چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 36647
تاریخ انتشار: 1401/12/15 05:07
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در جشنواره و نمایشگاه «مسیر زآینده» مطرح کرد:

اهتمام فولادمبارکه

در پژوهش و نوآوری ستودنی استامروز شاهدیم که بزرگ‌ترین، مؤثرترین و پیشروترین شرکت در صنعت فولاد کشور، خود پیش‌قدم و موتور محرک جریان نوآوری بوده و این صنعت عظیم با یک نگاه واقع‌نگرانه و عملیاتی وارد عرصه نوآوری شده است.

آیین افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»، رونمایی از استراتژی و سیاستهای نوآوری فولاد مبارکه اصفهان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری، استاندار اصفهان، معاونان و جمعی از مدیران فولاد مبارکه، برخی مسئولان استانی و کشوری و دود ۴۰۰ شرکت دانشبنیان کشور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. به گزارش صمت، فولاد مبارکه پیشتاز طرح تحول دیجیتال در کشور است. این طرح که بهرهگیری از جدیدترین تکنولوژی دیجیتال را ممکن خواهد کرد، شاهکلید کاهش مصارف انرژی و حفظ محیطزیست است که گسترش آن در فولاد مبارکه منجر به افزایش بهرهوری در حوزههای مختلف خواهد شد و همه اینها افتخاری است که در فولاد مبارکه بهعنوان جبهه اول صنعت فولاد کشور بهدست آمده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری در این آیین خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه با نگاه واقعگرایانه وارد عرصه نوآوری شده و بهخوبی تشخیص داده که باید در حوزه نوآوری چه اقدامی انجام دهد.

روحالله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در صنعت کشور گفت: سنگآهن استخراجشده با نرخ بهمراتب پایینتر از محصولات نهایی در کارخانههایی نظیر فولاد مبارکه به انواع محصولات فولادی تبدیل و با چند ده برابر ارزشافزوده به بازار عرضه میشود. وقتی از اقتصاد دانشبنیان صحبت میکنیم؛ دقیقاً به همین موضوع اشاره میکنیم که در دنیای رقابتی امروز دیگر پول، زمین، ساختمان و کارخانه تولید ثروت نمیکند و بهجای آن مغزها و فناوری و دانش است که ثروت میسازد. در شرایط فعلی شاهد این هستیم که در بالادست صنعت فولاد بسیاری از معادن در حال کار هستند؛ اما به دلیل نبود نیروی متخصص، بخش اعظمی از منابع معدنی استخراجشده عمدتاً بهصورت خام به فروش میرسد. اگرچه در پاییندست نیز کارخانههای بسیاری در ادامه این چرخه، تولید ثروت میکنند؛ اما سؤال اینجاست که آیا این چرخه بهدرستی کار میکند.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، شرکتهای بزرگ و موفق نظیر فولاد مبارکه برای پیشتازی در بازار رقابت به سرمایهگذاری خطرپذیر میپردازند و در این زمینه، فعالیتهای توسعهای خوبی را انجام دادهاند تا درنهایت، ثمرات خوبی را برای کشور به ارمغان آورند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری متعهد است که با بیش از ۱۰۰ ابزار ارزشمند خود از زنجیره ارزش حمایت کند؛ به همین خاطر از فولاد مبارکه درخواست میکنیم سرمایهگذاریهای خود را در این زمینه افزایش دهد؛ چراکه این سرمایهگذاریها باعث افزایش امیدواری در جامعه میشود.

وی اظهار کرد: سرمایهگذاری خطرپذیر باید در دانشبنیانها بهمعنای واقعی خطرپذیر باشد و از سوی دیگر، شرکتهای دانشبنیان نیز باید تلاش کنند تا با عرضه فناوری که با استفاده از مغز مولد نیروی دانشی انجام میشود، به صنایع کمک کنند.

معاون رئیسجمهوری ادامه داد: شرکتهای دانشبنیان بهخاطر ارزشآفرینی با سرمایهگذاری داخلی توسعههای موردنیاز خود را انجام میدهند. به همین دلیل باید سرمایهگذاری خطرپذیر برای شرکتهای ضعیفتر و همکاریهای با شرکتهای قویتر برای بالندگی بیشتر ایران در دستور کار زیستبوم فناوری قرار گیرد.

