما مذاکرات اولیه انجام و کارشناس سازنده تابلو محل پروژه را بازدید می کند. اطلاعات لازم را جمع آوری و به واحد طراحی و مهندسی ارائه و با توافق کارفرما نقشه کشی تابلو برق انجام می شود.

2- جوشکاری، برش کاری، خم و سوراخ کاری بدنه : بعد از طراحی و مهندسی نقشه تابلو برق در این مرحله ساخت بدنه تابلو برق با برشکاری فولاد صورت می گیرد. فولاد استفاده شده برای بدنه تابلو برق دارای ضخامت 1.5 الی 2.5 میلیمتر است.  فولاد با ضخامت های مختلف با توجه به نوع کاربرد و مکان مورد استفاده تابلو برق متفاوت است. برش کاری فولاد باید با دقت و حساسیت زیاد انجام تا کیفیت بدنه تابلو تضمین شود.

3- رنگ کاری بدنه : بعد از ساخت بدنه تابلو برق با فولاد در این مرحله باید رنگ کاری و پولیش در چند مرحله انجام شود. برای رنگ کاری و پولیش از رنگ های پوششی الکترواستاتیک در بدنه تابلو استفاده می شود. رنگ کاری بدنه تابلو برق شامل 4 مرحله است:

  • چربی زدایی:  چربی بدنه تابلو برق به وسیله محلول های شیمیایی و سیستم اولتراسونیک پاک می شود.
  • زنگ زدایی: زنگ زدایی روی ورق بدنه تابلو برق را به وسیله فرز کاری و سمباده پاک کرده و در صورتیکه زنگ زدگی زیاد باشد، از اسید سولفوریک با میزان کنترل شده برای زنگ زدایی ورق فولاد در ساخت تابلو برق صنعتی استفاده می شود.
  • فسفاته کاری: در مرحله رنگ کاری بدنه تابلو برق از فسفاته کاری برای کاهش زنگ زدگی سطح فولاد استفاده می شود.
  • عایق کاری: آخرین مرحله رنگ کاری بدنه تابلو برق عایق کاری است.

4- مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق : بعد از مرحله رنگ کاری بدنه تابلو برق قطعات بدنه ساخته شده و اسکلت تابلو برق به یکدیگر اتصال و جاسازی می شوند. این مرحله جاسازی و اتصال قطعات اسکلت بدنه تابلو برق، مونتاژ تابلو برق صنعتی است و محفظه تابلو برق برای قرارگیری تجهیزات و مدارهای الکتریکی در آن آماده نصب است.

5- مونتاژ قطعات و تجهیزات الکتریکی و سیم کشی : مرحله بعد از آماده سازی محفظه تابلو برق مونتاژ تجهیزات و سیم کشی و مدارات الکتریکی توسط تکنسین های متخصص در قسمت های از قبل تعیین شده بر طبق نقشه طراحی تجهیزات الکتریکی در داخل محفظه تابلو برق است. قطعات الکتریکی به کار رفته در ساخت تابلو برق صنعتی شامل کنتاکتورها، رله ها، کلید قطع و وصل جریان برق، چراغ های هشداردهنده و تابلوی نمایشگر است و همچنین سیم کشی نیز در ساخت تابلو برق صنعتی توسط کارشناسان متخصص رشته برق صورت می گیرد.

6- تست و کنترل کیفیت : بعد از ساخت تابلو برق صنعتی دستگاه توسط مهندسین متخصص کنترل کیفیت بر طبق اصول استاندارد تابلو برق و پروتکل های تعریف شده از طرف کارفرما تست و کنترل کیفیت انجام می شود. تست های تابلو برق شامل بررسی ظاهر تابلو برق و آزمایش های داخل کارخانه ساخت مانند صحت و درستی مراحل طراحی، تولید و مونتاژ در ساخت تابلو برق صنعتی است.

