شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 100724
تاریخ انتشار: 1402/10/13 08:30

افزایش سهم صنعت در اشتغال کشور

طبق اعلام مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۷.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۰.۶ درصد کاهش یافته است.
افزایش سهم صنعت در اشتغال کشور
عکاس: آیدا فریدی

طبق اعلام مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۷.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۰.۶ درصد کاهش یافته است. در همین حال، معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه سهم بخش صنعت از اشتغال کشور برای نخستین بار به ۴۱ درصد رسیده، گفت: افزایش سهم صنعت از اشتغال نشان می‌دهد که صنعت در مقایسه با سایر بخش‌ها آورده بیشتری از اشتغال کشور را تامین می‌کند.معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه سهم بخش صنعت از اشتغال کشور برای نخستین بار به ۴۱ درصد رسیده، گفت: افزایش سهم صنعت از اشتغال نشان می‌دهد که صنعت در مقایسه با سایر بخش‌ها آورده بیشتری از اشتغال کشور را تامین می‌کند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت صمت، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع در شرایط کنونی مشکل ارزی است؛ این در حالی است که با رویکرد جدید صادرات محور بودن صنایع که با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی نهایی شده در تلاش هستیم که این مشکل را برطرف کنیم. وی ادامه داد: تاکنون مشکل ارزی برخی واحدها که نیازهای کمتری داشته‌اند، حل‌شده و در بازدیدی که امروز از واحدهای صنعتی بزرگ و تاثیرگذار در تولید داشتیم، مقرر شد که پیگیری‌های لازم برای حل معضلات این واحدها نیز اتخاذ شود؛ در واقع این قول را داده‌ایم که مشکل این واحدها ظرف یک ماه آینده برطرف شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت تسهیلات بانکی را از دیگر دغدغه‌های این واحدها دانست و افزود: به‌منظور حل این دغدغه تفاهم خوبی مابین وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی منعقد شده و امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم این تسهیلات بانکی را به صنایع موردنظر اختصاص دهیم.

وی اضافه کرد: برای تحقق این امر مهم، هر استانی سهم خاص خود را دارد اما در کل کشور صحبت از ۲هزار همت است که حجم عمده‌ای از آن مربوط به تسهیلاتی است که در سال‌های گذشته بوده و تمدید خواهد شد؛ مقداری از این تسهیلات هم در قالب اوراق اضافه می‌شود.

برادران با اعتقاد به اینکه بیشترین اشتغال در فصل پاییز و در شرایطی که صنایع با مشکل برق و گاز روبه‌رو نیستند محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: وضعیت صنایع کشور با پشت سر گذاشتن پاییز بهتر شده و طبق آخرین گزارش‌ها اشتغال‌زایی قابل‌توجهی در صنعت رقم خورده است.

وی با بیان به اینکه سهم بخش صنعت از اشتغال کشور برای نخستین‌بار به ۴۱ درصد رسیده است، گفت: افزایش سهم صنعت از اشتغال نشان می‌دهد که صنعت در مقایسه با سایر بخش‌ها آورده بیشتری از اشتغال کشور را تامین کند.

برادران با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۳۷۰ هزار شغل جدید و خالص در جامعه صنعتی کشور ایجاد شد و جامعه صنعتی به 8میلیون و ۴۰۰ هزار جمعیت رسید که این عدد برای نخستین بار است در کشور محقق شده است، گفت: امیدواریم این روند در حوزه اشتغال، تولید و صادرات تداوم داشته باشد و ثمرات خود را نیز در اقتصاد کشور و خانوار نشان دهد.

سهم صنعت در اشتغال سال ۱۴۰۱

سهم شاغلان بخش کشاورزی و صنعت در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ به ترتیب ۱.۵ درصد و ۰.۲ درصد کاهش و سهم خدمات ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایبنا، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۹.۰ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۴۰۰)، ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

 در سال ۱۴۰۱، به میزان ۴۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) تغییری نداشته است. جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۴۰، برابر با ۲۳ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از ۲۶۸ هزار نفر افزایش یافته است.

برسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۱.۶ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳.۶ و کشاورزی با ۱۴.۸ درصد قرار دارند.

سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل به ترتیب ۱.۵ درصد و ۰.۲ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

اشتغال بخش کشاورزی حدود ۸۳۰ هزار و ۱۵۵ نفر و اشتغال در بخش صنعت حدود یک‌میلیون و ۴۱ هزار و ۸۰۹ نفر و اشتغال بخش خدمات حدود ۶ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر هستند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۶ ساله حاکی از آن است که ۲۲.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۱۶.۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ۱۴۰۰، به میزان ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۲

طبق اعلام مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۷.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۵ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۰۶ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵۲.۱ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۲ درصد و کشاورزی با ۱۳.۶ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۰.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که ۱۴، ۴ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در پاییز ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ۱۴۰۱، به میزان ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ۱۴۰۲، بررسی سهم جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۸.۱ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۷.۷ درصد از شاغلان ۱۵ساله و بیشتر، ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457jmm