وی ضمن قدردانی از اقدامات فولاد مبارکه در عرصه دانشبنیان گفت: اتفاقی که امروز در حال شکلگیری است طی ۵ تا ۱۰ سال آینده چشمانداز روشنی خواهد داشت و فولاد مبارکه بهخوبی تشخیص داده است که باید در حوزه نوآوری چه اقدامی انجام دهد. جای خوشحالی است که امروز این حرکت در فولاد مبارکه شروع شده است.

دهقانی در همین زمینه ادامه داد: امروز بزرگترین مسئولیت اجتماعی همه افرادی که در این کشور زندگی میکند، بها دادن، فضا دادن و امیدآوری برای نسل جوان حاذق کشور است که به آبادانی این کشور امیدوارند. باید با صبوری و حوصله به معنای واقعی خطرپذیری کنیم. به خاطر داشته باشیم نباید از عرضه کردن فناوریها و تواناییهای ذهنی هراس داشته باشیم، شرکتی که ارزشافزوده ۵۰۰ درصدی ایجاد میکند نیاز به سرمایهگذاری ندارد.

حمایت از شرکتهای فناور جدید

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در جریان برگزاری این همایش گفت: مدیریت جدید در شرکت فولاد مبارکه با رویکرد بسیار خوبی که در پیشگرفته، بهخوبی به عرصه پشتیبانی از حوزههای فناوری و نوآوری و اقتصاد دانشبنیان ورود کرده و سرمایهگذاریهای خوبی در زنجیرههای ارزش پاییندست و فاصله گرفتن از تولیدهای سنتی که پیشازاین در استان متداول بوده انجام داده است. وی گفت: خوشبختانه با برپایی این جشنواره و نمایشگاه شرکتهای دانشبنیان برای تولید محصولات جدید و نوآورانه مورد پشتیبانی و حمایت قرار خواهند گرفت. امیدواریم این حرکت و سایر اقداماتی که دیگر مجموعههای استان در بخشهای دولتی و نیمهدولتی شروع کردهاند زمینه را برای ورود شرکتهای دانشبنیان به بخش صنعت را فراهم کند و درزمینه اقتصاد دانشبنیان بهصورت واقعی و جهشی در استان اصفهان شاهد تغییر باشیم. این در حالی است که در استان اصفهان چارهای جز حرکت در مسیر اقتصاد دانشبنیان نداریم. محورهای توسعه استان در دو محور اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانشبنیان تعریف شده است؛ بنابراین از هر اقدامی که شرکتهای فناور جدیدی را متناسب با فضاهای موردنیاز استان همراه کند، با جدیت حمایت خواهیم کرد. به همین منظور قرارگاهی را در استان تعریف کردهایم که با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی در حال رصد کردن موضوعات مختلف هستیم.

نگاه نوآورانه فولاد مبارکه به مقوله نوآوری

محمدیاسر طیبنیا مدیرعامل فولاد مبارکه نیز سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: بشر از ابتدای خلقت آرزوهای دور و درازی نظیر پرواز در آسمانها، سرعت و درمان بیماری را داشته که با دستیابی به فناوری ساخت هواپیما، قطار، اتومبیل و تولید دارو و... توانسته این آرزوها را محقق کند.

وی از دستیابی به کیمیاگری بهعنوان یکی دیگر از آرزوهای بشر نام برد و گفت: در این مسیر دانشمندان بسیار زیادی تلاش کردهاند تا به علم و اکسیری دست یابند و بتوانند انواع فلزات کمبها را به طلای باارزش تبدیل کنند. امروز شاهد این هستیم که بشر امروزی در بسیاری از این عرصهها ازجمله صنعت فولاد به اکسیر موردنظر دست یافته و بهجایی رسیده است که سنگآهن را طی فرآیندهایی به انواع و اقسام فلزات ارزشمند تبدیل میکند.

