جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 102817
تاریخ انتشار: 1402/10/26 06:22
تحلیل صمت از پایش بخش حقیقی اقتصاد نشان می‌دهد

تشدید رکود در بخش صنعت

در آذر سال ۱۴۰۲، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه قبل، کاهش ۲.۱ درصدی و ۰.۴ درصدی داشته‌اند. لازم به ذکر است که عملکرد نه‌ماهه امسال به نه‌ماهه سال قبل، گویای رشد ۰.۲ درصدی شاخص تولید و کاهش ۱.۹ درصدی شاخص فروش صنعت است. در آذر سال ۱۴۰۲ شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه قبل افزایش ۱۰.۷ و ۸.۳ درصدی داشته است.
تشدید رکود در بخش صنعت

در آذر سال ۱۴۰۲، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه قبل، کاهش ۲.۱ درصدی و ۰.۴ درصدی داشته‌اند. لازم به ذکر است که عملکرد نه‌ماهه امسال به نه‌ماهه سال قبل، گویای رشد ۰.۲ درصدی شاخص تولید و کاهش ۱.۹ درصدی شاخص فروش صنعت است. در آذر سال ۱۴۰۲ شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه قبل افزایش ۱۰.۷ و ۸.۳ درصدی داشته است.شاخص تولید، فروش و نرخ صنایع بورسی با استفاده از داده‌های ماهانه شرکت‌های صنعتی بورسی پذیرفته‌شده در بورس محاسبه می‌شود. در تهیه این شاخص‌ها از اطلاعات ماهانه ۳۱۹ شرکت بورسی استفاده می‌شود و علاوه بر اندازه‌گیری تغییرات میزان تولید، فروش و نرخ در بخش صنعت، در محاسبات ملی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند و برآوردی از تغییرات ماهانه ارزش‌افزوده ایجادشده را در صنایع مختلف و به‌دنبال آن در کل اقتصاد منعکس می‌کنند. به‌گزارش صمت به‌نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص تولید صنعت را بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با تواتر فصلی و همچنین شاخص نرخ صنعت به‌صورت فصلی را مرکز آمار و شاخص نرخ صنعت به‌شکل ماهانه را بانک مرکزی، منتشر می‌کند، اما الزامی به انتشار شاخص فروش صنعت ندارند. از طرفی، این آمار چندین ضعف اساسی دارد که مهم‌ترین آن وقفه سه‌ماهه در انتشار داده‌ها و گاه متوقف شدن انتشار آنها و نداشتن تواتر ماهانه است.شاخص‌های ماهانه تولید، فروش و نرخ استخراج‌شده از اطلاعات عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران تا حد زیادی می‌توانند با دقت مناسب و به‌صورت بهنگام، تحولات بخش صنعت و معدت کشور را توضیح ‌دهند و باتوجه به بررسی‌های انجام‌شده و تطبیق دادن این شاخص با شاخص تولید صنعتی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که به‌شکل فصلی منتشر می‌شود، دریافت که این شاخص به‌خوبی می‌تواند در وقفه انتشار این شاخص‌های رسمی، شاخص جایگزین مناسب برای آن باشد.

افت صنایع بورسی

در نه‌ماهه نخست اول امسال، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱، به‌ترتیب با افزایش ۰.۲ درصدی و کاهش ۱.۹ درصدی مواجه شده‌اند، همچنین در آذر امسال، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال گذشته، کاهش ۱۱.۷ و ۱۱.۹ درصدی را تجربه کرده است و نسبت به ماه گذشته، شاخص تولید و فروش کاهش ۲.۱ و ۰.۴ درصدی داشته‌اند.

در سه‌ماهه منتهی به آذر امسال، رشد میانگین متحرک سه‌ماهه شاخص تولید کاهش ۵.۲ درصدی و شاخص فروش آن کاهش ۵.۶ درصدی را نشان می‌دهند.

