پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 92224
تاریخ انتشار: 1402/05/28 06:12
کاربرد روش‌های فناورانه در صنعت کشاورزی بررسی شد

آغاز فصل نوین کشاورزی در بوشهر

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های خوبی در عرصه کشاورزی است و به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم خرمای کشور حدود ۱۵ درصد از کل خرمای کشور را تولید می‌کند.
آغاز فصل نوین کشاورزی در بوشهر

تولید ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم کشاورزی در این استان است که باعث می‌شود تا بخشی از نیازهای کشور در فصل سرد سال تامین شود. این استان باوجود مشکلاتی که در تامین آب کشاورزی دارد، در تولید گندم خودکفا است و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی مانند صیفی‌جات، سبزیجات، محصولات جالیزی و... را تولید و بخشی را به بازارهای داخل کشور روانه می‌کند و بخشی از این محصولات نیز صادر می‌شود. به گفته کارشناسان، روش‌های نوین آبیاری نقش مهمی در افزایش راندمان تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب دارد و این امر می‌تواند به توسعه کشاورزی در استان‌هایی نظیر بوشهر بینجامد. همچنین، کشت گلخانه‌ای انتخاب دیگر کشاورزان برای ورود به فصل نوین کشاورزی در این استان است که در ادامه به ذکر چند نمونه موفق پرداخته‌ایم.مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر چندی پیش با اعلام این خبر که ۳۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری مجهز شده‌اند، نوید آینده روشن صنعت کشاورزی در این استان را داد.

مسعود خوارزمی‌نیا گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر به صورت چاه مزرعه‌ای (استفاده از آب‌های زیرزمینی) به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

وی بیان کرد: برای اجرای این برنامه ۳۴ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی و مصوب شده اما تاکنون هیچ تخصیصی در این بخش انجام نشده است.

وی یادآورشد: در شیوه‌های نوین آبیاری از جمله شیوه آبیاری تحت روش فشار از تلفات آب در مسیر انتقال و در داخل مزرعه جلوگیری شده و آب به اندازه‌ای که لازم است به مزرعه و محصول می‌رسد.بنابراین یکی از مزایای آبیاری تحت فشار افزایش راندمان از حدود ۳۸ درصد در آبیاری سنتی به حدود ۷۰ درصد در آبیاری بارانی و حدود ۹۰ درصد در آبیاری موضعی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزایش کیفی و کمی محصول، نیاز نداشتن به نیروی کارگری زیاد، امکان آبیاری در زمین‌های شیب‌دار و دارای پستی و بلندی، کاهش و حتی رویش نیافتن علف‌های هرز را از جمله مزایای روش‌های آبیاری نوین عنوان کرد.

کشت گوجه با سامانه‌های نوین آبیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه سال گذشته ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل از سطح ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان برداشت شد. اعلام کرد: همه مزارع گوجه‌فرنگی استان بوشهر به صورت کشت نشایی است و ۱۰۰ درصد مزارع مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار هستند. به گزارش فارس، کبری توکلی در ادامه افزود: عملیات انتقال نشای گوجه‌فرنگی از گلخانه‌ها به مزارع در مناطق تنگ ارم و بوشکان دشتستان شروع شده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ حدود ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل برود. این مقام مسئول ادامه داد: از این میزان سطح زیر کشت ‌هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت پاییزه، ۸ هزار و صد هکتار به کشت زمستانه و ۲۰۰ هکتار به کشت بهاره اختصاص می‌یابد. با این میزان سطح زیرکشت پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۴۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در این استان تولید شود.

توکلی بیان کرد: از مجموع محصول گوجه‌فرنگی تولید شده در استان بوشهر ۲۰۰ هزار تن صادر، ۱۴۰ هزار تن خوراک صنایع تبدیلی و فرآوری و بقیه به صورت تازه خوری با هدف تعدیل و تنظیم بازار‌های داخلی روانه بازار می‌شود.