مدیرعامل فولاد مبارکه از تولید انواع محصولات فولادی جدید، ازجمله ورقهای زنگنزن در فولاد مبارکه که در ادامه چرخه تولید به بسیاری از محصولات مورداستفاده در صنایع پزشکی، ساختمانی و لوازمخانگی و... تبدیل میشوند بهعنوان مصداق بارز این موفقیت نام برد و گفت: این محصولات که در بازار چندین برابر ورقهای معمولی ارزش دارند به نظر میرسد طی همان فرآیند کیمیاگری باارزشتر شدهاند. امروز نوآوری همان علم کیمیا و اکسیر است که چند هزار برابر ارزشافزوده ایجاد میکند. مسیری که کیمیاگری طی میکند همان نوآوری است. مسیری که بسیاری از انسانها بقای عمر خود را در جریان پیشرفتهای علم پزشکی و تجهیزات آن مدیونش هستند.

طیبنیا در پاسخ به این سؤال و با تشریح وضعیت فعلی صنعت فولاد کشور و در تاکید لزوم و اهمیت استفاده از فناوری و نوآوریهای جدید گفت: ظرفیت امروز تولید فولاد کشور حدود ۴۵ میلیون تن است که متأسفانه با بهرهگیری از فقط ۶۵ درصد این میزان ظرفیت، ۳۰ میلیون تن تولید میکنیم و رتبه دهم دنیا را در اختیار داریم؛ این در حالی است که این رقم در دنیا با ۷۵ درصد است. علاوه بر این، مجوز بالغبر ۱۰۵ میلیون تن دیگر نیز در کشور صادر شده است. از طرفی در حوزه صادرات نیز مشاهده میکنیم که با حضور همسایگان در این بازار، رقابت شدیدتر شده است. از سویی، ذخایر شناساییشده سنگآهن غنی و با خلوص بالا به شدت و با سرعت زیاد در حال اتمام است و این میزان ذخایر برای تولید و ظرفیتهای پیشبینیشده بههیچعنوان کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه امروز لزوم تغییر نگاه و تغییر رویکردها در فولاد مبارکه بهشدت احساس میشود و اجتنابناپذیر است گفت: اگر در ۳۰ سال اول، کمیت تولید را مدنظر داشتیم، امروز باید با تغییر نگاه و رویکردها، ارتقای کیفیت را جایگزین کمیت کنیم. فولاد مبارکه امروز دیگر دغدغه دستیابی به ظرفیت ۲۵ میلیون تن را ندارد. امروز فولاد مبارکه با تغییر نگاه و جهش در راستای نوآوری، هدفگذاری ۱۵ میلیارد دلار درآمد در افق ۱۴۰۴ را جایگزین اهداف کمی قبل کرده است. درآمدی که در اقتصاد بدون نفت از طریق ۴۰ درصد محصولات باارزش افزوده بالاتر و یا از طریق ۲۰ درصد سرمایهگذاری در کسبوکارهای جدید باید حاصل شود.

طیبنیا تصریح کرد: امروز برای اینکه فولاد مبارکه را به شرکت دانشی تبدیل کنیم، نگاه مدیریت شرکت تغییر کرده است. اگر میخواهیم پیشران و موتور محرکه اقتصاد و صنعت باشیم، باید در حوزه نوآوری و دانشبنیان هم پیشران باشیم؛ باید فولاد مبارکه بهعنوان یک شرکت پیشرو به یک شرکت دانشی تبدیل شود.

نوآوری را فقط در حوزه محصول نبینیم

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: ما امروز به دنبال نگاه تحولی و تحول در نگاه در مقوله نوآوری هستیم. نگاه تحولی در تغییر افراد، تغییر مدیران و حتی تغییر ساختار نیست؛ نگاه تحولی باید در تغییر نگاه ایجاد شود؛ بهعنوانمثال، مقوله خصوصیسازی در کشور ما بهعنوان یک الزام مطرح و در بسیاری از شرکتها مانند فولاد مبارکه نیز اجراشده است، اما سؤال این است که آیا این دستورالعمل بهدرستی اجرا شده است. باید آگاه باشیم که اگر در مقوله نوآوری نیز به همین صورت اقدام کنیم، بهطورقطع هیچ اقدام و اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد. ما در کنار نگاه تحولی و ورود به مقوله نوآوری باید تحول در نگاه داشته باشیم و اگر میخواهیم به اکسیر کیمیاگری دستیابیم، باید نگاه جامع به نوآوری داشته باشیم و در این حوزه چهار اتفاق رخ دهد: اول اینکه نوآوری را فقط در نوآوری محصول نبینیم؛ نوآوری باید در کسبوکارها، زنجیره تأمین، خرید، فروش بالادست و پاییندست و درنهایت در مدیریت و حکمرانی سازمان نیز انجام شود. دوم اینکه اگر روزی در دفاتر خود مینشستیم تا اساتید، دانشجویان و نخبگان به سراغ ما بیایند و مشکلات ما را حل کنند، امروز باید با تغییر نگاه، صاحبان صنایع به سراغ نخبگان و صاحبان دانش بروند و در مراکز علمی و تحقیقاتی حاضر شوند و این یعنی همان تغییر نگاه.