آذر امسال در مقایسه با آبان، از میان ۱۵رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۶ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۹ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته است. رشته‌فعالیت‌های «لاستیک و پلاستیک»، «سایر کانی غیرفلزی» و «کاشی و سرامیک» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «شیمیایی (‌جز دارو)» بیشترین کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند.همچنین در ماه موردبحث در مقایسه با آذر ۱۴۰۱، از میان ۱۵رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۷رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۸ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند. رشته‌فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «لاستیک و پلاستیک» و «دارو» بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «شیمیایی (‌جز دارو)» و «تجهیزات برقی» بیشترین کاهش را در شاخص فروش تجربه کرده‌اند.

رونق در بخش کاشی و خودروسازی

در آذر امسال نسبت به ماه گذشته، رشته فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «خودرو و قطعات» و «سایر کانی غیرفلزی» افزایش در شاخص تولید داشته‌اند و رشته‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «محصولات فلزی جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «غذایی و آشامیدنی ‌جز قند و شکر» کاهش را در شاخص تولید ثبت کرده‌اند. همچنین رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات» و «محصولات فلزی جز ماشین‌آلات و تجهیزات» افزایش در شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «شیمیایی (‌جز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر» و «تجهیزات برقی»کاهش در شاخص فروش داشته‌اند.در آذر سال ۱۴۰۲ نسبت به آذر سال ۱۴۰۱ رشته‌فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «لاستیک و پلاستیک» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «محصولات فلزی جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین، رشته‌فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «لاستیک و پلاستیک» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه در سال گذشته و رشته‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «محصولات فلزی جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. در آذر امسال در مقایسه با ماه پیش از آن، رشته‌فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «خودرو و قطعات» و «سایر کانی غیرفلزی» بیشترین سهم را در شاخص تولید و رشته فعالیت‌های «تجهیزات‌برقی»، «محصولات فلزی ‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین، رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «کک و پالایش» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «شیمیایی (‌جز دارو)»، «تجهیزات برقی» و «غذایی و آشامیدنی ‌جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده‌اند.

ثبات قیمتی در آذر

در ماه آذر نرخ رشد ماهانه فعالیت‌های صنعتی بورسی صفر درصد بوده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با کاهش ۱.۲ واحد درصدی نسبت به ماه گذشته، به ۲۳.۳ درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالانه شاخص نرخ نیز در آذر ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال گذشته خود را ادامه داده است و با ۰.۷ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته، میزان ۲۲.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی شاخص نرخ رشته‌فعالیت‌های بورسی نشان می‌دهد که در آذر امسال، رشته‌فعالیت‌های «دارو» و «کاشی و سرامیک» بالاترین نرخ رشد ماهانه و رشته‌فعالیت‌های «فلزات پایه» و «سایر کانی غیرفلزی» بالاترین نرخ رشد نقطه به نقطه را تجربه کرده‌اند.

رشته فعالیت دارو در آذر نرخ رشد ماهانه ۵.۱ درصدی داشته است. گفتنی است، رشد نقطه به نقطه رشته‌فعالیت دارو نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و به ۲۲ درصد رسیده و میانگین سالانه نرخ نیز ۴۸ درصد افزایش یافته است. رشته‌فعالیت غذایی و آشامیدنی ‌جز قند و شکر در آذر، نرخ رشد ماهانه ۱.۶ درصدی داشته است. گفتنی است، رشد نقطه‌به نقطه این رشته‌فعالیت نسبت به ماه گذشته افزایش یافته و در آذر ۱۲.۲ درصد رسیده است، میانگین سالانه نرخ در این رشته‌فعالیت از فروردین نزولی بوده است. نهایتا در نه‌ماهه ابتدایی امسال، شاخص تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به نه‌ماهه مشابه سال گذشته به‌ترتیب با افزایش ۶ و ۰.۳ درصدی مواجه شده‌اند. همچنین، در آذر شاخص تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه گذشته افزایش ۱.۲ و ۱.۸ درصدی داشته و به‌نسبت ماه آبان امسال نیز، تنها شاخص تولید زیربخش‌های «کنستانتره» و «سایر» افزایش یافته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qwoba