جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 10223
تاریخ انتشار: 1400/10/18 14:17

7 دانشگاه برتر ترکیه برای ادامه تحصیل

سالانه متقضیان بین المللی زیادی برای تحصیل در کشور ترکیه رو به افزایش است که تا کنون حدود 48 هزار دانشجوی بین المللی در این کشور اروپایی-آسیایی ترکیه در حال تحصیل هستند.

 ترکیه به دلیل بالا بودن کیفیت سیستم آموزش، اعتبار بالای مدرک، نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی، هزینه تحصیل مقرون به صرفه و ... داوطلبان زیادی به خود جذب کرده است. از این رو در این مقاله ما‌ می خواهیم هفت دانشگاه برتر ترکیه را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

7 دانشگاه برتر ترکیه 

1. دانشگاه باشکنت 

اولین دانشگاهی که می خواهیم به شما معرفی کنیم دانشگاه باشکنت است که در سال 1996 توسط مهمت هابرال تاسیس شده است. این دانشگاه در پایتخت ترکیه یعنی شهر آنکارا قرار دارد. در دانشگاه باشکنت بیشتر درس های پزشکی و داندانپزشکی تدریس می شود. نکته قابل توجه این است که از دانشگاه باشکنت چند تن از بهترین جراحان و پزشکان کشور ترکیه فارغ التحصیل شده اند. 

دانشگاه باشکنت

رتبه‌های دانشگاه باشکنت

 دانشگاه : 1002+QS- رتبه 
World university rankings-رتبه 1001+ :
- رتبه در میان دانشگاه های آسیا : 4001

شرایط ورود به دانشگاه باشکنت 

شرایط ورود به این دانشگاه به شرح زیر است: 

1- درخواست خود را ارسال و تایید کنید. 

- چک کردن صلاحیت خود برا پذیرش 
- مشخص کردن گزینه های مورد خود روی صفحه برنامه دانشگاه 
-فرستادن درخواست آنلاین اپلای 
2- فرستادن مدارک مورد نیاز برای اعزام دانشجو به ترکیه در تهران و یا شهر های دیگر و دریافت پذیرش دانشگاه باشکنت : 
- نتایج آزمون های مختلف : تمام گواهی‌ها باید با هولوگرام و مهر برجسته مخصوص موسسه معتبر آزمون باشد و گواهی زبات اصلی آن ارائه شود.
- مدرک دیپلم و ترجمه آن که به تایید سفارت ترکیه در کشور مبدا رسیده باشد.
- ریز نمرات که باید به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شده باشد. 
- یک کپی پاسپورت معتبر 
- رسید پرداخت هزینه ثبت نام 
- بعد از ثبت نام در خواست خود، یک کد تاییدی برای شما ارسال می‌شود باید آن را جایی ثبت کنید. 
- اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی را دارید معدل دبیرستانتان باید بین 16 تا 20 باشد. 
- هزینه ثبت نام برای یک و بیشتر از یک برنامه همان 200 لیر است.
- تمام مدارک آپلود شده شما در سامانه ثبت نام دانشگاه باید با مدارک اصلی مطابق باشد در غیر این صورت موجب لغو ثبت نام شما می شود.

شهریه دانشگاه باشکنت 

- دندانپزشکی ( ترکی ) : 65000 لیر 
- فیزیوتراپی، 60000 لیر 
- مهندسی کامپیوتر، 65000 لیر 
- حقوق، 60000

2- دانشگاه عدنان مندرس ترکیه 

دانشگاه عدنان مندرس جزء 23 دانشگاه دولتی ترکیه می‌باشد که در سال 1992 در شهر آیدین ترکیه در منطقه اژه ساخته شد. نام این دانشگاه از حقوقدان معروف و دولتمرد ترکیه به نام عدنان مندرس گذاشته شده است که این دولتمرد در شهر آیدین متولد شده و نخست وزیر ترکیه بوده است. 