طیبنیا تصریح کرد: دعوت امروز فولاد مبارکه از تمامی شرکتهای دانشبنیان کشور به این دلیل است که خود را به شرکتهای دانشبنیان بیشازپیش وصل کند تا آن اتفاق بزرگ را با دانشبنیان شدن رقم بزند. امیدواریم به یاری همه شرکتهای دانشبنیان و کسانی که دغدغه تعالی کشور را دارند اصفهان بهعنوان قطب نوآوری منطقه تبدیل شود.

 از نگاه فولاد مبارکه، نوآوری کلید ورود به آینده است

محمد ناظمی هرندی، معاون فناوری فولاد مبارکه نیز گفت: شرکت فولاد مبارکه با بررسی شرایط پیش رو، ازجمله رقابت فضای کسبوکار در آینده و تغییر نیازمندی مشتریان و محدودیتهای بیشتر در تامین نیازمندیها و افزایش حساسیتهای زیستمحیطی و اجتماعی، حفظ پیشتازی خود را در گرو بهرهگیری از «نوآوری» بهعنوان کلید ورود به آینده میداند و استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ بر دو پایه اساسی، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدفگذاری شده است.

وی اظهار کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به شعار «تولید؛ دانشبنیان؛ اشتغالآفرین» مزین گردید که این جهتگیری در امتداد نامگذاری سالهای اخیر با محوریت موضوعات اقتصادی است. بنابراین فولاد مبارکه بهعنوان بزرگترین بنگاه صنعتی کشور با نقش کلیدی در اقتصاد ملی و سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی، در راستای عمل به منویات ایشان از ابتدای سال، با رویکردهای جدید، مجموعه اقداماتی در توسعه روابط خود با شرکتهای دانشبنیان اتخاذ کرد.

معاون فناوری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این شرکت در نخستین گام با تدوین برنامهای دوساله، مجموعهای از اقدامات را در راستای توسعه زیرساختها و پیادهسازی روشهای جدید در تعامل با بازیگران اصلی زیستبوم فناوری تعریف کرد.

وی تصریح کرد: در این برنامه، هدفگذاری شده تا با حضور مؤثر در محیطهای دانشگاهی و حمایت از طرحهای دانشجویی در راستای کلانروندهای آینده که تأثیر جدی بر صنعت فولاد دارند، تصویر روشنی از مسیر آینده فولاد مبارکه ترسیم شود.

بهکارگیریشتابدهندههای تخصصیوعمومی

به گفته ناظمی در فولاد مبارکه همچنین پیشبینیشده با حمایت از هستههای فناور و استارتآپها، شتابدهندههای تخصصی و عمومی به کار گرفته شوند. در تکمیل مجموعه اقدامات و در بخش اصلی اهداف، مقرر شد با حمایت از شرکتهای دانشبنیان، مسیر رشد پرشتاب آنها هموار شود که در راستای این اهداف، چندین تفاهمنامه و قرارداد با مراکز دانشگاهی و فناوری به امضا رسید.

وی تاکید کرد: همزمان با این برنامهریزی، اقدامات اجرایی آغاز شد و در طی ماههای اخیر، آغاز به کار رسمی مراکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، تشکیل کمیته سرمایهگذاری خطرپذیر در سطح گروه فولاد مبارکه، بررسی ظرفیت شرکتهای دانشبنیان متعدد و نهایتاً طرح مشارکت با ۱۷ شرکت، مهمترین اقدامات انجامشده در این راستا بوده است.