اجزای تابلو برق صنعتی

تجهیزات و اجزای تابلو برق صنعتی با توجه به نیاز و کاربرد تابلو برق متفاوت است. تجهیزات و اجزای اصلی تابلو برق صنعتی به شرح ذیل است:

  1. فیوز: فیوز در برابر اتصال کوتاه و بار اضافه الکتریکی از مدار محافظت می کند و زمانی که جریان مدار بیشتر از حد مجاز باشد، فیوز می سوزد و ارتباط الکتریکی قطع تا به تجهیزات و مدارهای الکتریکی آسیب وارد نشود.
  2. کلید مینیاتوری: کلید مینیاتوری مانند فیوز از تجهیزات و مدار محافظت می کند، اما بعد از قطع جریان برق اضافی نمی سوزد و دوباره می توان در سیستم از آن استفاده کرد.
  3. بی‌متال: بی متال ها جریان برق را در مواردی که دما بیشتر از حد مجاز افزایش یابد، قطع می کند. کاربرد اصلی بی متال ها برای محافظت از موتور سه فاز در مقابل دمای بیش از حد مجاز است.
  4. کلید حرارتی: کلید حرارتی از موتور الکتریکی در زمان افزایش اضافه بار الکترونیکی و حرارتی و عدم تعادل فاز محافظت می کند.
  5. کلید نشتی جریان: کلید نشتی جریان از افراد در برق گرفتگی و شوک الکتریکی محافظت می کند.
  6. کنتاکتور: کنتاکتور برای کلید زنی مدار کاربرد دارد و عملکرد آن شبیه به رله است.
  7. سوئیچ الکتریکی
  8. چراغ سیگنال
  9. چراغ هشدار
  10. تایمر
  11. ترمینال
  12. داکت کابل

تابلو چنج آور

تابلو چنج آورتابلو چنج اور یکی از انواع تابلو برق های صنعتی برای ایجاد جابجایی بین دو ورودی به صورت خودکار ساخته شده است. تابلو چنج آور برای موازی کردن برق شهر با یک نوع ورودی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای مهم تابلو برق چنج آور این است که برق هیچ زمان قطع نمی شود. نام دیگر تابلو چنج اور ATS و AMF است. تابلو برق ATS  و تابلو AMF  با یکدیگر متفاوت هستند. در تابلو AMF سیستم کنترل دیزل ژنراتور و در تابلو ATS سیستم کنترل بریکر و کنتاکتور تابلو برق وجود دارد.

موارد استفاده از تابلو برق چنج آور

وقتی که برق شهر قطع شود، دیزل ژنراتور باید به وسیله سیستمی روشن و بعد از اینکه ولتاژ را تثبیت نمود فرکانس کلید ژنراتور را  وارد مدار کند. بنابراین می توان از سیستم های کلید کنتاکتور، کلید دوطرفه یا چنج آور و کلید خودکار استفاده کرد. برای تابلو چنج اور سه حالت به شرح ذیل وجود دارد:

  1. وقتی برق شبکه سراسری شهر وصل و خروجی ژنراتور قطع و بعد از مدت زمان مشخص کلید برق شهر به وسیله کاربر وصل شود.
  2. زمانیکه برق شهر قطع و بعد از مدت زمان مشخص کلید برق ژنراتور در تابلو چنج آور به وسیله کاربر وصل و برق خروجی وارد مدار می شود.
  3. حالت سوم زمانی است که برق سراسری وصل و برق ژنراتور اضطراری سریعا قطع و بعد از مدت زمان مشخص برق شهر وارد مدار می شود.

خرید تابلو برق از شرکت ساتل تابلو آسیاخرید تابلو برق

 

یکی از مهمترین موارد در خرید تابلو برق قیمت آن است. قیمت تابلو برق بر اساس فاکتور هایی مانند نوع و تعداد تجهیزات به کار رفته در تابلو برق، جنس بدنه و نوع کاربرد تابلو برق متفاوت است. همچنین ما به پیشنهاد میدهیم برای سفارش و خرید تابلو برق با بهترین قیمت به سایت شرکت ساتل تابلو آسیا به ادرس اینترنتی https://sateltablo.com/ مراجعه فرمایید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45mnq3