رشته و دانشکده های عدنان مندرس 

- دانشکده گردشگری 
- دانشکده پزشکی
- دانشکده پزشکی 
- دانشکده دامپزشکی 
- دانشکده مهندسی 
- دانشکده علوم و هنر

شهریه و ظرفیت رشته های دانشگاه عدنان مندرس 

- رشته پزشکی ( زبان ترکی ) 30 نفر – 2955 لیر 
- دندان پزشکی ( زبان ترکی) 15 نفر-2470 لیر 
- مهندسی کامپیوتر ( زبان انگلیسی ) 23 نفر- 2903 لیر 
- مهندسی عمران ( زبان انگلیسی) 23 نفر – 2903 لیر 
- مهندسی مکانیک ( زبان انگلیسی ) 23 نفر- 2903 لیر 

3 – دانشگاه بولنت اجوینت 

دانشگاه بولنت اجوینت در شهر زونگولداغ ترکیه قرار دارد. این دانشگاه در سال 1992 فعالیت خودش را به صورت رسمی آغاز کرد و بیشتر روی آموزش مهندسی و معدن تمرکز دارد. هدف کلی این دانشگاه تربیت افرادی خلاق، سازنده، رقابت طلب، اجتماعی و وطن پرست است. دانشگاه بولنت اجوینت دارای 12 دانشکده، 5 مدرسه، 7 دانشکده حرفه ای و یک کنسرواتور دولتی می‌باشد. در این دانشگاه بالغ بر 29 هزار نفر دانشجو مشغول به تدریس تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

دانشکده های دانشگاه بولنت اجوینت 

- دانشکده دندان پزشکی 
- دانشکده دارو سازی 
- دانشگاه تربیت بدنی 
- دانشکده مهندسی 
- دانشکده هنر های زیبا 
- دانشکده الهیات 
- دانشکده ارتباطات 
- دانشکده اقتصاد 

کمک هزینه تحصیلی دانشگاه 

آموزش پرورش در کشور ترکیه در مقایسه با کشور‌های اروپایی تقریبا رایگان می‌باشد.به عنوان مثال دانشجویانی که در دوره روزانه این دانشگاه تحصیل می‌کنند هیچ گونه هزینه ای نمی‌دهند اما دانشجویان دوره‌های شبانه و دانشجویان خارجی موظف به پرداخت شهریه هستند. توجه کنید که این دانشگاه یک دانشگاه دولتی محسوب می‌شود و هزینه آن ناچیز است اما با این وجود دانشجویان نیازمند می‌توانند از بورس‌ها و کمک هزینه‌های این دانشگاه بهره‌مند شوند. مثلا تا سقف 103 یورو وام تحصیلی دریافت کرده و بعد از اتمام تحصیلی آن را بپردازند. 

4- دانشگاه آنکارا 

این دانشگاه اولین داشنگاه ترکیه می‌باشد و در سال 1946 که دوره جمهوری ترکیه بود تاسیس شد. این دانشگاه نزدیک به 70 عار داشجو دارد و حدود 3127 آن‌ها بین‌المللی هستند. در دانشگاه آنکارا رشته‌های متفاوتی تدریس شده که رشته پزشکی دانشگاه آنکارا سومین دانشگاه میان تمام دانشگاه‌های ترکیه است. در این دانشگاه به دو زلان ترکی و انگلیسی تدریس می‌شود. 

5- دانشگاه قاضی 

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های ترکیه داشنشگاه قاضی است که در سال 1926 در شهر آنکارا و به عنوان مرکز تربیت معلم فعالیت خودش را شروع کرد. رشته دندان پزشکی این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. این دانشگاه دارای 80000 دانشجو است. رشته پزشکی و دندان پزشکی قاضی نیز پنجمین دانشگاه در کشور ترکیه محسوب می‌شود. 

6- دانشگاه استانبول 

این دانشگاه در سال 1453 بنا شده است و در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده که امروزه دارای 22 دانشکده و 50000 دانشجو می‌باشد. رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شوند شامل علوم پایه، تجارت و اقتصاد، مهندسی و تکنولوژی، علوم فیزیک، علوم اجتماعی، انسان شناسی، هنر و ... هستند. 

7- دانشگاه سابانجی 

دانشگاه سابانجی یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است که دوره‌های آموزشی لیسانس و مقاطع بالاتر آن با دانشگاه‌های دیگر تفاوت دارد. در این دانشگاه حدود 240 دانشجو سالانه از رشته‌های اقتصاد، علوم انسانی، هنر، علوم فیزیک، علوم کامپیوتر، مهندسی و تکنولوژی و علوم اجتماعی فارغ التحصیل می‌شوند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zwwn3