میوه‌های استوایی در گلخانه به ثمر نشستند

کارشناسان کشاورزان معتقدند، کشت میوه‌های استوایی از جمله موز و پاپایا در گلخانه‌های استان بوشهر سبک نوینی از کشاورزی است که آینده‌ای روشن‌تر را در عرصه کشاورزی این استان نوید می‌دهد. طی سال‌های اخیر کشت گلخانه‌ای در این استان رواج یافته و طرح‌های گلخانه‌ای یکی پس از دیگری در حال احداث هستند که می‌توانند در استفاده بهتر از منابع آبی و تولید محصولات سالم‌تر و باکیفیت‌تر نقش مهمی را داشته باشند. کاشت میوه‌های استوایی از جمله موز و همچنین تولید خربزه درختی یا پاپایا در گلخانه‌های استان بوشهر فصل نوینی از کشاورزی را در این استان آغاز کرده است که نویدبخش آینده‌ای روشن و درخشان برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور است.

یکی از کشاورزان شهرستان دشتستان به صورت آزمایشی یک هکتار از گلخانه خود را به کشت موز اختصاص داده است که حالا برای نخستین بار به ثمر نشسته است. حیدری با اشاره به اینکه کشت درخت موز در این گلخانه در مهرماه سال قبل انجام شده است ادامه داد: این بوته‌ها طی مدت ۸ماه به گل نشستند و محصول آن تا یک ماه آینده آماده برداشت خواهد بود. وی با اشاره به اینکه محصول موز این گلخانه اکنون در مرحله سایزگیری است خاطرنشان کرد: هر بوته موز حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم ثمر می‌دهد که تلاش داریم تعداد بوته‌ها را به ۲هزار و ۵۰۰ عدد برسانیم.

حمایت از کشت‌های نوین

در همین حال، مدیرکل جذب و سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر با استقبال از نوآوری در عرصه کشاورزی گفت: تنوع در الگوی کشت از اهمیت زیادی برخوردار است و این مهم در استان بوشهر به‌صورت ویژه دنبال و حمایت می‌شود.

ضرغام حیدریه بیان کرد: انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه به‌ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اهتمام ویژه‌ای برای حمایت از کشت‌های جدید داشته باشند و ما نیز حمایت لازم را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: همه ظرفیت‌ها را به کار خواهیم گرفت تا این مسیر ادامه یابد و شاهد کشت‌های جدید و تنوع بیشتری در تولید محصولات کشاورزی در سطح استان بوشهر باشیم.

رئیس اداره ترویج کشاورزی اداره جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تولید موز اظهار کرد: پرورش موز برای نخستین بار در گلخانه‌های استان بوشهر صورت گرفته است.

کیانی اضافه کرد: برآوردهای اقتصادی و تغییر الگوهای کشت از ویژگی‌های مهم این کشت است چرا که در گذشته گلخانه‌های این استان در عرصه صیفی و سبزیجات فعالیت داشته‌اند و موز یک محصول جایگزین خوب در این زمینه محسوب می‌شود.

رئیس اداره ترویج کشاورزی اداره جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان تاکید کرد: ارزیابی‌های اقتصادی صورت گرفته در مورد کشت موز در گلخانه بیانگر یک کشت خوب و مقرون به‌صرفه است که بازدهی اقتصادی قابل قبولی را دارد.

سخن پایانی

کشاورزی در حال تکامل و فناوری‌های جدید کشاورزی در حال تبدیل شدن به بخشی ضروری از هر مزرعه تجاری است. شرکت‌های کشاورزی دقیق جدید در حال توسعه فناوری‌هایی هستند که به کشاورزان اجازه می‌دهد تا با کنترل هر متغیر کشاورزی مانند سطوح رطوبت، تنش آفات، شرایط خاک و میکرو اقلیم، تولید و کیفیت محصولات را به حداکثر برسانند.

کشاورزی دقیق با ارائه تکنیک‌های هوشمند و حرفه‌ای برای کاشت و رشد محصولات کشاورزی، کشاورزان را قادر می‌سازد تا کارایی را افزایش داده و هزینه‌ها را مدیریت کنند. بی‌شک آبیاری نوین و تولید محصولات در بخش کشاورزی با استفاده از روش‌های علمی و دانش‌بنیان می‌تواند تحول چشمگیری در این حوزه ایجاد کند. انتظار می‌رود با حمایت مسئولان از کشت‌های فناورانه نظیر گلخانه‌‌های مدرن و کشاورزی عمودی به‌ویژه طرح‌های نوین کشت شاهد اجرای طرح‌های جدید و متنوع و متعدد در اغلب استان‌ها و به ثمر نشستن این محصولات باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45j9r9