معاون فناوری فولاد مبارکه تصریح کرد: در این رویداد، بالغبر ۴۰۰ شرکت دانشبنیان از سراسر کشور حضور دارند که در فضای فراهمشده، با مدیران ارشد فولاد مبارکه به تعامل پرداختند. همچنین در این رویداد، بالغبر ۲۰۰ شرکت در فضای نمایشگاهی پیشبینیشده به ارائه توانمندیهای خود پرداختند. وی با تاکید بر اینکه توجه فولاد مبارکه به موضوع نوآوری، برخاسته از یک ضرورت و نیاز است گفت: استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ بر دو پایه اساسی بنا نهاده شده و مبتنی بر آن، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدفگذاری شده است. با توجه به نوآوری به معنی جامع آن، یعنی نوآوری در محصول، نوآوری در فرآیند، نوآوری در زنجیره تأمین و نوآوری در کسبوکار، تحقق مأموریتهای فولاد مبارکه در دسترس خواهد بود و در این راه، نقش شرکتهای دانشبنیان و نهادهای علمی و پژوهشی بسیار کلیدی است.

گردش مالی بین دانشبنیانها و فولاد مبارکه

یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیز از گردش مالی ۵ هزار میلیارد تومانی بین شرکتهای دانشبنیان و فولاد مبارکه در سال گذشته خبر داد و گفت: حدود ۱۵ ماه قبل مدیرعامل فولاد مبارکه برای حمایت و همکاری جدی با شرکتهای دانشبنیان مأموریتهایی را به شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه ابلاغ کرد.

 پالیزدار بیان کرد: یکی از اقدامات مهمی که درزمینه دانشبنیان انجام شد، سرمایهگذاری خطرپذیر بود که با مذاکره با شرکتهای دانشبنیان برای گسترش همکاریها در این حوزه صورت گرفت. وی ادامه داد: فرآیند کارخانه نوآوری برای ورود به موضوع سرمایهگذاری خطرپذیر تعریفشده و بر اساس نیازمندیهای داخلی گروه فولاد مبارکه و توانمندیهای خارج از شرکت، پروژههایی به کمیته سرمایهگذاری خطرپذیر با حضور مدیرعامل فولاد مبارکه معرفی شد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تصریح کرد: برای غنا بخشیدن به حرکت سرمایهگذاری خطرپذیر، با دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور همکاریها افزایش یافت و تفاهمنامه و قراردادهایی منعقد شد. علاوه بر این، مراکز نوآوری در دانشگاهصنعتی اصفهان نیز ایجاد شد تا هستههای فناور با شدت بیشتری ایجاد شود و از آنها حمایت کنیم.

وی افزود: در رویداد «مسیر زآینده»، آشنایی بیشتری بین شرکتها و مدیران فولاد مبارکه صورت گرفت که باعث توسعه همکاریها میان شرکتهای دانشبنیان و همچنین شناخت نیازهای فولاد مبارکه خواهد شد و امیدواریم این حرکتها، بسترساز تقویت زیستبوم فناوری کشور شود.

اهدای تندیس نوآوری به دانشبنیانهای برتر

در این جشنواره شرکتهای برتر دانشبنیان تندیس نوآوری دریافت کردند که عبارتند از - شرکت مهام صنعت شریف- شرکت دانشبنیان هوشمند چابک اسپادان - شرکت پارس کوثر مواد- شرکت دانشبنیان هوشیار صنعت اسپادانا- شرکت دانشبنیان برنا نانو آلومینیوم آزموده- شرکت آمایش راه میهن (آرامیکو)- شرکت آذرخش مغناطیسی نوین سرو- شرکت فرآیندپژوهان معدن ایرانیان- شرکت دانشبنیان دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا)- شرکت دانشبنیان «محرکه گستر آرشید»- شرکت دانشبنیان «توسعه فن و کار رایمون»- شرکت دانشبنیان «هوشمند اول برنای (هاب) اصفهان»- شرکت نامآوران توسعه صنعت پارسیان- شرکت دانشبنیان فناوری پایا مواد. همچنین در پایان این جشنواره و نمایشگاه، شرکتهای دانشبنیان از خطوط فولاد مبارکه بازدید کردند و زمینههای مشارکت در پروژههای نوآورانه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zkadn